Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  planlösning  (läst 4114 gånger)

ford-Anders

planlösning
« skrivet: 20 dec-08 kl 18:56 »
ja, min lagård ser ut på följande vis  rummen är 5,5 gånger 10 meter, rummet längst till höger är det enda som jag kommer in med en traktor i, de andra går det bara med kompaktlastare, tex vid utgödsling.
Det ska vara för dikor...
Förslag å idéer är välkommna, har ingen å bolla idéer med :-\
« Senast ändrad: 20 dec-08 kl 18:58 av ford-Anders »

Falin

• -
SV: planlösning
« Svar #1 skrivet: 22 dec-08 kl 19:46 »
Är det tänkt att de ska fodras därinne också? Rasthage?
Finns det kanske en möjlighet att göra ett utvändigt foderbord med tak längs med hela långsidan, så att du kan fodra utifrån? Vad för slags foder hade du tänkt, rundbalar kan du ju ha ute och kanske då ha foderrummet till stall också? Sjukboxar och kalvboxar, var finns de?

ford-Anders

« Svar #2 skrivet: 24 dec-08 kl 12:49 »
grovfoder i rundbalar.

Ingen utfodring inomhus.

Behandlingsboxar i rummet längst till vänster, får plats med 3 st med godkända mått.

Har funderingar på att gjuta längs långsida, en skrapgång och foderbord med tak över.
Men i först hand blir det nog bara en platta längs hela sidan, inget tak och inget foderbord.
På den plattan funderar jag på att ställa rundbalshäckar.

Fastgödselplattan funderar jag på att lägga så att man bara kan skrapa gången direkt ut på plattan.

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 28 dec-08 kl 16:40 »
Vi var hos en bekant igår, som har ungefär som du har tänkt dig, fast bara en fålla. Där har de djupströbädd inne, och så går korna ut på plattan och äter i rundbalshäck. Plattan skrapas med traktor och skopa. De strör varje dag. Det såg väldigt trevligt ut, och bra för korna, men så har de bara 8-9 stycken också.

Jag gissar att du delar upp korna efter förstakalvare, äldre kor, osv i de olika fållorna? Jag hade nog då velat ha en eller två boxar i varje fålla till kalv och sjukbox. Kanske med sådana där kreatursgrindar som man hakar i varandra och gör boxar av, så plockar du bara fram dem när det behövs?

Hur hade du tänkt med strö? Och vatten?

ford-Anders

« Svar #4 skrivet: 29 dec-08 kl 20:03 »
Vi var hos en bekant igår, som har ungefär som du har tänkt dig, fast bara en fålla. Där har de djupströbädd inne, och så går korna ut på plattan och äter i rundbalshäck. Plattan skrapas med traktor och skopa. De strör varje dag. Det såg väldigt trevligt ut, och bra för korna, men så har de bara 8-9 stycken också.

Jag gissar att du delar upp korna efter förstakalvare, äldre kor, osv i de olika fållorna? Jag hade nog då velat ha en eller två boxar i varje fålla till kalv och sjukbox. Kanske med sådana där kreatursgrindar som man hakar i varandra och gör boxar av, så plockar du bara fram dem när det behövs?

Hur hade du tänkt med strö? Och vatten?

precis, plattan sk jag skrapa med traktor å skopa, i lagården ska jag ströa med halm som ja tar själv då ja odlar spannmål. Det är skulle över de 3 facken i lagårn med plats för ca 30 rundbalar med halm

när nån ska kalva eller blir sjuk tänkte jag dela av med grindar bara tillfälligt. tror de blir enklast.

det blir 3 ströbäddar å 3 delar på plattan, en stor där korna ska gå, 2 mindre, en för tjurar å en för kvigor.

Funderar på att planera kalvningen så de kalvar när de börjar torka upp lite, typ början av april, då kan korna få gå ut i en större rasthage. jag har ett mindre bete precis vid lagården (2,3 hektar hygge/gamla åkrar, funderar på att ha tjurarna där å fodra med ensilage å kraftfoder andra sommaren.

korna å kvigorna kommer å gå på ett bete några kilometer upp i skogen, det är på 4,6 hektar, gammal åkermark.

min åkerareal är på 18 hektar, har har 3 olika beten, det här hemma på 2,3, det på ängarna som är på 4,6
sen är det ett till som är avdelat med en väg och gränsa mot en å, de är på ca 4 hektar.

Hur många djur kan ja ha? med komersiell drift.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 29 dec-08 kl 20:38 »
Det är ju perfekt med skulle ovanpå, en lucka i taket över varje fack så blir det ju väldigt enkelt att häva ner rätt mängd halm.

Vi har kalvning lite tidigare, februari-mars, och fördelen med det tycker vi är att kalvarna är lite större när det är dags för betet. Då har man förhoppningsvis klarat av riskperioden med lunginflammation och sådant. Och så är de i lagom ålder att vänjas av vid betets slut.

Jag lämnar till någon annan att svara på antalet djur som passar för betet, det är inte min kopp te...  :) Men jag antar att det delvis beror på vilken/vilka raser du hade tänkt dig. Vi har blandade skurar med mycket simmental, några renrasiga charolais, limousin och hereford och ett gäng korsningar. Nackdelen med det är att på lösdrift går det ju inte att göra individuella foderstater, alla måste funka ungefär likadant på det grovfodret man har. Även på betet syns ju skillnaden, hur väl det föder olika raser. Hereford och Blonde ska man nog inte försöka ha ihop.  ;)

En plan B för djur som ev. inte funkar på lösdriften kan också vara bra att ha. Vi har nu strax innan jul flyttat in våra kor i vårt nybygge, och igår fick vi plocka in en ko i den gamla lagården och binda upp henne igen. Hon hade tvillingar i år, och var lite tunn när hon kom in och dessutom mycket ranglåg. De andra var så elaka mot henne i lösdriften att hon blev skinn och ben på bara en knapp vecka.  :( Vi har tre grupper; kvigor och förstakalvare, äldre kor och en "övriga".

ford-Anders

« Svar #6 skrivet: 31 dec-08 kl 20:10 »
Hur mycket plats behöver korna runt en rundbalshäck? häcken är 2 m i diameter, måttet för en skrapgång mellan foderbord å vägg borde väl va samma?
Funderar på hur stor plattan behöver vara...

Ursus

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-09 kl 11:56 »
Det ska nog vara minst tre meter mellan foderbord och vägg. Ska man komma åt bra med traktor för att skrapa bör du satsa på ett rakt foderbord.

ford-Anders

« Svar #8 skrivet: 01 jan-09 kl 14:08 »
Det ska nog vara minst tre meter mellan foderbord och vägg. Ska man komma åt bra med traktor för att skrapa bör du satsa på ett rakt foderbord.

Jo men de ska de bli, men de blir rundbalshäckar först, skrapgången kommer bli 3,5 m, foderbordet kommer bli 2,5 m. därför kommer den första plattan bli 6 meter eftersom ja kommer gjuta upp foderbordet på den första plattan senare. så nu är ja tveksam om det blir tillräckligt med plats runt häckarna...

Ursus

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 01 jan-09 kl 22:49 »
Men är väl lika bra att göra foderbord på en gång då när det ändå ska gjutas? behövs ju bara en liten sockel och en ätfront så är det ju färdigt sen. Alternativt får du ställa fodehäcken mot ena kanten. Fast om den är rund så blir det ju inte så bra.

Jag antar att du vill ha foderbordet körbart eftersom du tänker göra det så brett? Äter djuren bara från en sida får du gå där och peta in maten mot ätfronten allt eftersom de äter. Det är svårt att komma ifrån detta om man ställer dit hela rundbalar. Du skulle kanske kunna ha foderbordet längst ut så kan du ställa dit balar från utsidan, då kan du göra ett smalare foderbord.

Alternativt gör du så att djuren kan äta från båda sidorna och har två skrapgångar. dvs gör en platta som är 3+2,5+3=8,5 meter ut från huset och hälften så lång mot vad du tänkte innan. Det går åt mindre betong då och blir väl antagligen mindre jobb med utfodringen eftersom djuren kommer åt bättre själva.

ford-Anders

« Svar #10 skrivet: 02 jan-09 kl 10:04 »
Men är väl lika bra att göra foderbord på en gång då när det ändå ska gjutas? behövs ju bara en liten sockel och en ätfront så är det ju färdigt sen. Alternativt får du ställa fodehäcken mot ena kanten. Fast om den är rund så blir det ju inte så bra.

Jag antar att du vill ha foderbordet körbart eftersom du tänker göra det så brett? Äter djuren bara från en sida får du gå där och peta in maten mot ätfronten allt eftersom de äter. Det är svårt att komma ifrån detta om man ställer dit hela rundbalar. Du skulle kanske kunna ha foderbordet längst ut så kan du ställa dit balar från utsidan, då kan du göra ett smalare foderbord.

Alternativt gör du så att djuren kan äta från båda sidorna och har två skrapgångar. dvs gör en platta som är 3+2,5+3=8,5 meter ut från huset och hälften så lång mot vad du tänkte innan. Det går åt mindre betong då
och blir väl antagligen mindre jobb med utfodringen eftersom djuren kommer åt bättre själva.

Det ligger nåt i de du säger.
Bredden på foderbordet va ju just för att ja ska kunna komma upp me traktorn, den är 210cm bred. jobbigt är ju att djuren måste dra in huvudet och att man måste köra i fodret när man ska därifrån...
Hur mycke högre ska foderbordet vara än skrapgången?

Ursus

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 02 jan-09 kl 15:11 »
Det ska vara minst en dm högre upp än skrapgången,

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 02 jan-09 kl 19:24 »
Ingen dum idé att som Långberget säger ha ett kortare foderbord som de kan äta ifrån bägge hållen. Vi har dem bredare så att de är körbara, och man får gå där och putta till fodret ett par gånger om dagen. Planen är att sätta ett snöblad på 4hjulingen så att man kan köra med den och putta in fodret, men då ska man ju starta den och köra ut med. Bättre för ryggen, men ungefär samma tidsåtgång tror jag det blir.
Gamla foderbordsfronter går nog att få tag på billigt från nån som ska lägga av... Och hittar du låsbara så är de ju en bonus vid ev behandlingar och sånt.

ford-Anders

« Svar #13 skrivet: 03 jan-09 kl 12:11 »
de finns lite bilder på lagårn, den är inte särskilt fin ännu men den är under renovering ::) http://s271.photobucket.com/albums/jj137/anders_8830/

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 21 jun-10 kl 15:52 »
ja, min lagård ser ut på följande vis  rummen är 5,5 gånger 10 meter, rummet längst till höger är det enda som jag kommer in med en traktor i, de andra går det bara med kompaktlastare, tex vid utgödsling.
Det ska vara för dikor...
Förslag å idéer är välkommna, har ingen å bolla idéer med :-\

tips för ströing är att dra en gång från kortsida till kortsda i taket där du kan rulla halmbalar framför dig och strö säkert och smidigt uppifrån och bara behöva kasta hamlmeen typ 2 meter i stället för 5 meter om man tog långsida till långsida eller har tu tänkt något annat för att strö? och är det inte smidigare att ha så du kommer in med traktorn i bägge rummen eller?

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 3 användare (1 dolda)
skvamme, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser