Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Buxboms sticklingar  (läst 1902 gånger)

Mexi

Buxboms sticklingar
« skrivet: 30 dec-08 kl 16:55 »
Jag har försökt att plantera buxboms sticklingar i sandblandad planteringsjord i planteringslådor, men dom utvecklar inga rötter, vad gör jag för fel. Skall man behandla sticklingarna med något preparat, i såfall vilket? I vad slags jord skall dom planteras? Vid vilken tidpunkt på året är det lämpligast? Hur mycket skall dom vattnas?

mistel

• -
SV: Buxboms sticklingar
« Svar #1 skrivet: 30 dec-08 kl 17:22 »
Du har nog lite för dåligt tålamod tror jag.

Det brukar gå bra att ta sticklingar runt maj-juni då man beskär. Sticklingarna ska gärna rivas av så de får en klack. De ska vara ca 10-15cm långa, ta bort de blad som hamnar under jord. Stick ner dem i såjord som är uppblandad med perlit eller små lecakulor i en rejäl sålåda med dräneringshål. Håll sticklingsbädden lätt fuktig, låt den stå i trädgården i ett lite skuggigare läge, gärna täckt med mjölkvit plast med lufthål i för att förhindra för stor avdunstning. Ca 4 månader tar det normalt sett för buxbomssticklingar att bilda rötter.

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 31 dec-08 kl 11:39 »
Jag drog upp superfina plantor för några år sedan. Klippte sticklingarna ca 5 cm långa och skavde dem för att underlätta rotbildning. Satte fyra i varje kruka i ett stort brätte. Använde vanlig matjord. Ställde hela paketet under vinbärsbuskarna och glömde bort alltihop till året efter. Då var i stort sett alla sticklingar tjusiga plantor.

Tur att jag inte kände till det där med såjord och lecakulor, för då hade jag aldrig lyckats.  ;D ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Wisteria

« Svar #3 skrivet: 25 jan-09 kl 01:09 »
Det finns nåt slags rotningsbefrämjande hormon att köpa tror jag annars så har jag hört att man kan dela på ett vetekorn och lägga i groppen som man sedan placerar sticklingen i, Vetekornet ska visst ha nåt naturligt hormon i sig som får små rötter att vilja växa ut. Sedan har jag hört om att man kan ta en kvist ifrån pil träd. Den skär man i små bitar, lägg detta i vatten ett par timmar, vattna sedan sticklingen och det ska visst också vara rotningsbefrämjande. Man kan ju alltid prova....

ekoStina

« Svar #4 skrivet: 01 feb-09 kl 20:38 »
jag satte ett hundratal 10cm långa sticklingar utan klack i en pallkrage i somras (juni kanske?). jag tror att jag hade vanlig plantjord, men såjord de översta centimetrarna... ??? hade fiberduk över ett tag för att skydda mot solen (har dem i soligt läge...)

när tittade på dem för några dagar sedan var fortfarande gröna. kommer ihåg att jag drog upp en i höstas för att kolla läget. den hade några millimeter långa rötter  :D.

så mitt tips är att satsa på kvantitet o skugga!!  ;D

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 feb-09 kl 22:31 »
.....

så mitt tips är att satsa på kvantitet o skugga!!  ;D

Och tålamod !! Det tar lång tid. Men i ett skuggigt läge klarar dom sig ju helt själva så det är bara att stoppa ner och glömma bort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser