Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lavendelblå  (läst 1982 gånger)

Melica

Lavendelblå
« skrivet: 19 dec-08 kl 23:16 »
Först trodde jag att de som skrev lavender menade lavendel, men hade skrivit fel i hastigheten, men nu har jag insett att de använder det engelska ordet för lavendelfärgad.

Jag skulle vilja veta om det finns något "officiellt" svenskt namn på den hönsfärgen?

Jag tycker att det är mycket trevligare att använda de svenska orden när det finns bra sådana. Därför tycker jag att vi ska börja använda tex lavendel, lavendelfärgad eller lavendelblå när vi pratar om färgen.

Det är så onödigt att börja använda ett engelskt ord, bara för att man har råkat vänja sig vid det och kanske inte funderat över om ordet redan finns på svenska.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Tedarix

• Uppland
SV: Lavendelblå
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 23:34 »
Hej!

Lavendel, eller lavender på engelska, är samma färg som heter pärlgrå i den nordiska standarden.
Själv säger jag lavendel, dels för att jag har läst en hel del engelsk litteratur om färger och även för att jag tycker att det är ett mer passande namn på en så vacker färg. :P

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Melica

« Svar #2 skrivet: 19 dec-08 kl 23:53 »
Tack för svaret!

Pärlgrå har jag ju hört, borde kanske ha förstått att det är samma färg.

Lavendel är ett bra namn på färgen, men jag tycker nästan att pärlgrå är ändå vackrare. Samma färg som en grå pärla.

För att undvika förvirring (åtminstone för oss som inte är så insatta i det här med färger), tycker jag därför att det vore bäst att hålla sig till att kalla färgen pärlgrå. Med flera olika namn blir risken stor att man kan tro att det är flera olika färger som diskuteras.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #3 skrivet: 20 dec-08 kl 00:34 »
För att undvika förvirring (åtminstone för oss som inte är så insatta i det här med färger), tycker jag därför att det vore bäst att hålla sig till att kalla färgen pärlgrå. Med flera olika namn blir risken stor att man kan tro att det är flera olika färger som diskuteras.
Personligen tycker jag det är bättre om man kallar färgerna det som rasstandarden kallar dem... så det blir korrekt.

Melica

« Svar #4 skrivet: 20 dec-08 kl 01:07 »
Personligen tycker jag det är bättre om man kallar färgerna det som rasstandarden kallar dem... så det blir korrekt.

Ja, det är ju just därför jag tycker man ska säga pärlgrå  ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 20 dec-08 kl 07:56 »

Pärlgrå är väl ett bra namn.
Förvisso låter lavendelblå flott ;)
« Senast ändrad: 20 dec-08 kl 07:58 av Lycka »
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser