Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Buxboms sticklingar  (läst 1886 gånger)

Mexi

Buxboms sticklingar
« skrivet: 30 dec-08 kl 16:55 »
Jag har försökt att plantera buxboms sticklingar i sandblandad planteringsjord i planteringslådor, men dom utvecklar inga rötter, vad gör jag för fel. Skall man behandla sticklingarna med något preparat, i såfall vilket? I vad slags jord skall dom planteras? Vid vilken tidpunkt på året är det lämpligast? Hur mycket skall dom vattnas?

mistel

• -
SV: Buxboms sticklingar
« Svar #1 skrivet: 30 dec-08 kl 17:22 »
Du har nog lite för dåligt tålamod tror jag.

Det brukar gå bra att ta sticklingar runt maj-juni då man beskär. Sticklingarna ska gärna rivas av så de får en klack. De ska vara ca 10-15cm långa, ta bort de blad som hamnar under jord. Stick ner dem i såjord som är uppblandad med perlit eller små lecakulor i en rejäl sålåda med dräneringshål. Håll sticklingsbädden lätt fuktig, låt den stå i trädgården i ett lite skuggigare läge, gärna täckt med mjölkvit plast med lufthål i för att förhindra för stor avdunstning. Ca 4 månader tar det normalt sett för buxbomssticklingar att bilda rötter.

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 31 dec-08 kl 11:39 »
Jag drog upp superfina plantor för några år sedan. Klippte sticklingarna ca 5 cm långa och skavde dem för att underlätta rotbildning. Satte fyra i varje kruka i ett stort brätte. Använde vanlig matjord. Ställde hela paketet under vinbärsbuskarna och glömde bort alltihop till året efter. Då var i stort sett alla sticklingar tjusiga plantor.

Tur att jag inte kände till det där med såjord och lecakulor, för då hade jag aldrig lyckats.  ;D ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Wisteria

« Svar #3 skrivet: 25 jan-09 kl 01:09 »
Det finns nåt slags rotningsbefrämjande hormon att köpa tror jag annars så har jag hört att man kan dela på ett vetekorn och lägga i groppen som man sedan placerar sticklingen i, Vetekornet ska visst ha nåt naturligt hormon i sig som får små rötter att vilja växa ut. Sedan har jag hört om att man kan ta en kvist ifrån pil träd. Den skär man i små bitar, lägg detta i vatten ett par timmar, vattna sedan sticklingen och det ska visst också vara rotningsbefrämjande. Man kan ju alltid prova....

ekoStina

« Svar #4 skrivet: 01 feb-09 kl 20:38 »
jag satte ett hundratal 10cm långa sticklingar utan klack i en pallkrage i somras (juni kanske?). jag tror att jag hade vanlig plantjord, men såjord de översta centimetrarna... ??? hade fiberduk över ett tag för att skydda mot solen (har dem i soligt läge...)

när tittade på dem för några dagar sedan var fortfarande gröna. kommer ihåg att jag drog upp en i höstas för att kolla läget. den hade några millimeter långa rötter  :D.

så mitt tips är att satsa på kvantitet o skugga!!  ;D

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 feb-09 kl 22:31 »
.....

så mitt tips är att satsa på kvantitet o skugga!!  ;D

Och tålamod !! Det tar lång tid. Men i ett skuggigt läge klarar dom sig ju helt själva så det är bara att stoppa ner och glömma bort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser