Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markfukt, något att bry sig om eller ej?  (läst 8311 gånger)

Attis

• -
Markfukt, något att bry sig om eller ej?
« skrivet: 30 dec-08 kl 20:41 »
Har kommit ganska långt på min utbyggnad (kök och badrum). Tak finns och numera även isolering och innerväggar. Om någon vecka kommer rörmannen och drar avlopp osv. Sen ska golvet på!

Jag har dock på senare tid funderat lite på hur och om markfukten kommer att påverka golvbjälklaget eller ej.

Grunden är gjord på föjande vis:
Har grävt ut ca 60-80 cm ur backen och fyllt med makadam. Utbyggnaden vilar på en granitgrund som är ca 50 cm tjock. Innanför är det bara luft upp till träbjälklaget (ca 40 cm).

Så här är det tänkt:
Mellan golvbalkarna ligger ca 14 cm träfiberisolering (Vital) som ska kunna ge och ta fukt, isoleringen vilar på asfaboard. Ovanför blir det vattenburen golvvärme och trägolv i köket och klinker i badrummet.

Det finns en öppning in i grunden (var tänkt för en separerande torrtoa men blir inte av) så man kan ha ev. ventilation därigenom.

Borde jag vara oroligt för markfukten? Eller torkar golvvärmen ut golvbjälkarna/isoleringen tillräckligt?
om inte, någon åtgärd så här i sista stund innan golvet ligger där?
/Attis

pappi747

• Blekinge
SV: Markfukt, något att bry sig om eller ej?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-08 kl 21:09 »
ligger ditt bygge på en höjd eller i en grop? Är marken omkring pinnmo eller lera? Har du dränerat tomten?

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 30 dec-08 kl 23:19 »
Ligger på en liten höjd (marken sluttar ifrån hyffsat bra). Kan inte säga vad för jordart det är, men grävmannen påpekade att det var "bra" jord för bygge. Vad han syftade på vet jag inte. Fukt, sättningar?
/Attis

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 30 dec-08 kl 23:35 »
Det borde inte vara något problem om det bara finns ventilation genom krypgrunden (alltså öppningar på motstående sidor).
Om man är orolig för markfukt kan man lägga ut byggplast på marken under huset.

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 30 dec-08 kl 23:39 »
Har funderat lite på det.
Hur viktigt är det att få plasten tätt mot stenarna på sidorna då? Dom är ju ojämna, så i praktiken blir det säkert en hel del glipor.
/Attis

pappi747

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 30 dec-08 kl 23:50 »
Många hus idag byggs på väldigt okloka platser men ditt verkar ju stå bra där det står.. har man bara god luftväxling under huset så är det inte så vansinnigt noga i kanterna med plasten.
Själv gjöt jag en tunn sula i betong under krypgrunden vilket gett ett lättstädat utrymme med en långsam fuktvandring. Det finns faror med plast. Man innesluter helt fukten och hindrar naturlig fuktvandring. Den fukt som vill upp men stoppas av plast, var tar den vägen?
Fukt är i sig inte nödvändigtvis ett problem. Fukt som står stilla är däremot en miljö där mögel och svamp trivs.

Attis

• -
« Svar #6 skrivet: 30 dec-08 kl 23:52 »
Antar att jag kan prova något/några år utan plast (är ju ganska enkelt att lägga dit senare) och se vad som händer. I värsta fall kanske man kan köra avfuktare någon preiod per år. Även om det tar emot.
/Attis

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 31 dec-08 kl 11:28 »
Har själv ingen plast men skulle jag lägga ut det någon gång skulle jag se till att eventuellt uppträngande vatten dräneras bort och förs utanför huset.

I ditt fall så är det enda som spontant gör att varningsklockorna ringer är att även om isoleringen tar upp och kan avge fukt så verkar du ha hindrat det "naturliga" flödet uppåt genom golvvärmen (antar att den ligger på täta skivor eller liknande) och fuktspärren i badrummet.

Men som jag brukar säga - oftast går det ju hur bra som helst! Men ha koll!

Själv har jag tänkt att köpa en datalogg vid tillfälle: http://www.conrad.se/?article=100728

ES

Attis

• -
« Svar #8 skrivet: 31 dec-08 kl 11:55 »

I ditt fall så är det enda som spontant gör att varningsklockorna ringer är att även om isoleringen tar upp och kan avge fukt så verkar du ha hindrat det "naturliga" flödet uppåt genom golvvärmen (antar att den ligger på täta skivor eller liknande) och fuktspärren i badrummet.
ES

Golvvärmen ligger på plåtar, sen lumppapp (eller vad det heter) och trägolv. Antar att det blir ganska tätt med plåtarna. Har inte sett dem ännu så vet inte vilken passning det är. I badrummet blir det tätskikt på golvet och ca 70% av väggarna.
Men borde inte golvvärmen torka ut golvbjälklaget en aning? Så svamp inte trivs.
/Attis

Anders G.

• -
« Svar #9 skrivet: 31 dec-08 kl 12:13 »
Med en så symbolisk isolering som 14 cm (har du verkligen skrivit rätt i det inledande inlägget????) kommer golvvärmen att hålla krypgrunden varm och torr.

Det är sorgligt när nybyggen feldimensioneras.
En enkel koll i bygglitteraturen hade gett ungefär denna konstruktion:

En urgrävning i marken med sluttning utåt. I utkanten placeras dräneringarna. Jorden slätas ut och sandas. På den tillslätade ytan lägger man åldringsbeständig plastfolie, på denna, innanför grunden, lägger man singel.
Ditt mellanrum, 40cm är lite knappt att krypa i.

25-30 cm isolering i golvet är absolut minimum.

Gör om, gör rätt.

pappi747

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 31 dec-08 kl 13:41 »
Och varför skulle man behöva så mycket som 25-30cm i golvet när byggnormen inte kräver mer än 145+45 på vägg? Var i bygghandeln får man tag på en golvregel på över 45x195mm?

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 31 dec-08 kl 14:16 »
Och varför skulle man behöva så mycket som 25-30cm i golvet när byggnormen inte kräver mer än 145+45 på vägg? Var i bygghandeln får man tag på en golvregel på över 45x195mm?

Varmt om fötterna och huvudet är viktigare än kroppen även när det gäller kläder. Markkylan är påträngande hela tiden och kall luft samlas längst ner.

Reglar kan man lägga i vinkel på varandra. Då får man dessutom mindre köldbryggor i reglarna.

Skulle tro att det är enklare att fortsätta med samma konstruktion vid tillbyggnader för att undvika skillnader i golvhöjd mellan delarna. Gamla stockar brukar väl vara 12-15 cm så det är väl "standard" på gamla hus. Men som sagt - är det inte för mycket jobb så lönar det sig med ordentlig isolering nedåt & uppåt.

ES

Anders G.

• -
« Svar #12 skrivet: 31 dec-08 kl 14:22 »
... när byggnormen inte kräver mer än 145+45 på vägg? ...

Nu pratar vi golv, inte vägg. Vad har det med saken att göra?

pappi747

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 31 dec-08 kl 14:40 »
Jag vet bara vad normen för vägg säger men kan du kanske byggnormen vad gäller isolering i golv? Upplys gärna en vetgirig!

Anders G.

• -
« Svar #14 skrivet: 31 dec-08 kl 15:42 »
Värme läcker genom tunn isolering.
Golvvärme kräver för att ge komfort vid låg vattentemperatur MINST 25-30 cm isolering, helst då som cellplast dessutom.
Annars drar systemet mer energi än en vanlig radiatorinstallation för motsvarande rumsvolym.

Effektförlusten räknas ju med materialkonstant, tjocklek och temperaturdifferens och blir W/(m² x dT)
Ett golvvärmesystem har hög dT just i golvet.

pappi747

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 31 dec-08 kl 15:48 »
Mycket intressant. Vad är då förhållandet cellplast/glasull? Dvs hur mycket mindre isolering klarar man sig med vid användning av cellplast istf t.ex lösull för att uppnå samma isolerande verkan?

Anders G.

• -
« Svar #16 skrivet: 01 jan-09 kl 12:27 »

Mycket intressant. Vad är då förhållandet cellplast/glasull? Dvs hur mycket mindre isolering klarar man sig med vid användning av cellplast istf t.ex lösull för att uppnå samma isolerande verkan?

JFGI!
Sådana grundfakta förutsätter jag att du googlar fram själv, innan du börjar debattera.

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 01 jan-09 kl 13:28 »

JFGI!
Sådana grundfakta förutsätter jag att du googlar fram själv, innan du börjar debattera.

Snälla - tagga ner! Det är väl därför vi har varandra. Vill du inte svara så gör inte det! Även om det står nån annanstans så tål det att upprepas!

ES

pappi747

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 01 jan-09 kl 14:48 »
Ja kära nån vad taggigt det blev! Jag trodde du var så stolt över dina kunskaper att du med glädje delade med dig till mig och andra intresserade. Men låt för all del bli om det känns jobbigt för dig Anders!

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 01 jan-09 kl 15:47 »
Sen kan det ju i och för sig diskuteras om detta är lösningar som hör hemma på ett alternativt-forum...  ;)

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser