Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orolig för värmlandsfår!  (läst 1664 gånger)

Smålands-Lina

Orolig för värmlandsfår!
« skrivet: 27 dec-08 kl 20:02 »

Jag var precis nere i fårhuset och kände litegrann på fåren... tackorna är ganska "lagom", men jag tycker att min bagge är lite "tunn"  :(  :(. Jag ger dem fri tillgång till hö, mineraler och saltsten. Ibland ger jag dem bröd, men jag har inte gett kraftfoder p g a utifrån de diskussionstrådar jag läst här innnan, har jag fått uppfattningen att det går bra att klara sig utan  :-\.

Vågar jag fortsätta på denna linjen hela vintern tror ni?  ???  ???  ???

Ska tilläggas att den lilla baggen inte är jättesmal, utan mest att jag tyckte att ryggraden "stack upp" litegrann under pälsen, INTE mycket, men han är inte lika "rund" om ryggen som tackorna, om ni förstår  :-\. I övrigt verkar han må prima.

Tacksam för svar/Lina

Charlotte

• -
SV: Orolig för värmlandsfår!
« Svar #1 skrivet: 27 dec-08 kl 20:22 »
 Är det en ungbagge som går med tackorna?
Är tackorna äldre? Och ska dom lamma innan betet kommit igång ordentligt?
  Baggen kanske växer fortfarande och då är det inte säkert att bara grovfoder räcker. (Det beror helt på grovfodrets kvalite). Om tackorna är dräktiga och grovfodrets kvalite inte täcker behovet för en växande bagge skulle jag börja ge alla djuren kraftfoder. När fostren växer kommer inte tackorna kunna äta tillräckligt av grovfodret och lammen som föds kan bli små och klena. När tackorna sedan börjar mjölka magrar dom snabbt av.
  Jag vet att jag kommer få på moppe nu... Men det är Farligt att ge råd om kraftfoderlös foderstat när man inte vet vilket grovfoder som serveras!
 Om baggen är liten och tackorna stora kan du ju också kolla upp så att han verkligen får komma till och äta.
                                   Mvh
                               Charlotte
« Senast ändrad: 27 dec-08 kl 20:24 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Deepen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-08 kl 20:51 »
Hej!
Har också Värmlandsfår sedan 3½ år tillbaka. Har aldrig haft någon bagge som blivit fet - har alltid tagit undan baggen då tackorna fått kraftfoder. Jag tycker baggarna kan ha lite annan kroppsform, de brukar vara lite spetsigare över ryggraden och inte så runda magar som tackorna. Min senaste bagge och hans son hade mer av den kroppsformen än föregångaren. Jag brukar bara ge tackorna kraftfoder när de går in i "högdräktigheten" annars får de bara hö, mineraler och saltsten.
Jag skulle nog inte "göda" en bagge, feta djur är det värsta jag vet  :P.
Men, som skrivet ovan - kolla att han får mat! Tackorna kan vara tuffa om de fått för sig att de ska ha mat först.
Vet inte om detta var någon hjälp, men lite tankar från mig...

Mvh Martina
« Senast ändrad: 28 dec-08 kl 20:54 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Smålands-Lina

« Svar #3 skrivet: 28 dec-08 kl 21:13 »
Tack för era tankar! Jag visste inte att baggar kunde ha en annorlunda form än tackorna.  :-[ Men det kan ju också vara, som Charlotte skrev, att han växer fortfarande för han är född i april i år.

Baggen är ganska tuff då det gäller att ta för sig av maten, nästan mer framåt än tackorna, så jag tror att han får i sig minst lika mycket som tackorna...  ;) 

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 dec-08 kl 09:26 »
En bagge i betäckningstider har inte speciellt mycket tid över för att äta... De magrar av under denna tid. Efter betäckningen ska de beskydda sin flock och har en ökad vaksamhet, vilket också tar på krafterna. är det då ett bagglamm som naturligtvis inte har vuxit färdigt så innebär det i sig att han är magrare från början. Dessutom kommer nu årslammen börja växa i och med det ökade ljuset i januari, vilket kommer att göra att de går ner i hull ytterligare (till förmån för bestommetillväxt etc.)

Jag hade inte oroat mig om han ser ut att må bra för övrigt. Nackdelen med att ge honom kraftfoder separat/handmata, är att han då kan bli krävande och hans stångningsinstinkter väcks.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 29 dec-08 kl 09:43 »
 Jag tror inte heller det går någon egentlig nöd på baggen om han är lite tunn, jag oroade mig mer för tackorna om fodret inte klarar att hålla baggen fin...
                                           Mvh
                                       Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Smålands-Lina

« Svar #6 skrivet: 29 dec-08 kl 12:39 »
Jag tror inte heller det går någon egentlig nöd på baggen om han är lite tunn, jag oroade mig mer för tackorna om fodret inte klarar att hålla baggen fin...
                                           Mvh
                                       Charlotte

Tackorna är runda och fina  ;). Det var väl mest det att jag fick en chock när jag kände dem över ryggen, och tackorna var så släta över ryggen, medan baggens ryggrad "stack upp".  :-[  Men som vallhunden skriver kan det ju också vara att han har mycket "kärlek" på gång med flickorna så att han inte hinner äta så...  ::)

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 29 dec-08 kl 13:11 »
 Att tackorna är runda och fina NU behöver inte betyda att dom klarar av att vara högdräktiga/digivande på samma foder. Men jag vet ju inte när dom ska lamma? Dom kanske hinner börja beta innan?
 Det går på en "grisblink" att digivande tackor magrar ur om de går på bara grovfoder som inte är tillräckligt "bra". Lammen kan bli små och klena, tackorna mjölkar dåligt med juverinflammation och annat elände som följd.
  Det är ju det som är det luriga med får... Dom har så liten plats kvar i magen när de är högdräktiga (särskilt Lantrasfår som är fruktsamma) så att dom kan inte kompensera genom att äta mer trots att dom har "Fri tillgång" när näringsbehovet stiger.
 Jag säger absolut inte att det är så i din besättning! För det vet jag ju inte, men man ska vara lite vaksam på att det kan bli så om man har otur.
  Jag har ju haft kompisar som fodrat med fri tillgång på jättenäringsrikt Mjölkkoensilage (och med fri tillgång var det så att fåren plockade ut det finaste och ratade resten) och en annan kompis fodrade med fri tillgång på taskigt "Hästhö" och fåren fick äta upp allt innan de fick nytt. Skillnaderna i resultat blev ju som natt och dag, trots att alla fåren hade fri tillgång på grovfoder...
                                                    Mvh   
                                                 Charlotte

Smålands-Lina

« Svar #8 skrivet: 29 dec-08 kl 14:34 »
Att tackorna är runda och fina NU behöver inte betyda att dom klarar av att vara högdräktiga/digivande på samma foder. Men jag vet ju inte när dom ska lamma? Dom kanske hinner börja beta innan?
 Det går på en "grisblink" att digivande tackor magrar ur om de går på bara grovfoder som inte är tillräckligt "bra". Lammen kan bli små och klena, tackorna mjölkar dåligt med juverinflammation och annat elände som följd.
  Det är ju det som är det luriga med får... Dom har så liten plats kvar i magen när de är högdräktiga (särskilt Lantrasfår som är fruktsamma) så att dom kan inte kompensera genom att äta mer trots att dom har "Fri tillgång" när näringsbehovet stiger.
 Jag säger absolut inte att det är så i din besättning! För det vet jag ju inte, men man ska vara lite vaksam på att det kan bli så om man har otur.
  Jag har ju haft kompisar som fodrat med fri tillgång på jättenäringsrikt Mjölkkoensilage (och med fri tillgång var det så att fåren plockade ut det finaste och ratade resten) och en annan kompis fodrade med fri tillgång på taskigt "Hästhö" och fåren fick äta upp allt innan de fick nytt. Skillnaderna i resultat blev ju som natt och dag, trots att alla fåren hade fri tillgång på grovfoder...
                                                    Mvh   
                                                 Charlotte

Aha... det kan alltså gå så fort!  :o Får nog börja ge dom lite kraftfoder framöver då... Ska ta en tur till Lantmännen nästa vecka. Man vill ju klart inte chansa på att dom klarar sig, de små liven...  ;)

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 29 dec-08 kl 15:16 »
 Fast om du har ett väldigt bra grovfoder behövs kanske inget kraftfoder.
Det är just det som är "Lurigt" och inget som går att ge råd om över InterNet :-\
                                    Mvh
                                 Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser