Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika raser - ingen äggpaus?  (läst 2100 gånger)

Tuve

• Skåne
Olika raser - ingen äggpaus?
« skrivet: 28 dec-08 kl 06:29 »
Går det att kombinera raser som täcker upp så att alla inte har äggpaus samtidigt?

Jag vet inte om det är en slump i år, men min enda araucana värper troget nu när dvärgkochinarna har paus.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Olika raser - ingen äggpaus?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-08 kl 09:20 »
Jag har Skånsk Blomme + några värphöns på vår andra gård och de täcker upp för varann  :)
Nu värper blommorna men inte värpisarna..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 28 dec-08 kl 11:39 »
Mina unghönor av Ancona och dvärg Wyandotte värper bra nu. De har precis börjat men jag får ca 10-15 ägg om dagen nu. När dessa går i vila om nån månad har jag några unghönor efter Lohmannhöns som kommer att sätta igång. I vår ska jag slippa handla ägg på ICA hoppas jag.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 dec-08 kl 11:47 »
Lite ovetenskapligare men ack så mkt roligare är att först dricka 1 kvarter brännvin, notera ungefär hur full man blir och sedan, några dagar senare, dricker du likören och håller koll på mängden, tills du blir ungefär lika full. Då borde du kunna räkna ut procenten ungefär..  ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 dec-08 kl 12:14 »
Lite ovetenskapligare men ack så mkt roligare är att först dricka 1 kvarter brännvin, notera ungefär hur full man blir och sedan, några dagar senare, dricker du likören och håller koll på mängden, tills du blir ungefär lika full. Då borde du kunna räkna ut procenten ungefär..  ;D

Du har tydligen provat systemet, eftersom svaret kom i denna tråd.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 dec-08 kl 12:19 »
Du har tydligen provat systemet, eftersom svaret kom i denna tråd.
;D ;D ;D
Ja, jag håller på som bäst! Brännvins-frukost..  ;)

nej jag klickade vist på fel "citat-knapp"..  ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 dec-08 kl 22:48 »
T uve

När hönor värper har väl egentligen ingenting med ras att göra, utan med hur gamla de är, hur mycket värme ljus och foder de får osv.

Svaret på frågan blir då - nej!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 dec-08 kl 11:05 »
T uve

När hönor värper har väl egentligen ingenting med ras att göra, utan med hur gamla de är, hur mycket värme ljus och foder de får osv.

Svaret på frågan blir då - nej!

Fast det där måste ju vara en sanning med modifikation, eftersom jag har ett par dvärgkochin som är lika gamla som araucanan, och har samma ljus- och foderförhållanden, men som inte värper nu. Men eftersom jag bara haft en ras tidigare år, kan jag inte avgöra än om detta är en slump. De andra som svarat verkar ha sett rasskillnad.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 dec-08 kl 12:52 »
Unghönor värper oftast bra så ser man till att spara kycklingar på våren har man oftast ägg på vintern av unghönorna.

Jag skaffade lohman så att jag skulle ha ägg, annars är leghorn också ett säkert kort, lite sämre på vintern men inte mycket.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 31 dec-08 kl 10:32 »
Helt klart kan man styra valet av ras och kläckningstid så att man har ägg mer eller mindre året om. Det gäller ju att ser till att man har en värpvillig ras och sen kläcka dem så att de har värpåldern inne när de andra håller upp. Jag får ganska många ägg just nu av mina ungdjur av Ancona, av dem värper alla 4 som är kläckta i april nu, Rhode Island Red och Dvärg Wyandotterna. Endast Wyandotterna har extra ljus av dem. Ancona bor i mitt kalla stall som bara håller ett par plusgrader när det är 15-20 minus ute som vi ju haft nu i några dagar. Fast idag är det nästan på 0  :D

Andra mindre värpvilliga raser kan ju hellre hålla upp just nu om de inte får extra ljus och värme.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-09 kl 13:58 »
Unghönor värper oftast bra så ser man till att spara kycklingar på våren har man oftast ägg på vintern av unghönorna.

Jag skaffade lohman så att jag skulle ha ägg, annars är leghorn också ett säkert kort, lite sämre på vintern men inte mycket.
Vart i landet  finns du nånstanns ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tuve

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 05 jan-09 kl 10:04 »

Aha, det förklarar olikheter jag haft några år!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jan-09 kl 15:06 »
Vart i landet  finns du nånstanns ?
Jag bor en mil från borås i kinnarumma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser