Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  antal ha för att leva på skogsbruk i västerbotten ?  (läst 6557 gånger)

bevakare

antal ha för att leva på skogsbruk i västerbotten ?
« skrivet: 31 dec-08 kl 09:08 »
Vi har köpt en gård i sorsele trakten på ca 200 ha varav 135 ha är produktiv skogsmark,10 ha in ägomark resten är myrmark.
Nu undrar vi hur många ha man behöver om man ska försöka leva på gården.
Tänkte först och främst på skogsbruk.
Andra ider är välkomna......

Vi har idag vanliga arbeten men funderar på andra alternativ.

Mvh

mobben

SV: antal ha för att leva på skogsbruk i västerbotten ?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-08 kl 10:27 »
Ska du bedriva tradionellt skogsbruk mellan 500ha och uppåt det är ju förutsättningarna som avgör, försök att hitta alternativ, turism, jakt kanske såga specialsortiment mm lär dig kola ta upp japaner som får vara med vid en riktig kolmila, jag vet inte men det finns massor att hitta på.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 31 dec-08 kl 18:10 »
Säger oxå 500 ha.

Men inte blir det något liv i "sus och dus" om du har tunga lån på fastigheten/investeringsbehov i maskiner, osv.

covboy

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 dec-08 kl 18:18 »
Ca 2000 fast kubik om året borde du kunna få ut för att få lön..

covboy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 dec-08 kl 18:23 »
Tillväxten är väl runt 4 kubik / ha så då kan du räkna ut hur många ha du borde ha för att enbart kunna leva på tillväxten..

Lainde

• -
« Svar #5 skrivet: 01 jan-09 kl 09:24 »
Sorsele.

Skulle tippa att genomsnittsfastigheten ligger på 3-3.5 m3sk per hektar och år i återväxt.

3.0 x 500 = 1500 m3sk/år.

1500 x 0.8 = 1200 m3fub, och sedan beror det helt på vad man bjuder lokalt för virket.

Kom då ihåg att ovanst gäller "produktiv skogsmark".

Alternativa inkomster?,,,,,,

Visst betalar man hyfsat bra för "värmeflis" i Västerbotten.?
Går kanske att dryga ut inkomsterna genom att ta reda på lite grövre "skrot" från röjning/gallring?.

covboy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 jan-09 kl 12:20 »
Tja lönen är väl den som blir över vid eventuella amorteringar och utgifter skogen hämtar med sig..Vid ett skogsköp måst man ju se det på ett längre pespektiv, skog skördar man bara mellan ca 80 år. Allt annat är väl bara underhållning,fast man borde gå igenom sin skog vart 10 år i stora drag.. Från förnying till slutavverkning.. :)

bevakare

« Svar #7 skrivet: 02 jan-09 kl 22:22 »
Se där....fick ju en del svar ...tackar och bockar.
Jag gissade själv att upp mot 1000 ha skulle behövas för att kunna leva på
skogsbruk.
Blir nog att löne arbeta 4-5 år till och under tiden skaffa bättre förutsättningar.

Men jag vill gärna lära mig mer om skog och lantbruk . tar gärna emot ider och tankar

alo

« Svar #8 skrivet: 02 jan-09 kl 23:33 »
kolla på skogsforum.se. Där finns mycket kunskap och erfarenhet om praktiskt skogsbruk.

Rödjan

« Svar #9 skrivet: 03 jan-09 kl 09:04 »
Det finns de som lever på skogsbruk utan att ha en enda hektar.

Ska du bara sälja till industrin är det klart att det krävs en massa mark. Men du kan också sälja upplevelser och turism, du kan bli vedförsäljare, masurbjörksodlare, hemslöjdsentusiast, fetvedsmånglare, blåbärskontraktör, vildsvinshägnare, timmerhusgubbe, röjningsföretagare, skogsfestivalanordnare, du kan säga nej till att tjäna en massa pengar ö.h.t. och istället leva enkelt, du kan skaffa sågverk, börja forska om hybridasp, hugga gärdesgårdsvirke, valla skogsfår och en massa annat.

Men industrin är rik och har mycket pengar på att lägga på propaganda för dess vidare berikning. Och folk är idioter.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Lainde

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jan-09 kl 15:08 »
En god portion av det du vara räknar upp ovan, Rödjan, innebär att vara löneslav åt mellanhänder.
Skogsbrukare/skogsägare förvaltar dock "en egen produkt/näring" även om man allt som oftast är
beroende av inkomster därav.

Idioti att sälja till industrin?, tja,,, de köper ju in råvarumtrl  för att vidareutveckla denna till en produkt
som ger vinst.
Samma gäller om du eller jag timmrar stugor  eller sätter upp gärdesgårdar utan eget mtrl/skog.
Man betalar ju hellre 40:- stocken än 400:- alt 2:- kr per stör/slana istället för 20:-

Inga konstigheter där inte - men visst kan/ska man se över möjlighterna att öka intäckterna.

Avslutingsvis måste jag få ställa en fråga,,,,,

Valla skogsfår finns det gott om sådana jobb?,,,,

bevakare

« Svar #11 skrivet: 09 jan-09 kl 21:28 »
kul att se att ni ger oss uppmärksamhet och hjälper oss med ider.
Vi har ju som sagt några ha igenväxta åkrar undrar om vi ska plantera
dessa med björk,rörflen eller.........????

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #12 skrivet: 11 jan-09 kl 21:29 »
Jag köper mitt hö av några som försörjer två vuxna på 80 ha skog + 30 ha åker/bete (och tio köttdjur). Men det är väl ärvd skog antar jag. Och inte i Norrland.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser