Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen licensjakt på varg  (läst 26438 gånger)

Charlotte

• -
SV: Äntligen licensjakt på varg
« Svar #80 skrivet: 05 jan-09 kl 14:33 »
Om man fredat sin boskap genom att förhindra en oifrånkomlig vargattack ska man väl vara stolt och nöjd? Att man blir misstänkt för brott må väl så vara i det läget, bara man vet inom sig att man gjorde rätt. Att man sen råkar ut för trakasserier kan jag tycka är förjävligt..
Vad jag vet så FÅR man döda varg vid direkt fara för boskap?
Ja, det får man, men du utreds automatiskt för Grovt Jaktbrott precis som Rosten skrev. Och om man blivit av med sina vapen, hur fredar man då vid nästa attack ;) Om dessutom jakten är en stor del av ens liv så svider det ännu värre skulle jag tro. Så vem vet egentligen hur många av de som "Vargälskare" kallar tjuvskjutna SGT vargar som kanske egentligen är helt lagligt skjutna....
                                    Mvh
                                 Charlotte
« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 14:35 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

• Närke
« Svar #81 skrivet: 05 jan-09 kl 14:39 »
Om man fredat sin boskap genom att förhindra en oifrånkomlig vargattack ska man väl vara stolt och nöjd? Att man blir misstänkt för brott må väl så vara i det läget, bara man vet inom sig att man gjorde rätt. Att man sen råkar ut för trakasserier kan jag tycka är förjävligt..
Vad jag vet så FÅR man döda varg vid direkt fara för boskap?
Men du får också dina vapen beslagtagna direkt. Vilket gör att du inte kan jaga det närmaste året. Men du måste fortfarande betala massa pengar för jaktarrenden.
Du kan inte heller försvara dina djur mot en ny attack det närmaste året då du inte längre har några vapen.

Hur tror du man sover när man är misstänkt för grov olaga jakt. Även fast t. o.m. polisen håller med om att det inte är det.
Men du väntar på åklagaren som kan vara förstående och lägga ner målet eller en vargälskande åklagare som väljer att åtala dig ändå.

Jag har varit uppe i både länsrätten och kammarrätten för andra mål om vapen och jag vet hur man mår. Fast att man vet att man har rätt.
När man till slut vinner så är man så trött på hela skiten att man inte orkar fira utan man funderar mer på att sälja vapen och börja smugga knark eller liknade istället.

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #82 skrivet: 05 jan-09 kl 14:40 »
Varför i hela friden tror du det? Jag har bott i Sthlm i över 5 år och min uppfattning är att det finns precis lika många varghatare där som någon annanstans. Det finns en hel del högljudda vargmotståndare på landet, men jag vet att de allra flesta som inte säger så mycket (åtminston häromkring) inte är fientliga till varg. Man väljer ofta att inte säga så mycket för grannsämjans skull.

Som sagt, jag generaliserade. Och för att förtydliga det hela ska jag nämna att det är MIN uppfattning om saken  :)
Man kanske skulle implantera ett datachip i vargarna så man kan fjärrstyra dom? 8)

pappi747

• Blekinge
« Svar #83 skrivet: 05 jan-09 kl 14:47 »
Med en lite vidare tolkning av begeppet nödvärn så kanske man kan hävda rättsligt att man var tvungen att låna en bössa av grannen? ...men jag förstår problemet. Min poäng är väl den att man inte ska skämmas över att dras inför skranket bara man är övertygad om att det man gjort är rätt. Exempelvis hade jag inte tvekat om någon nära mig bett mig bistå med aktiv dödshjälp i livets slutskede, även om jag vet att jag begår ett lagbrott.
Detta sagt innan jag genomgått den rättsliga kvarnen... har inte den erfarenheten så jag böjer mig direkt för dom som genomlidit en process...

Rosten

• Närke
« Svar #84 skrivet: 05 jan-09 kl 14:55 »
Problemet blir ännu större när grannen med får kommer och skriker att vargen är i hans fårhage och dödar får.
Du får inte låna ut vapen till personer som är misstängta för grovt olaga jaktbrott.

Så tar du då ditt vapen och skjuter? Eller förklarar du för grannen att du tycker synd om hans får men det är inte ditt problem. ;D

Någon som är sugen på att svara. ;)
Gärna från er som förespråkar varg. ;)

pappi747

• Blekinge
« Svar #85 skrivet: 05 jan-09 kl 15:05 »

Inte behövs det skjutvapen för att freda sig och djuren.

Kan man kanske gräva varggropar som Emil gjorde? ..men det är väl ändå inget skonsamt sätt att döda?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #86 skrivet: 05 jan-09 kl 15:20 »
Lätt att skriva på ett forum men kan du förklara det i praktiken?
....
När tycker ni att man har rätt att använda vapen för att försvara sig?
och också slippa bli misstänkt för grovt olaga jaktbrott.
Mycket lätt att skriva på ett forum. Det håller jag med om.

Debatten som förs här inne är ganska nyanserad, det är därför jag överhuvudtaget ids blanda mig i. Men även mina känslor svallar över ibland. Problemet är att vi angriper problemet från olika håll. Och det är väl så det ska vara. För då måste vi kompromissa i verkliga livet. Här inne kan vi stånga oss blodiga.

En av mina allra lyckligaste stunder, äkta lycka som känns i hela kroppen, inträffade för några veckor sedan. Jag var i ett naturreservat här i krokarna. Inte en människa hade varit där på över ett dygn, vi hade åkte de sista kilometrarna på dygnsgammal snö. Efter några hundra meters promenad lägger jag märke till spåren i snön. Efter lite utredande kom jag fram till att tre vargar gått samma väg som jag, fast i motsatt riktning, mindre än ett dygn tidigare. En liten och två stora. Känslan av att jag var i deras skog var så överväldigande att jag ryser när jag tänker på det. Några kilometer därifrån bor människor och tamdjur.

Bör dessa vargar:
1. Uppsökas och skjutas av?
2. Infångas och flyttas?
3. Få vara tills de kommer i närheten av tamdjur?
4. Få vara tills de angriper tamdjur?
5. Få vara oavsett?

Överhuvudtaget ser vargutbredningen lite underlig ut. Hur blev den så centrerad mitt emellan de tre stora sjöarna och en bit norrut. Är det utplantering? Och varför är den så ovanlig i Norrlands inland? Är tjuvskyttet vanligare där?

Mycket behöver göras. Självklart. Jag tror inte på allvar att någon vill utrota alla vargar. Men det är ju det som blir resultatet om man hårddrar det. Att ingen ska behöva ha varg där hen vill vistas eller bo. Så glesbebyggt är inte Sverige att det finns mark ingen gör anspråk på.  

sub rosa

« Svar #87 skrivet: 05 jan-09 kl 15:26 »
Om vi skulle lösa alla problem på samma sätt som anföranden föreslår har vi inte lång tid kvar som art på denna jord!
Älgen - ..........är inte till för människans höga nöjes skull och dess höga population står i direkt förbindelse med bristen på dess naturliga predator-vargen! Detta är den ballans människan har rubbat, då ska vi inte göra skadan värre!
För alla fårägare som oroar sig finns alternativ till bössan http://www.maremmano-abruzzese.se/ . Vi måste lära oss att leva i samexistens med den Svenska faunan, för om inte, kanske vi till sist saknar de karakteristica som vi i Sverige högaktar med stolthet - vår frihet och vår natur.

Finns det någon i detta forum som blivit attakerad av stora stygga vargen?
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #88 skrivet: 05 jan-09 kl 15:55 »
Det hjälper inte hur mycket man än påstår att Sverige är glesbebyggt och har stora skogsområden. De är likväl för små för fler än ett litet fåtal rovdjur.
Idag har vi bättre chans att lyckas än förr. Vi kan hjälpa den utsatta gruppen på olika sätt. Vi kan skydda våra boskap bättre. Det är väl hur detta ska göras som ska diskuteras, inte huruvida vi ska ha rovdjur eller inte. Har vi möjligheten att laga vad våra far- och morföräldrar och deras far- och morföräldrar ställde till med så ska vi givetvis göra det. Det får kosta lite.

Charlotte

• -
« Svar #89 skrivet: 05 jan-09 kl 16:21 »
Det får kosta lite.
Det är intressant... Hur mycket får det kosta?
   Har vi råd att hjälpa alla små hobbybesättningar på 4-5 tackor med rovdjursstängsel? Så små besättningar får vad jag vet idag INTE bidrag till Rovdjursstängsel från Länsstyrelsen, ska vi kanske starta privata insamlingar för sånt, hur mycket av lönen är man beredd att skänka för att få höra vargen yla vid knuten?
Eller är självförsörjartanken mindre värd än att "Ge tillbaka vad vi tagit" från rovdjuren?
Har vi tex rätt att omöjliggöra renskötsel (också ett av våra kulturarv)?
 Det är i renbetesland de stora "orörda" markerna finns som möjligtvis skulle vara vad som beskrivs som dom stora skogsstråken?
 Eller har vi kanske helt enkelt råd att betala samerna för att de föder upp mat till vargarna? Vill samerna fortsätta om deras största sysselsättning skulle bli att avliva skadade renar samt samla ihop skingrade flockar?
 Det är absolut inte lätta frågor att bevara.... Jag kan det inte i alla fall.
                                    Mvh
                                 Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pappi747

• Blekinge
« Svar #90 skrivet: 05 jan-09 kl 16:39 »
Vad kostar 1km "vargsäkert" stängsel i runda slängar? Hur många besättningar talar vi om på ett ungefär? Renarna är ju svårare att stänga in men om man ska hävda renens rätt med det kulturarv den utgör så får man kanske gå tillbaka till små hjordar som ägaren följer så som det en gång gick till? Svårt att se det kulturella i att driva ren med helikopter...

Charlotte

• -
« Svar #91 skrivet: 05 jan-09 kl 16:49 »
 Jag har ingen aning om hur många besättningar vi talar om, men ganska många bara här på Alternativ faller nog utanför Länsstyrelsens krav.
 Inte kan jag svara på vad Rovdjursstängsel kostar heller, det är så beroende på vilken terräng man ska sätta upp det i, Guba här på Forumet kanske vet, han sätter upp stängsel åt Länsstyrelsen ibland.
 Vi kan ju inte hägna in renhjordarna, det är ju där vildmarken finns... Och när man levde med renflocken året runt jagade man förmodligen alla rovdjur man såg.
 Det är nog inte så lätt att införliva rovdjuren i vårt samhälle IRL så att alla blir nöjda, som det är att bestämma att man ska göra det :-\
                                                Mvh
                                              Charlotte

« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 16:54 av Charlotte »

Rosten

• Närke
« Svar #92 skrivet: 05 jan-09 kl 16:55 »
För alla fårägare som oroar sig finns alternativ till bössan http://www.maremmano-abruzzese.se/ .

Och vi som är pälsdjursallergiker skall alltså inte ha får. Är det så du menar?

Rosten

• Närke
« Svar #93 skrivet: 05 jan-09 kl 16:59 »
  Eller har vi kanske helt enkelt råd att betala samerna för att de föder upp mat till vargarna? Vill samerna fortsätta om deras största sysselsättning skulle bli att avliva skadade renar samt samla ihop skingrade flockar?
Samerna får nästa år 61 miljoner för att det FINNS rovdjur i deras närhet.
I år så fick dom BARA 45 miljoner i erättning för att det FINNS rovdjur i deras närhet.

Charlotte

• -
« Svar #94 skrivet: 05 jan-09 kl 17:15 »
Samerna får nästa år 61 miljoner för att det FINNS rovdjur i deras närhet.
I år så fick dom BARA 45 miljoner i erättning för att det FINNS rovdjur i deras närhet.
Ja, och hur mycket tror du det skulle kosta om vi dessutom hade en stor vargstam som livnärde sig på ren?
Jag tycker att det är helt i sin ordning att samerna får ersättning för vad rovdjuren orsakar.
Att ha ojagade stora rovdjur i närheten av tamdjur KOSTAR...
                                          Mvh
                                        Charlotte

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 05 jan-09 kl 17:34 »
Inte kan jag svara på vad Rovdjursstängsel kostar heller, det är så beroende på vilken terräng man ska sätta upp det i, Guba här på Forumet kanske vet, han sätter upp stängsel åt Länsstyrelsen ibland.

Vill minnas att guba nämnt summan 85 kr/meter, men det beror som sagt säkert på terrängen.

mr

• Bohuslän
« Svar #96 skrivet: 05 jan-09 kl 17:38 »
Från naturvårdsverkets hemsida.

Får vargar finnas i renskötselområdet?
Ja. Vargar ska tillåtas att vandra in från Finland och förena sig med vargstammen i Sverige och Norge. Enstaka vargar ska kunna leva i renskötselområden. Särskild hänsyn ska dock tas till rennäringen och skyddsjakt bör kunna tillåtas när det gäller vargar som etablerar sig i rennäringens åretruntmarker, enligt riksdagsbeslutet om Sammanhållen rovdjurspolitik.

pappi747

• Blekinge
« Svar #97 skrivet: 05 jan-09 kl 17:53 »
Aha så renbeten får beträdas som "transitområde".. om vargen trivs och vill stanna så.. ligger den pyrt till.

85kr måste vara arbete+material. Blir ju 85.000kr för en km. Men tack för siffran iaf!

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #98 skrivet: 05 jan-09 kl 18:21 »
Vi har kanske 2 km rovdjursstängsel. Jag har sett kvittot, och det gick på knappt 30.000 kr. Arbetet ej inkluderat.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 05 jan-09 kl 18:52 »
85kr måste vara arbete+material. Blir ju 85.000kr för en km. Men tack för siffran iaf!

Ja, det var inklusive arbete. Själva materialet är ju inte så märkvärdigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser