Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död höna  (läst 1166 gånger)

fungilla

Död höna
« skrivet: 29 dec-08 kl 19:54 »
I morse när jag kom ut till hönshuset låg det en höna på golvet  år gammal, det såg ut som ena benat var förlamat och den ena ögat såg "dött" ut. När jag lyfte upp henne var hon alldeles lealös och dog strax efter.
Har haft några ungtuppar ett tag har funderat på om de varit för intensiva i sina parningar eller om det kan vara någon sjukdom som drabbat henne plötsligt. någon som har några goda råd om vad det kan vara för fel.
// Gunilla
.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

sallyomolly

• Gäst
SV: Död höna
« Svar #1 skrivet: 31 dec-08 kl 10:20 »
Har hon vart halt och sedan dött? I så fall är det marek. Läs om det på sva. Drabbar ögonen också. De flesta hobbybesättningar bär på marek så resistensavel är det enda alternativ som finns att hantera det. Om man inte vill sanera och isolera sig totalt och kläcka endast ägg. Det kan vara ett alternativ om man inte haft höns innan men har man haft höns med marek är det svårt/(nästan omöjligt) att sanera.
« Senast ändrad: 31 dec-08 kl 10:22 av sallyomolly »

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
Stengrim, ckell

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser