Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yxa från Novgorod  (läst 3996 gånger)

Klararara

Yxa från Novgorod
« skrivet: 20 dec-08 kl 11:14 »
Det här är en kopia av en vikingatida yxa från Novgorod i Ryssland. Är det någon som har en aning om vad "hacket" i nederkant vid eggen kan ha haft för funktion?

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Yxa från Novgorod
« Svar #1 skrivet: 20 dec-08 kl 13:02 »
Kan det inte möjligtvis "bara" vara en skada? Blir också nyfiken! :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Klararara

« Svar #2 skrivet: 20 dec-08 kl 13:53 »
Nej, det är ingen skada.
Jag var med när smeden gjorde yxbladet. Pga språkförbristningar så blev inte frågan ställd...  :-[
Det var en gammal rysk bysmed som visste vad han gjorde, så det var inte bara något som råkade bli.

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #3 skrivet: 20 dec-08 kl 16:31 »
Ahhh....häftigt....nu blir jag ännu mer nyfiken....tänker följa den här o hoppas det dyker upp nån som har svaret! :)
Om du skulle få reda på det på annat håll så kan du väl vara snäll o lägga in det här?

Hej o hå
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Eamonn

« Svar #4 skrivet: 01 jun-09 kl 16:32 »
Om det är en kopia av ett fynd kan ju originalet vara skadat.
Kanske är det smedens sätt att märka sina alster, vet någon om/hur gamla tiders smeder brukade märka innan man började stämpla allt?

gopo

« Svar #5 skrivet: 02 jun-09 kl 08:05 »
Jag tror att det är något slags dekoration. Om man tittar på norska knivblad så har de ofta en liten grej på ryggen, det här kan ju va nåt liknande.

RåBjarK

• Östergötland
    • RoBjarK Järnsmide
« Svar #6 skrivet: 14 jun-09 kl 20:54 »
Kanske redan är avklarat!? Kan det detta vara svaret annars?

Många gamla yxor är tillverkade av lokala bysmeder. En del använde stämplar och andra inte. Vissa hade någon liten detalj i formen som sitt märke. Till exempel Smedis-Pell i Purmo hade en liten extra tand i nederkanten på bilorna sina.

Under tråden om stämplar på yxor.

RoB
Utvecklande bakåtsträvare.
En stabo som klättrar runt i stadsdjungeln men har hjärtat i havet - skogen - berget.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 28 jun-09 kl 10:11 »
Just där hade Smedis-Pell sitt märke men han hade två små tänder på sina bilor.
Intressant att tanken är gammal. Jag trodde iden var hans egen.

Det berättas att Pell hade fått beställning på bilor som underleverantörsarbete åt Kimo bruk. Från bruket fick han en trämodell som skulle följas precis vad det gäller formen och de bad honom göra ett provexemplar. Hela tiden framhöll de hur viktigt det var att bilan blev exakt som modellen.
Det där gick väl hans yrkesheder litet för när så han smidde en bila exakt enligt modellen......Utan öga (hål för skaftet) ;) Den lämnade han in till bruket för granskning;)
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 04 jul-09 kl 13:18 »
Kan det underlätta tillverkning och passform för en yxmask i läder tro? Om man gjorde eggskyddet till "hacket" och sedan spände det runt huvudet så borde hacket förhindra att skyddet åkte högre upp dvs. eggen åker in lädret och borde då ha förlängt livslängden på skyddet. Men detta är bara fantasier från min sida :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser