Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpe-ägg till kycklingar???  (läst 1636 gånger)

Therese K

• Skåne
Köpe-ägg till kycklingar???
« skrivet: 02 jan-09 kl 12:26 »
Hej!
Har läst i många trådar här nu om att ge kokt ägg till kycklingar.. Jag väntas få kycklingar om ca 3 veckor och nu undrar jag om jag kan ge dom ägg-gula från köpe ägg? Min andra hönor har inte börjat värpa än.. Har ju oxå läst att man aldrig ska ge sina höns ägg från andra gårdar :-\ Vad är det som gäller??
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Köpe-ägg till kycklingar???
« Svar #1 skrivet: 02 jan-09 kl 12:37 »
Även jag har läst att man inte ska ge köpe-ägg till sina höns pga smittrisken. Dock tog jag chansen och gav mina kycklingar kokt ägg - och det orsakade inga problem alls. Så jag skulle definitivt göra om det om det behövdes.

Therese K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 jan-09 kl 12:39 »
Ja.. jag är ju nybörjare då detta med höns.. Men börjar hönan värpa igen efter det att kycklingarna har kläckts? Eller väntar hon tills dom är ett par veckor??
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Torry

« Svar #3 skrivet: 02 jan-09 kl 13:08 »
Kokta köpeägg är ingen fara att ge ev bakterier dör ju av värmen. Men äggskal från andra höns skall man inte ge där kan finnas smitta. Iallafall om du inte kokt äggen.
//Torry

Therese K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 jan-09 kl 15:24 »
ok, va bra :) Jag ger dom bara skal från egna ägg+ snäckskal som jag köpt från Granngården. Då vet jag att jag kan ge dom framtida kycklingarna kokta köpe-ägg ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 05 jan-09 kl 20:00 »
Hönorna värper inte under tiden den har hand om kycklingarna. Mina brukar det ta minst 13 veckor för innan hon "dumpar" dem och börjar lägga ägg igen. Men ahr hört att vissa redan lämnar krakarna vid 8 veckors ålder.

Men som sagt... Du får nog räkna med några månader innan du får ägg av henne igen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Therese K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 jan-09 kl 13:39 »
ok, då är det bara till att knalla till affären igen..

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 09 jan-09 kl 14:15 »
När det gått fyra veckor har mina dvärgwyandotter börjat värpa igen efter ruvning i våras och somras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
_hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser