Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar ang. arbetshäst  (läst 9859 gånger)

guba

• Gäst
SV: Funderingar ang. arbetshäst
« Svar #40 skrivet: 26 dec-08 kl 23:08 »
Och skäggiga och dana är ni båda två också!  ;D ;D ;)

Eftersom du inte direkt är slät som ett barnarsel i trynet själv så tar jag det som enkomplimang ;)

Fått tag på gubben med vagnarna ännu? När det gäller sådant är det tillåtet att vara pervers efterhängsen.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 26 dec-08 kl 23:15 »
Jo nu börjar det gro igen i ansiktet igen.. För något år sedan bad Tessan att jag skulle raka av mig skägget eftersom at hon hade aldrig sett mig utan ansiktsbehåring.. När jag gjorde det så bad hon mig att odla skägg igen!  ;D
Så min uppenbarelse är alltså vackrare när jag ser ut som en toaborste i ansiktet..

Nope, jag lyckas inte få tag i gubben med vagnarna tyvärr.. Gör några försök i morgon med så får vi se om han ids lyfta på luren i sin ände.

smen5

• Österby Smedja
« Svar #42 skrivet: 27 dec-08 kl 10:29 »
Det finns olika former av bromsade vagnar. Viktigast är att du inte har möjlighet att låsa bromsen i terräng. Står hjulen still kan det hända saker...Personligen tycker jag att man kan lämna bromsen hemma om man ska grotta runt i skogen. Har man en bra vagn som inte välter, går det att utnyttja terrängen istället.

pålle

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 27 dec-08 kl 11:38 »
Det finns olika former av bromsade vagnar. Viktigast är att du inte har möjlighet att låsa bromsen i terräng. Står hjulen still kan det hända saker...Personligen tycker jag att man kan lämna bromsen hemma om man ska grotta runt i skogen. Har man en bra vagn som inte välter, går det att utnyttja terrängen istället.
Har tyvä inte sett någon vangn som inte välter om man tvärar till räkligt förut satt att man inte fis lastar

Rosten

• Närke
« Svar #44 skrivet: 27 dec-08 kl 17:59 »
Nåväl, "ardennervän" ringde och tipsade mig om några synnerligen billiga och förmodat bromsade vagnar idag, men dessvärre har jag inte fått tag i säljaren trots idogt ringande. Har gubben nummerpresentatör så framstår jag nog som perverst efterhängsen..  ;D
Jag har en flakvagn med ett bromshandtag. Finns ett par skacklar eller vad det heter också.
Vagnen har ett flak av tryckimpregnerade bräder.
Är det en sån du letar efter. Iså fall hör av dig så kan jag ta några bilder på den.
Så kanske vi kan göra någon bytesaffär. ;)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 27 dec-08 kl 18:28 »
Det låter intressant! Men vart bor du i vårt avlånga land?

Jag skulle tippa på att det är en sådan vagn jag letar efter.. Om du kan mejla över bilder vore det kalas, fast det beror ju som sagt lite på vart du bor också.. :)

Så mkt att byta med har jag nog inte på gården.. Har inte hunnit samla på mig så mkt under månaderna vi bott här.. :) Men vad är du ute efter ungefär? Jag kan kanske ordna fram något du behöver genom mina "samlar-vänner"..

Rosten

• Närke
« Svar #46 skrivet: 27 dec-08 kl 18:46 »
Det låter intressant! Men vart bor du i vårt avlånga land?

Jag skulle tippa på att det är en sådan vagn jag letar efter.. Om du kan mejla över bilder vore det kalas, fast det beror ju som sagt lite på vart du bor också.. :)

Så mkt att byta med har jag nog inte på gården.. Har inte hunnit samla på mig så mkt under månaderna vi bott här.. :) Men vad är du ute efter ungefär? Jag kan kanske ordna fram något du behöver genom mina "samlar-vänner"..

Jag bor utanför Örebro.

covboy

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 27 dec-08 kl 18:49 »
Ljudar sydliga trakter, jag vill oxå se vagnen.. Lägg in en bild  :P

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #48 skrivet: 27 dec-08 kl 18:50 »
Hej!

Jag har själv både ardenner och nordsvenska brukshästar. Mina nordisar är helt klart mycket smidigare att rida. Men är olika sinsemellan. Alltså jag tycker att de är lika olika inom rasen som mellan rasen. tror helt enkelt att det handlar om att hitta bra individer. Har också mycket bra erfarenheter av Tinkerhästen. Så om du väljer mellan dessa tre raser tror jag att du gör helt rätt att leta efter bra individer. Om de skall dra tillsammans är det ju inte viktigt at de är av samma ras, snarare att de är lika höga och gillar att samarbeta, att de fungerar ihop. För bara att de är samma ras behöver inte betyda att de funkar bra ihop. Jag skulle dock vara mer försiktig med kallböodstravare som jag upplever är något mer heta än Nordsvensken. men jag vet folk som har några riktigt bra kallblod i jordbruket. Så återigen: individer.

Jag har fått lära mig, och går på det, att en häst lätt kan dra sin egen vikt på hjul i uppförsbacke. Men det handlar förstås precis som med oss människor att man behöver tränas upp fysiskt sucesivt. Annars kommer muskelinflammationer som ett brev på posten. Så ta det lugnt och träna hellre upp hästarna "för sakta".

Ang broms så upplever jag att det underlättar för hästarna ibland i nedförsbacke. Om jag vet att det kommer en jobbig uppförsbacke sedan på rundan sparar jag hästarna i nedförsbacken. D orkar helt klart att bromsa. Men kan jag underlätta deras arbete så kan jag. Men visst låter jag dem bromsa själva ibland bara för att de ska kunna det. På min flakvagn är bromsen trasig så där finns inte så mycket att göra åt det. På min nya vagn ville jag absolut att det skulle finnas broms. Om du inte har en vagn men ska införskaffa tycker jag att du ska leta efter en med broms. Jag tror att du, precis som jag, kommer att sakna att kunna bromsa.

Lycka till!

Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 27 dec-08 kl 18:57 »

Jag bor utanför Örebro.
Ok.. Ja då kan jag ju nästan pinka bort till dig.. :) Nej vars, bor 4 mil från Vingåker, åt Katrineholms-hållet (södra sidan av Tisnaren). Örebro är ju inte för långt bort på något sätt.. Så jag är väldigt intresserad av vagnen! :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 27 dec-08 kl 18:59 »
AnnaPanna, vad kör du med vagnen? Timmer?

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #52 skrivet: 27 dec-08 kl 19:07 »
Nä eftersom vi inte har skog så blir det inte timmer. Men flakvagnen kan man ju använda till mycket annat. Gårds sysslor, vatten, trädgårds ris, familjeutflykter osv.  Skulle jag köra timmer hade jag nog haft en annan slags vagn, en lägre. Blir så tungt att lyfta timmret så högt. När jag lärde mig att köra timmer tyckte jag att det funkade bäst med en timmersläpa. Ska man sen köra mycket timmer e det väl en timmer vagn som e bättre.

Föresten, med en kraftig häst typ ardenner, kommer man långt. Hur stora lass ska du dra? Annars skulle du kunna ha en ardenner å frun din vad hon nu vill. Men om du ska dra uppemot över 1,5 ton e det ju värt att ha 2 hästar...
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

covboy

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 27 dec-08 kl 19:08 »
Fin vagn,men ingen timmervagn presis.. Vilka mått har flaket,tänker på hur Mårten skall frakta hem den.
Kanske upp o ner vänd på ett bilsläp :P

Rosten

• Närke
« Svar #54 skrivet: 27 dec-08 kl 19:11 »
Fin vagn,men ingen timmervagn presis.. Vilka mått har flaket,tänker på hur Mårten skall frakta hem den.
Kanske upp o ner vänd på ett bilsläp :P
Går att rulla upp på en biltransportkärra utan problem.

Enligt ryckten så skall denna vagn ha varit den sista hästvagnen som användes i transportverksamhet i Örebro.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 27 dec-08 kl 19:12 »
Tanken är att vi i början bara skall ha en häst till. Frun har sin gamla halvblodsvalack (blir 18 vid nyår) som ska stanna hans liv ut. Sedan har hon en D-ponny som isf skall säljas så jag kan skaffa mig en häst. När halvblodet sedan går bort så kan vi ju skaffa en arbetshäst till. 2-3 hästar är vår smärtgräns både tidsmässigt och platsmässigt och ekonomiskt.
Så därför måste vi dela häst ett tag iaf :)
frun har inget emot en ardenner, en mindre ardenner är ju helt ridbar för henne(är rätt kort) men hon tycker bättre om bruksnordisen både ridmässigt & i temperament..

Nä eftersom vi inte har skog så blir det inte timmer. Men flakvagnen kan man ju använda till mycket annat. Gårds sysslor, vatten, trädgårds ris, familjeutflykter osv.  Skulle jag köra timmer hade jag nog haft en annan slags vagn, en lägre. Blir så tungt att lyfta timmret så högt. När jag lärde mig att köra timmer tyckte jag att det funkade bäst med en timmersläpa. Ska man sen köra mycket timmer e det väl en timmer vagn som e bättre.

Föresten, med en kraftig häst typ ardenner, kommer man långt. Hur stora lass ska du dra? Annars skulle du kunna ha en ardenner å frun din vad hon nu vill. Men om du ska dra uppemot över 1,5 ton e det ju värt att ha 2 hästar...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 27 dec-08 kl 19:14 »
Är helt klart intresserad av vagnen!
Vad har du tänkt dig i inbyte?

Går att rulla upp på en biltransportkärra utan problem.

Enligt ryckten så skall denna vagn ha varit den sista hästvagnen som användes i transportverksamhet i Örebro.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #57 skrivet: 27 dec-08 kl 19:19 »
Mårten!
Du har fått ett privat medelande!

Rosten

• Närke
« Svar #58 skrivet: 27 dec-08 kl 19:28 »
Är helt klart intresserad av vagnen!
Vad har du tänkt dig i inbyte?

Det kan vi lösa sedan. Har du inte så mycket i dag att byta med så lovar jag att du kommer ha det om några år. ;D

teufel

« Svar #59 skrivet: 27 dec-08 kl 19:51 »
En faktor att ta med i beräkningen när det gäller storlek på häst är hur tungt det blir för hovslagaren att sko den.
Det behöver inte betyda att hästen jäklas med hovslagaren, men att det blir för tungt för honom/henne att behöva lyfta benen.
Prova att lyfta och se om du skulle palla med vikten om du vore hovslagare och behövde lyfta ben dagarna i ända.

Och när det gäller färg och teckning på hästen, så finns det ett bra westernordspråk:
"A good horse has no wrong color!"  ;D

/P

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
eriksjos, Runar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser