Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markfukt, något att bry sig om eller ej?  (läst 8310 gånger)

pappi747

• Blekinge
SV: Markfukt, något att bry sig om eller ej?
« Svar #20 skrivet: 01 jan-09 kl 16:10 »
Nej cellplast är väl inget naturmaterial direkt. Men då hade vi kunnat ställa frågan hur jämförelsen ser ut cellplast/lösull/ekofiber/kutterspån? Så vet vi sen hur vi ska dimensionera för att bygga bra och miljövänligt. Så får man bara hoppas att ingen tar illa upp av att man inte sökt svaret annorstädes..

Attis

• -
« Svar #21 skrivet: 01 jan-09 kl 20:23 »
Nej cellplast är väl inget naturmaterial direkt. Men då hade vi kunnat ställa frågan hur jämförelsen ser ut cellplast/lösull/ekofiber/kutterspån? Så vet vi sen hur vi ska dimensionera för att bygga bra och miljövänligt.

Men gärna i en annan tråd   ;)
Markfukten försvan av bara farten. Nåja, det får vara som det är här, blir det bli fuktigare än vad som är bra får jag exprimentera lite. Det går ju i alla fall komma in under golvet.
/Attis

sub rosa

« Svar #22 skrivet: 02 jan-09 kl 13:42 »
Som snickare sen 8år känner jag mig skyldig att lägga mig i. Att bygga med sk. torpagrund är en av de älsta och mest beprövade byggmetoderna. I moderna hus har det funktionella med torpagrunden kommit på kant med den ursprungliga funktionen. I äldre tiders hus stod husets hjärta murstocken på fot i torpargrunden och i och med att det eldades året runt hölls murstocken varm och det övertryck som bildades höll fukten borta. Detta i kombination med oisolerat bjälklag och otäta väggar och tak gav huset en naturlig genomströmmning av luft.
 I senare tiders torpargrund med välisolerat bjälklag är grunden kall och tät. På vintern är detta inget problem men sommartid då tryckförhållandet är det omvända och luftfuktigheten är hög uppstår problemen med fukt. Den varma fukthaltiga sommar luften strömmar in i grunden och kondenseras i kontakt med den betydligt kallare luften. Den kapilära markfukten är därmed inte det ända problemet som möter den moderna byggaren avseende fukt. För att motverka detta behövs idag en avfuktare eller isolerad markbädd med mekanisk tilluft av varm innomhusluft. Det senare är nytt på marknaden och patenterat. www.ecogrund.se Om man som du valt att bygga med torpagrund hade jag valt ecogrund som mitt alternativ.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

ersam

• -
« Svar #23 skrivet: 02 jan-09 kl 20:32 »
Eftersom det handlar om ett tillbygge så kan man ju kanske ställa frågan om skorstenen används flitigt? Finns kontakt i grunden mellan tillbygget och huset?
Ha ett vaksamt öga på det hela - eftersom det är så himla mycket som påverkar så är det ju svårt att veta hur det bli i förväg...

ES

Attis

• -
« Svar #24 skrivet: 02 jan-09 kl 23:29 »
Jo skorstenen används flitigt. I alla fall från september till april/maj och "då och då" på sommarhalvåret. Så visst ger den lite, men husets riktiga grund är ju kvar (tjock granit). Så antar att väldigt lite av murstocksvärmen sprids ända till utbyggnaden. Å andra sidan enligt Anders kan jag ju räkna med att golvvärmen står för uppvärmingen av utrymmet under golvet :)
När det gäller "Ecogrund" får jag intrycket av att man skulle ha planerat in det systemet innan man byggde tillbyggnaden. Sen missbrukas ju  ordet "eko/eco" som vanligt, när jag kikade på sidan får man inte direkt känslan av att det är frågan om ekologiskt bygganade. Varmluft från en (ful och bullrande) energislukande luftvärmeväxlare. Isolering i form av mineralull. Nja, kanske inte direkt ekologiskt i mina öron.
/Attis

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #25 skrivet: 08 jan-09 kl 08:34 »
Citera
Hur viktigt är det att få plasten tätt mot stenarna på sidorna då? Dom är ju ojämna, så i praktiken blir det säkert en hel del glipor.

Byggnormerna svänger med åren, så dom blir man inte så klok av. När vi plastade marken i vår torpargrund för 2 år sedan sa normen att man skulle lämmna ca: 4 cm glipa vid grundmurarna och ha svag lutning mot dessa. Året innan skulle plasten sluta tätt. Vår mentor i renoveringen med 40 års yrkeserfarenhet kunde inte riktigt råda utan sa att vi fick försöka tänka logiskt, vilket vi gjorde, och det blev varianten med glipa så ev. kondensvatten eller vattenläcka kan försvinna någonstanns.
Appropå galna byggnormer så fanns det en byggnorm på slutet av 70- talet som förordade upphöjd golvbrunn i våtrum, hur logiskt är det. Den fanns bara i nåt år men det hanns ju byggas en del hus under den tiden. Liknande vansinne är de inbyggda vattenledningarna i badrum, inte så kul om man har aggresivt vatten och ledningarna börjar läcka efter en 20 år......

Angående isoleringsvärdena i olika material har jag lärt mig att:
Mineralull har dubbelt så högt lamdavärde som trä och cellplast har dubbelt upp mot mineralull, med andra ord.
20 cm. massivt trä = 10 cm mineralull = 5 cm cellplast.

ersam

• -
« Svar #26 skrivet: 08 jan-09 kl 11:22 »
20 cm. massivt trä = 10 cm mineralull = 5 cm cellplast.

Det låter mycket förenklat och stämmer inte tror jag. Men visst det funkar som en fingervisning. Angående massivt trä exempelvis (jfr timmerstommar) magasinerar värme på ett helt annat sätt än de andra materialen som fungerar genom att man innesluter luft som har mycket dålig ledningsförmåga. Sen finns en mängd olika "cellplast" med olika värden etc. Mer eller mindre formkänslig - klarar fukt m.m.

Som sagt ta det som en fingervisning men inte mer...

ES

pappi747

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 08 jan-09 kl 11:49 »
Men ofta så är det bara en fingervisning man behöver. Enkla grundregler att ha i bakhuvet när man grejar.. jag tackar och bugar, Anders E.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #28 skrivet: 08 jan-09 kl 16:47 »
En annan tumregel som kan vara bra att ha i bakhuvudet när det gäller isolering är att 28 cm sågspån motsvarar 10 cm mineralull. Har man ett bjälklag med given tjocklek är det som regel en bra affär att kosta på mineralullsisolering till det även om man har tillgång till gratis sågspån.

Mineralull i skivor eller rullar lär vara i stort sett likvärdig med olika slags lösull. Möjligen blir lösullen något bättre om den maskinsprutas och något sämre om den skottas ut för hand.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #29 skrivet: 09 jan-09 kl 11:53 »
Citera
Sen finns en mängd olika "cellplast" med olika värden etc. Mer eller mindre formkänslig - klarar fukt m.m.

Som sagt ta det som en fingervisning men inte mer...

Håller med om att det endast ska fungera som en fingervisning. Själv skulle jag aldrig drömma om att isolera med cellplast eftersom man täpper till allt luftflöde och tex. golv ska ju kunna andas.
Känns inte heller naturligt att plasta in sig själv i ett hus. Jag vet inte hur cellplasten är idag, men jag minns ett hälsolarm för ca: 8 år sedan där det visade sig att gasen som finns i just plastcellen var mycket cansrogen och giftig. Byggbranchen försvarade sig med att gasen var bunden. Om man pratar med en snickare är det allmännt kännt att mineralullen är hälsovådlig och allergiframkallande. Varför branchen inte tar åt sig av detta är förmodligen för att det inte finns ett ekonomiskt alternativ till ullen. Tänk också vad det skulle kosta staten om man plötsligt får en massa hantverkare som får sina mineralullsallergier klassade som yrkesskada.

Men som sagt var. Cellplastisolering kan vara en bra nödlösning i vissa fall tex. om man ska tillverka en ytterdörr eller nåt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #30 skrivet: 09 jan-09 kl 12:04 »
Man bör också komma ihåg att cellplast förr blåstes med freoner (klorerade kolväten), alltså samma kategori av ozonförstörande ämnen som man förr använde i kylanläggningar. Men det är nu förbjudet sedan 15-20 år tillbaka, jag vet dock inte vad cellplasttillverkarna har gått över till att blåsa med istället.

sub rosa

« Svar #31 skrivet: 14 jan-09 kl 18:39 »
Nu kan man tro att jag är säljare; men förutsatt att torpargrunden har lite höjd upp till golvbjälklag kan man isolera med (hör och häpnad ;D) Hasopor ovanpå den kalla och föhoppningsvis dränerade markbädden detta går även att göra även i efterhand. Förutom att isolera mot markkylan (som är den faktor som får luftfuktigheten att kondenseras) - så fungerar den utmärkt som ytterligare dränering - samt innehåller inga gifter eller miljöskadliga ämnen (bara skummat glas) eller tar åt sig vatten.

Först och främst skulle jag inte göra något åt saken i dagsläget, avvakta och håll noga uppsikt efter tecken på fuktansamlign och gör något då. Det finns inget som säger att du måste få problem. I mitt hus finns det i en del av källaren ett outgrävt utrymme som har klarat ovan nämnda påfrestningar i 58år med råspont under bjälklag. Men sluta inte elda - det är då 90% av problemen uppstår! 

Lycka till!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Stellaniskogen

• https://www.instagram.com/stellanovich/
    • Skåne
    • Insta
« Svar #32 skrivet: 17 jan-09 kl 18:31 »
ville bara sticka in med en grej här, fuktig rockwool leder kyla mycket bättre och det är just vad som händer i golv när fukten stiger uppåt. Har själv lagt ett antal golv med spånisolering och golvvärme och det funkar kalas, byggplast på marken lägger vi alltid, man märker stor skillnad omgående och det är himla fint att glida runt på när man ska ner och inspektera, glöm ej inspektionslucka! någon undrade vart fukten tog vägen om man la plast på marken, den vandrar helt enkelt vidare men den går inte uppåt ialf, tror inte att det kan bli fel med plast på mark. Ja just det, fuktig rockwool har sämre isoleringsvärde och när sen mössen gör gångar blir den ännu sämre, den kan dessutom inte lagra värme. Använd naturliga isoleringsmtrl, spån är underskattat , kanske för billigt för att folk ska tro det är bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser