Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lama och alpackainfo?  (läst 18075 gånger)

lilltorp

• Västmanland
    • http://www.alternativ.nu/users/lilltorp
Lama och alpackainfo?
« skrivet: 28 dec-08 kl 16:03 »
Hej!

Vi har en äng intill huset som är strax under 1 ha. Jag vill gärna veta mer om lama och alpacka. Så underbart vackra och intressanta djur!:D Ni som har lama eller alpacka eller både och, snälla dela med er av era erfarenheter! För och nackdelar som ni upplever?

Hälsningar Linda

« Senast ändrad: 04 nov-10 kl 12:56 av lilltorpslinda »
Liten gård men stora drömmar. Norsk buhund, åsenfår, gotlandskaniner, myskankor, höns och duvor. På gång att börja med bin och odla mer hemma.

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Lama eller alpacka?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-08 kl 16:24 »
Hej Linda!

Jag har lång erfarenhet av både lamor och alpackor (har dem båda). Själv är jag som de flesta som känner mig redan vet en lamamänniska. Mina reflektioner på de båda djuren är följande; alpackan är mer lagspelare som kräver sina flockmedlemmar, medan laman mycket väl kan köra lite solonummer då och då (men vill givetvis inte vara utan sitt lag de heller). Är man intresserad av ull så är alpackan generellt outstanding, men lamans ull är också jättefin och kan nyttjas till det mesta. Fördelen med lamor är om de är av classic typ (dvs inte har så mycket ull) så måste man inte klippa dem. Alpackor (men även riktigt woolly lamor) måste klippas minst vartannat år, helst varje år ur djurskyddssynpunkt. En alpacka är lättare att hantera eftersom den är mindre, men laman är lättare att dressera för den är smartare/mer samarbetsvillig (mer en nyfiken individualist). Laman kan du använda som packdjur (en alpacka kan också packa, men betydligt mindre) och som fårvakt (en alpacka kan också visa krut mot hundar och annat, men den har inte lika mycket att sätta emot). Alpackor gillar att bada, medan laman endast tar sig en liten svalkande vadning när det är stekhett eller när de vill bli av med broms eller mygg (det finns dock lamor som badar). Lamor slyar bättre än alpackor. De har samma läte och kommer definitivt inte störa din granne. Alarmljudet kan dock väcka de flesta, men det ger de bara ifrån sig när det är fara å färde. Priset skiljer också åt en hel del! Alpackor kostar minst dubbelt så mycket som en lama (det finns urbilliga lamor - men du får oftast vad du betalar för)!

Jag ska om lite mer än en vecka skicka upp några lamor till Degerfors så kanske du kan titta på dem hos Liselotte. Det finns lamor på Ösby-Sala naturbruksgymnasium (har inte sett dessa själv) och på Kvinnerstaskolan i Örebro (lamorna kommer från mig men inte guanacona = vildvarianten bland lamadjuren). Roslagens alpacka är trevliga, men du kanske hittar någon närmre genom att gå in på alpackaföreningens hemsida www.alpackaforeningen.se.

Lycka till! Båda är fantastiska djur.

Mvh Anna Jung
www.hejdeholm.se
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 29 dec-08 kl 22:28 »
Min betygsättning blir...

alpackan är mer lagspelare som kräver sina flockmedlemmar, medan laman mycket väl kan köra lite solonummer då och då (men vill givetvis inte vara utan sitt lag de heller).

Alpacka - 1
Lama - 0
Större chans att en ensam lama kommer bort(?).

Är man intresserad av ull så är alpackan generellt outstanding, men lamans ull är också jättefin och kan nyttjas till det mesta. Fördelen med lamor är om de är av classic typ (dvs inte har så mycket ull) så måste man inte klippa dem. Alpackor (men även riktigt woolly lamor) måste klippas minst vartannat år, helst varje år ur djurskyddssynpunkt.

Alpacka - 0
Lama - 1
Verkar jobbigt att klippa dem.

En alpacka är lättare att hantera eftersom den är mindre

Alpacka - 1
Lama - 0

men laman är lättare att dressera för den är smartare/mer samarbetsvillig (mer en nyfiken individualist).

Alpacka - 0
Lama - 1

Laman kan du använda som packdjur (en alpacka kan också packa, men betydligt mindre)

Alpacka - 0
Lama - 1
Inte för att man kommer använda det så ofta, men ändå...

och som fårvakt (en alpacka kan också visa krut mot hundar och annat, men den har inte lika mycket att sätta emot).

Alpacka - 0
Lama - 1

Alpackor gillar att bada, medan laman endast tar sig en liten svalkande vadning när det är stekhett eller när de vill bli av med broms eller mygg (det finns dock lamor som badar).

Alpacka - 0
Lama - 1
Jobbigt att fixa badvatten åt dem...

Lamor slyar bättre än alpackor. 

Alpacka - 0
Lama - 1

Alpackor kostar minst dubbelt så mycket som en lama (det finns urbilliga lamor - men du får oftast vad du betalar för)!

Alpacka - 0
Lama - 1

Totalt
Alpacka - 2
Lama - 7

Solklar seger för laman! ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 30 dec-08 kl 09:21 »
Hej!
Jag har bara erfarenhet av lamor. (Har aldrig haft råd att köpa alpackor. ) Lamorna är helt underbara. Lätta att hantera, samarbetsvilliga men vill de ut så klättrar och kryper de bra. Det är däremot aldrig någon svårighet att ta in dem igen. (Hästarna är betydligt mer svårhanterliga.) Det är mycket trevliga djur att ha med på promenader. Jag har vänner som älskar att komma och ta en promenad ihop med ett par lamor.
 Lamor är också lätta att ta med på en kärra om man vill åka någonstans. De hoppar själva upp så du behöver ingen specialtransport, dessutom så är de normalt rumsrena, så man behöver inte göra rent kärran efteråt.
 Packsadlar är en stor tillgång när man är ute med lamorna. Varför bära själv när man har en lama.
 Vill du köra med vagn så finns det dragselar att köpa.
Man kan köpa en billig lama men då måste man vara uppmärksam så att man vet vad man får. Det lamasto som har gett bäst föl hos mig var ett impulsköp. Jag skulle köpa en ko på en djurpark och fastnade för en härlig, billig lama också.

Tänk på att en ensam lama är en olycklig lama.
MVH
Jan

Mistah

« Svar #4 skrivet: 30 dec-08 kl 11:32 »
Ursäkta att jag norpar tråden lite :) Hur många lamor är minsta antal man kan ha utan att de blir lessna? Och om man ska ha dem som fårvakt, hur lär man dem vilka de inte behöver vakta mot (vallhundar, dess nya ägare osv)?

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 30 dec-08 kl 20:01 »
Hej!
Enligt min erfarenhet så räcker det med två lamor för att de ska känna sig nöjda.

Lamorna lär sig snabbt vad som är farligt. Mina lamor är vana vid hundar och anser dem inte vara något hot men jag misstänker att skulle en hund komma in i hagen och bete sig aggressivt så skulle hunden bli allvarligt skadad. Det enda djur min lamahingst inte riktigt gillar är hästar. Han verkar övertygad om att fick hästen chansen så skulle den ta över hans flock. Rider någon förbi så följer lamahingsten med på sin sida av stängslet och kollar att hästen uppför sig väl.

Jag är ofta ute bland nya människor med lamorna och lamorna är alltid vänliga och nyfikna. Går ofta fram och nosar folk i ansiktet för att se vilka de är. Ger man dem lite pellets så blir de glada. De tar pelletsen mycket försiktigt ur handen. Små barn brukar skratta glatt och säga att det kittlas. För några år sedan så skulle jag prova om det gick att ta med en lama till Kristianstad. Vi hade nyss tämjt den så jag räknade med lite problem eftersom den aldrig sett en stad. Jag lastade försiktighetsvis av laman i en park utan trafik. Till min stora överraskning så tyckte laman bara att det var intressant att gå omkring i staden och titta på folk och trafik. Det enda problemet vi hade var att när vi fikade på en utomhusservering så ville laman hela tiden provsmaka penseerna i planteringen.

Lamor är det enda lite större djur som jag vågar släppa in en förskoleklass till. Barnen frågar ofta om de får krama lamorna och jag svarar att det får de göra om lamorna vill. Blir barnen för jobbiga så flyttar sig lamorna bara. Jag brukar låta femåringar leda en lama utan större problem. Tappar barnet grimskaftet så går inte laman bort från kompisarna utan det är bara att hämta den.
MVH
Jan

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 30 dec-08 kl 20:05 »
Hur hägnar man in en lama? Vad behöver den i mat- och skyddsväg?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 30 dec-08 kl 23:22 »
Hej!
Det finns olika sätt att inhägna lamor. Jag föredrar viltstängsel men just nu går de i en hage med fårstängsel och en eltråd över. Jag har läst om folk som inhägnar dem med bara el men jag misstänker att de kan ta sig ut då. Skulle jag lämna hingsten ensam så tror jag att han skulle riva stängslet för att följa de andra.
Huset behöver tre väggar och tak. Kanske inte så mycket för lamornas skull utan för grannarnas skull.
Jag utfodrar mina lamor med hö och Galant ungnötspellets på vintern. Får de några bortgallrade tallar så blir de glada. De väger inte så mycket. Jag vägde ett av mina ston, 109 kg. Du kan utfodra dem ungefär som ett får.
MVH
Jan

Lise-Lotte

• Fånga dagen,den kommer aldrig igen!
    • Medelpad
    • Torpshammars Alpacka Gård
« Svar #8 skrivet: 06 jan-09 kl 22:53 »
Hejsan Linda.
Jag fick efter många år som hästägare omorganisera detta med djuren på gården pga min värkproblematik,och mitt hjärta fastnade hos alpackan.jag blev så förälskad och tagen så vi bedriver numer även liten uppfödning utav dom :O)Så här tycker jag alpacka vs lama
Storleksmässigt så kändes alpackan lagom för oss,laman för stor
Utseende så är alpackan sötare och vackrare än en lama tycker vi
Ullmässigt blev det alpacka för oss också eftersom den är finare än lamans och jag intresserad utav att bereda den.
MEN jag skulle kunna tänka mig framöver att ha en lama som vakt åt min alpackaflock.
Och ang din hö fråga så rekomenderar jag att djuren har fri tillgång till hö vintertid,plus att du naturligtvis ger vitaminer och mineraler och lite extra kraftfoder och rent ljummet vatten.
Vi har 122 cm högt fårstängsel till hage åt våra djur och det fungerar utmärkt.
Jag/vi finns i Västernorrland och har för närvarande 11 st jättefina alpackor på gården,Du är naturligtvis välkommen att besöka oss om du har lust att göra en norrlands resa.
Mvh Lise-Lotte
Torpshammars Alpacka Gård
www.alpackorna.se
<3 Lise-Lotte <3

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 jan-09 kl 08:24 »
Hur är det...kan man äta köttet? skulle kunna tänka mej lamor som alternativ till får eller komplement.../Magnus

Jan lindgren

« Svar #10 skrivet: 08 jan-09 kl 16:14 »
Hej!
Självklart kan man äta köttet. Jag har en bekant från Ecuador och han berättade att när de åt extra fint på restaurant så blev det lama. Hans favoriträtt är annars marsvinshjärna.
MVH
Jan

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 jan-09 kl 20:00 »
. Hans favoriträtt är marsvinshjärna.
MVH
Jan

hmmmm!!! låter ju sådär... ;)  ;D

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 jan-09 kl 02:29 »
Ja, lamakött är underbart gott. Speciellt rökt lufttorkat kött.
Det är en delikatess och lår/skinka äts precis som Prosciutto.
Dvs till sallader med fetaost, på smörgås mm
Jag lovar att det är gott. :D :D

Marsvin/Cuy smakar kyckling men jag gillar inte att äta dessa söta små djur.
« Senast ändrad: 09 jan-09 kl 02:32 av åsnemor »

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 jan-09 kl 09:28 »
det låter gott...får nog tänka igenom det här med lamor....kan vara kul med något annorlunda...

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #14 skrivet: 10 jan-09 kl 08:59 »
Visst kan man äta lama/alpacka, men det blir lite dyrt att ha dem för uppfödning för köttets skulle (växer inte fort samt inte mycket kött). I Norge och Schweiz slaktar man "överkottshingstarna" som inte håller tillräckligt hög kvalité. Ett inte helt dumt tillvägagångssätt med tanke på att här i Sverige tar man vad man haver ... att hingsten både är knäpp och ful (kanske inte ens renrasig lama utan guanaco inblandat) verkar inte göra något ... bara man får föl ... för de är ju sååå söööta!  8) Ugh!

Angående antalet. Jag tycker att tre är det minsta antalet för en bra fungerande grupp. Sen kan det fungera med två också, men ... detta är svårt att sia om på förhand. Lamor är mer självständiga än alpackor så de senare är det ännu viktigare att ha ett lite större antal av. Ston är mer sociala med varandra än hingstar så därför rekommenderar jag alltid hingstar om man bara kan/vill köpa en fårvakt. Själv resonerar jag som så att det många gånger verkar vara roligare att vara herre på täppan i en fårflock där alla beundrar mig än en lågrangad medelmåtta i ungkarlsgruppen av lamor. Har man tre djur så är det en som är ranghög och de övriga två mer jämlika och alla är nöjda. JU större flock desto större harmoni. När det gäller betande djur så är det alltid någon som håller vakt. Vid få djur så blir det en himla massa tid som går åt att vakta. Har man bara två så är det svårt att ta ut en på tur och låta den andra vara kvar. Har man tre så lämnar man två hemma och det är frid och fröjd. Är det något lamadjur inte gillar så är det att bli lämnade ensamma. Att få gå ut på tur ensam är däremot ett privilegium verkar de tycka!

Staketet! Man bör alltid ha så högt staket att man själv känner sig trygg! Som nybörjare med nya lamadjur är det extremt viktigt att man har bra staket. Det är alltid den första tiden som är riskabel. Försök att hitta ett så säkert ställe som möjligt när ni får hem era nya lamor. Hellre litet och säkert än stort och riskabelt. När djuren har landat efter resan (ett par dagar upp till två veckor) så kan man i lugn och ro utöka deras territorium och det brukar gå bra. Jag har själv eltråd på vissa ställen och det fungerar bra.

Vaktinstinkten! Den finns där!!! Lamor är lite som vissa vakthundar. De kan verkligen känna av vem som har ärliga avsikter och vem som inte har det. De är ofta misstänksamma mot okända, men läser av situationen!

Vikt! Min största hingst Fantomen väger 170 kg och mitt största sto Borghild 175 kg. Storleken är oväsentlig när det gäller hanteringen av lamorna om de har vettig skalle. Fantomen är den bästa hingsten på gården, en riktig gentleman mot sto, hingstar, föl och människor!  ;D
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

lilltorp

• Västmanland
    • http://www.alternativ.nu/users/lilltorp
Tack
« Svar #15 skrivet: 24 feb-09 kl 15:07 »
Stort tack för alla svar, tips, information och roliga anekdoter!

Hälsningar Linda
« Senast ändrad: 04 nov-10 kl 12:57 av lilltorpslinda »
Liten gård men stora drömmar. Norsk buhund, åsenfår, gotlandskaniner, myskankor, höns och duvor. På gång att börja med bin och odla mer hemma.

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #16 skrivet: 13 mar-09 kl 09:41 »
Har läst länken här och naturligtvis så är även jag intresserad av lama och alpacka! Dock får det bli ett projekt på lång sikt!

Nu till min fråga, som redan innan har ställts, nämligen hur mycket hö en alpacka eller lama skall ha?
Någon svarade fri tillgång. Men för att man skall veta att de får fri tillgång bör man ju ändå veta på ett ungefär hur många kilo de äter per dag. Detta för att den fria tillgången inte skall bli för liten. Sedan har det ju även betydelse att man vet hur mycket som måste köpas in under en säsong, det är ju inte alltid så lätt att få tag på (här talar bitter erfarenhet!).
Älskar djur... människor också!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #17 skrivet: 05 apr-09 kl 21:38 »
Finns det parasittryck-fördelar med sambete/växelbete med lama/får eller alpacka/får, precis som häst/får och nöt/får?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

ledup

« Svar #18 skrivet: 17 apr-09 kl 10:17 »
Har för mig att kameldjur inte är "riktiga" idisslare även om de tuggar om maten , vet däremot inte hur de påverkar parasiterna hos dem.  Jag skall skicka frågan vidare till mina veterinärstuderande kontakter för bearbetning och får förhoppningsvis ett svar...jag är rysligt nyfiken även om jag inte innehar några lamor än...

Voffsing

« Svar #19 skrivet: 25 apr-09 kl 00:14 »
Jag har fött upp surialpackor under många år (i USA).  Det är vanligtvis inte lyckat att låta andra djur än llamor och alpackor beta i samma hage eftersom alpackorna och llamorna är mycket renliga djur som har en eller ett par "toaletter" dit de alltid går.  De trivs alltså inte i hagar där andra djur gått och pluttat lite här och var.  Bättre att dela upp djurarterna på olika hagar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser