Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommarbetesdjur  (läst 4634 gånger)

godegården

Sommarbetesdjur
« skrivet: 23 dec-08 kl 23:53 »
Hej!

Är lite sugen på att ha några flera stutar, men har inte bete eller vall till det. Nu har jag blivit tillfrågad av bla en morbror till min fru om jag vill beta på hans ställe på sommaren. Han vill ha det öppet och betat men inte ta hand om djuren på vintern. Och jag har ju tänkt att jag som inte har så mycket mark men ändå vill ha lite flera djur att satsa på att beta hos andra mot någon slags betalning.

För visst kan man ta nåt? Han får ju stå för stänge, ge lite kraftdoder och se till att de har vatten och inte försvinner. Men jag behöver ju vinterfoder till dessa... Vet inte om han söker bidrag på sitt ställe. Men jag kan väl åtminstone be om halva det, pengar eller att jag få ta hans vall mot att han betalar pressningen? Eller hur ska man tänka med sommarbete hos andra?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Lånat ommarbete
« Svar #1 skrivet: 25 dec-08 kl 16:24 »
Det första du ska tänka på... är vilka bidrag du söker själv för din egen mark (och den nya marken).

Kraven för skötsel av betesmark är jättestora...skötseln och betets utseende skall vara enligt gällande regler
vare sig du söker bidrag för den lånade marken eller inte.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Sommarbetesdjur
« Svar #2 skrivet: 25 dec-08 kl 16:28 »
Varför ta betalt för att djuren ska beta hos nån, särskillt släkt :o :o Är det inte bara tacka o ta emot gratis bete. Måste alla vara så giriga jämt..... :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 25 dec-08 kl 16:41 »
Vi har varit i den omvända situationen; för mycket mark och för få djur.

Förra året "hyrde" vi därför in kor som betade, men vi kom ganska snart fram till att det gick jämnt upp; vi fick det betat och bondens kor fick mat.... :)

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

godegården

« Svar #4 skrivet: 26 dec-08 kl 01:34 »
Varför ta betalt för att djuren ska beta hos nån, särskillt släkt :o :o Är det inte bara tacka o ta emot gratis bete. Måste alla vara så giriga jämt..... :-X

Handlar väl väldigt lite om girighet i detta fallet. Förklarade ju att jag inte har tillräckligt med mark för att föda fler djur på vintern så då måste jag köpa foder. Köpa flera djur för att beta borta och sedan köpa foder till dom under vintern är ju meningslöst. Då kan jag ju strunta i att beta det. Jag är ju iaf så girig om vi ska kalla det så att jag tycker att han kanske kunde betala så det räcker för vinter foder...

Eller är det bättre att köpa in några kvigor på våren, låta dom beta och sen sälja dom till slakt?

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 dec-08 kl 05:15 »
när föds kalvar i sverige?
(antagligen dum fråga men här föds kalvar i augusti)
Kan man köpa nåns stutar? dom flesta vill ju inte behålla stutar antar jag precise här som där.
Ha stutarna och mjölkpulver uppföda o bete o extra pellets,,slakta när det inte finns gräs kvar,,beroende på var man bor.
hur mycket tillväxt är det på svenska kalvar från födsel till låt oss säja october?

Om man köper in kvigor så vil man ju behålla dom över vintern o måste ha hö får at hålla igång till nästa sommar och kvigorna är ju inte attratktiva förrens dom är i ok ålder för att sättas i kalv.

jag har hitills tagit in stutar och behållit i 2- 3 år och sen stoppat i frysen.
men här har jag tillgång till gräs året om och haft eget sileage til vintermånaderna.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 26 dec-08 kl 10:16 »
Handlar väl väldigt lite om girighet i detta fallet. Förklarade ju att jag inte har tillräckligt med mark för att föda fler djur på vintern så då måste jag köpa foder. Köpa flera djur för att beta borta och sedan köpa foder till dom under vintern är ju meningslöst. Då kan jag ju strunta i att beta det. Jag är ju iaf så girig om vi ska kalla det så att jag tycker att han kanske kunde betala så det räcker för vinter foder...

Eller är det bättre att köpa in några kvigor på våren, låta dom beta och sen sälja dom till slakt?

Det bästa är väl att ta upp det med markägaren, för att se om ni kan hitta ett bra lösning som passar er båda. Det blir ju dyrt att behöva köpa vinterfoder, men kanske kan du även få ta vall på hans mark?

Vi räknade på att köpa tjurar på våren och sedan skicka dessa till slakt på hösten, men det hade precis gått jämnt upp och då passade vår "hyrkor" bättre.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

godegården

« Svar #7 skrivet: 26 dec-08 kl 10:58 »
när föds kalvar i sverige?
(antagligen dum fråga men här föds kalvar i augusti)
Kan man köpa nåns stutar? dom flesta vill ju inte behålla stutar antar jag precise här som där.
Ha stutarna och mjölkpulver uppföda o bete o extra pellets,,slakta när det inte finns gräs kvar,,beroende på var man bor.
hur mycket tillväxt är det på svenska kalvar från födsel till låt oss säja october?

Om man köper in kvigor så vil man ju behålla dom över vintern o måste ha hö får at hålla igång till nästa sommar och kvigorna är ju inte attratktiva förrens dom är i ok ålder för att sättas i kalv.

jag har hitills tagit in stutar och behållit i 2- 3 år och sen stoppat i frysen.
men här har jag tillgång till gräs året om och haft eget sileage til vintermånaderna.

Kalvar kommer väl oftast på våren. Detta beror ju lite på. Stutar måste man ju ha i två år för att få handjursbidraget. Det jag tänkte med kvigor är att det inte är så dyra och slakta dom innan dom går i kalv.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 27 dec-08 kl 00:32 »

Slaktpriset på kvigor är superlågt..
Dom måste vara välväxta, minst 250 kg slaktad måste kvigorna väga, för att man ska få rimligt betalt för dom. Åldern hamnar då på ca 28 månader.

Väger dom inte över 250kg det så får du mellan 12-17 kr kilot för dom.
Priset är dessutom som sämst på hösten...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 dec-08 kl 00:50 »
Här är stutar billigare än kvigor och behåller man kvigor så säljer man dom som mjölkkor, dom går aldrig til slakt som köttdjur.
Stutarna köper jag för typ nån hundralapp och se så göder jag dom o dom åker in i frysen.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 27 dec-08 kl 02:39 »
Stutarna köper jag för typ nån hundralapp och se så göder jag dom o dom åker in i frysen.

Här kostar en okastrerad tjurkalv närmare 2000 kr  ;)

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 dec-08 kl 03:11 »
Här nere så när kalvningen är så vill ju farmaren bara ha kvigkalvar och gör sej av med stutarna.
det finns en liten kätte vid uppfarten till så gott som varenda mjölkfarm, i den kätten så stoppar man pojkkalvarna när dom är en vecka gamla och stutbilen kommer och plockar upp dom.
Jag vet inte deras öde som slutprodukt men har fått veta at dom hamnar inte på nån stutuppfödning om dom inte tillhör nån speciellt fin sorts ko.
Läste nånstans aom at svenska mjölkfarmare också gör sej av med stutkalvar snabbt som ögat, vet inte om det är sant eller om det är gammalvärldens skrönor men at svenska farmarae helt enkelt avlivade pojkkalvar direkt då dom inte var lönande.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 27 dec-08 kl 11:52 »
Läste nånstans aom at svenska mjölkfarmare också gör sej av med stutkalvar snabbt som ögat, vet inte om det är sant eller om det är gammalvärldens skrönor men at svenska farmarae helt enkelt avlivade pojkkalvar direkt då dom inte var lönande.

Det som skulle kunna varit upphovet till den historien, är nog Jersey tjurkalvarna som
inte är eftertraktade och inte betalas med många kronor.
(Och som en period avlivades istället av några)

Andra rasers tjurkalvar har aldrig avlivats  ;D
(dagens livpris är på mellan 1500-2000 kr styck för SRB & SLB tjurkalvar)

Kalkylen för mjölkrasungtjur (är väl inte så strålande) +1300 kr.
Kalkylen för mjölkrasstut hamnar på +2200 kr under 2008.
(Om man inte räknar ersättning för arbete och byggnader då blir det ännu värre)

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 27 dec-08 kl 13:57 »

Kalkylen för mjölkrasungtjur (är väl inte så strålande) +1300 kr.
Kalkylen för mjölkrasstut hamnar på +2200 kr under 2008.
(Om man inte räknar ersättning för arbete och byggnader då blir det ännu värre)

Jag tänker såhär: när mjölkpriset sjunker igen och ännu fler mjölkbönder lägger av, var ska då de som föder upp tjurar och stutar köpa sina djur? Och till vilka priser?

Frances: vi får faktiskt betalt för att våra djur betar andras marker. Här växer inte betesdjuren på träd precis,  ;) och de som vill hålla sina marker öppna men inte själva har djur får helt enkelt betala för den tjänsten. Hade det varit tvärtom så hade vi haft mindre antal djur och bara betat våra egna marker.

godegården

« Svar #14 skrivet: 27 dec-08 kl 15:22 »
Frances: vi får faktiskt betalt för att våra djur betar andras marker. Här växer inte betesdjuren på träd precis,  ;) och de som vill hålla sina marker öppna men inte själva har djur får helt enkelt betala för den tjänsten. Hade det varit tvärtom så hade vi haft mindre antal djur och bara betat våra egna marker.

Det är ju precis såhär jag tänker!!
Vad tar ni betalt och hur? Per djur, per hektar?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 27 dec-08 kl 16:59 »
Andra rasers tjurkalvar har aldrig avlivats  ;D
(dagens livpris är på mellan 1500-2000 kr styck för SRB & SLB tjurkalvar)

Jag vet tyvärr iaf ett ställe som håller på så än, de tar den nyfödda tjurkalven "runt knuten" och avlivar direkt, det är en KRAV ansluten mjölkbesättning.
Jag tycker att det är rent ut sagt fördjävligt att hålla på så. Var finns det etiska i det..........
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 27 dec-08 kl 17:14 »
Jag vet tyvärr iaf ett ställe som håller på så än, de tar den nyfödda tjurkalven "runt knuten" och avlivar direkt, det är en KRAV ansluten mjölkbesättning.

Men oj  :-\   är det en Jersey besättning?
Jag har svårt att tänka mig att någon gräver ner 2000kr lite då o då..
« Senast ändrad: 29 dec-08 kl 15:36 av Grimla »

Vilse

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 dec-08 kl 21:14 »
jag har 5-6 stora mjölkerier där jag bor. alla har förvaringskätte vid vägen. lastbilen kommer o hämtar alla pojkkalvarna oavsett vad det är för ras.
har läst i tidningar at bönderna rekommendares att ta bort kättar som är längs stora vägar för det upprör stadsbor/turister att kalvarna går till slakt redan en vecka gamla.
ett fåtal stutkalvar sparas för att säljas om dom har specifika utseenden typ white face,,white face hereford  stutar ska vara godare än andra stutar,,vet inte var den ideen kommer ifrån.
jag var ledsen första åren här när jag såg dessa bobby calf kättar vid vägen och surfade svenska lantbruksforum och fick bekräftat att det var billigare att avliva o gräva ner stutkalvar än att ens sända iväg.
obs jag har inte en aning om hur vanligt det är vare sej här eller i sverige att avliva stutkalvar direkt vid födsel baradet jag sett på min egen gata.

mobben

« Svar #18 skrivet: 27 dec-08 kl 22:02 »
Vi betar på flera ställen både med nöt och får, vi tar 3500 kr/ha. När det gäller nöten så köper vi ett års djur slaktar sen på hösten, den tyngsta i år slaktade 290 kg och vi fick 26 kr kg för den inkl gormetillägg den lättaste 255kg. Det är bara att testa. Lycka till

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 28 dec-08 kl 17:57 »
Jag tycker att det är rent ut sagt fördjävligt att hålla på så. Var finns det etiska i det..........

Jisses. Ge mig deras nummer, vem säger nej till gratis kalvar!?

godegården: Det beror på, bra svar va?  ;) Ibland tar vi andra tjänster i utbyte, och det beror också på vem som står för stängsel, vatten och tillsyn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
John Whitewolf

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser