Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort en gammal trotjänare  (läst 2500 gånger)

mobben

Ta bort en gammal trotjänare
« skrivet: 28 dec-08 kl 20:26 »
Måste ta bort min gammla smålandsstövare, har lite ångest kan inte bestäma om jag ska göra det själv eller inte, vill inte egentligen men vill samtidigt inte att någon annan gör det heller.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Ta bort en gammal trotjänare
« Svar #1 skrivet: 28 dec-08 kl 20:44 »
Jag känner igen det där, har en gammal hund som jag trodde att jag skulle få ta bort i början på månaden men hon piggnade till igen. Fördelen eller vad man ska kalla det om man gör det själv är att hunden inte behöver bli stressad. Men det är aldrig kul att behöva göra sig av med sina sällskaps djur. Men samtidigt är det värre att ha dom kvar om dom lider, låter grymt men det är det bästa om man inte kan göra något annat.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-08 kl 20:45 »
Du ska göra vad ditt samvete bjuder.
Det är mycket ångest, då man måste ta bort sin bästa kompis.
Sist tog jag hem veterinären, det var värt pengarna.
Allt blev så lugn och hunden fick somna in hemma.
Hedemorahöns

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 dec-08 kl 21:09 »
ta hem veterinären, värt pengarna att bara få somna in hemma och ingen behöver höja bössan.
gör en fin grav på ett ställe som känns bra för dej.
att avsluta värdigt och at ge sej själv tid att sörja med en begravning är bättre än att inte göra det.
en hund är inte bara en hund utan oftast mera vän än en tvåbent vän.

en gång undrade jag varför jag har hundar då dom har så korta liv och inte kan var med mej längre tid.
svaret är at du kan ge många hundar ett bra hem och et bra liv! :)

mobben

« Svar #4 skrivet: 29 dec-08 kl 13:57 »
Tack för era tankar, har bestämt mig för att ta hem vetrinären.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 29 dec-08 kl 18:29 »
Tänker på er! :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

klorofyll

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 dec-08 kl 14:58 »
Tankar och kramar! Det är inte lätt när våra vänner blir gamla och sjuka. . .

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 30 dec-08 kl 20:22 »
Tänker på er, vet hur svårt det är!  :'(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mobben

« Svar #8 skrivet: 31 dec-08 kl 08:40 »
Tack, ni värmer ett torparhjärta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 31 dec-08 kl 16:14 »
jag fick åka med min lilla katt igår också. han var bara 5 år, men hans ena njure höll på att brytas ner. det gick inte att göra nåt.  :'(
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

pappi747

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 31 dec-08 kl 16:53 »
Jag borde inte läst denna tråden.. fick en klump i halsen bara av att tänka tanken. Men att ta hem veterinären känns som enda alternativet. Jag tog bort min förra hund, en sanktbernard, på blå stjärnan i gbg och det var ett trauma.. mycket långdraget och stressande för min gamle vän..

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 31 dec-08 kl 20:55 »
Vår veterinär kom hem när vår Collie på 14 år inte orkade längre. Kändes mycket bättre än att köra hem till veterinären och allt jobb med att baxa hunden ut o in i bilen. Nu gick allt stilla o lungt han somnade in på sin favorit madrass i lugn o ro.

Förövrigt han som är på bild här bredvid. Så kan jag se han varje dag.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 31 dec-08 kl 21:05 »
En bekant till mig åkte ut till skogen och satt och pratade med hunden någon timma innan veterinären kom till jaktkojan och tog bort hunden.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 31 dec-08 kl 21:35 »
En bekant till mig åkte ut till skogen och satt och pratade med hunden någon timma innan veterinären kom till jaktkojan och tog bort hunden.
Det måste vara det bästa slutet för en jaktkompis!
Några av våra hundar har fått somna in hemma och några hos "vår" privatpraktiserande veterinär.
Huvudsaken är att det går lugnt och stilla.
Sist när jag avlivade min älskade Setter så bestämde jag mig för att aldrig ha hund igen. Det höll jag i några månader. Nu har jag bestämt att livet är sämre att leva utan hund så man får ta dom sorgliga stunderna med allt det härliga man har med sina kompisar...
                                             Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Taggis

• vänner
« Svar #14 skrivet: 03 jan-09 kl 00:52 »
Här hemma har vi oxå en gammal trotjänare på snart 12 år.Den dagen det är dax för Lukas att somna in ska han få göra det här hemma i lugn & ro .
Så veterinären kommer hit & gör det ,det blir minst stressande för Lukas som tycker det är såå hemskt att vara hos vet. & de blir jag som får sitta med honom för gubben vill inte (han tycker det är för jobbigt  :'() .
« Senast ändrad: 18 jan-09 kl 01:08 av Taggis »
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

nordtravare

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 18 jan-09 kl 00:38 »
har under mitt jägar/bondeliv avlivat massor med kattor och hundar .Kattor oftast med salongsgevär i bur /fälla ,hundar knyter jag med  ca 1 m koppel i livremmen ,sen går jag sakta framåt den stannar och lyssnar då sätter jag ett salongsskott i nacken enligt dom som prövat andra metoder är det den bästa för hunden .Kräver att själv få ta ansvar för avlivningen av min egen hund/häst.aatt hålla liv i utlevade /lidande husdjur anser jag vara egoistiskt djurplågeri av människor som jag inte respekterar.

pappi747

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 18 jan-09 kl 10:45 »
Bra metod låter det som, tveksamt om jag skulle klara av att göra så på min hund den dagen...
Håller med om att det är djurplågeri att hålla sjuka, plågade djur vid liv och vill tillägga att detsamma gäller människor!

mobben

« Svar #17 skrivet: 18 jan-09 kl 10:52 »
Plågade och obotligt sjuka djur ska givetvis bort så fort som möjligt. Om något av mina djur plågas så finns det inte mycket att tvecka på hade tagit bort dom direkt. Denna sitvation beror inte på det.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 18 jan-09 kl 20:19 »
Beslutet är det värsta med att ha djur.  Värre ju långsammare sjukdom.
Och man vänjer sej aldrig.  Lyckligtvis, för djurens skull.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser