Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter, stängsel?  (läst 1410 gånger)

Vilverin

• Skåne
Getter, stängsel?
« skrivet: 17 dec-08 kl 22:25 »
Hej!
Tänkte höra, är det som jag fått berättat för mig, helt meningslöst att stängsla in getter, eller går det att hålla dem i hage? Vad är i så fall lämpligt att stänga med? Kan man vänja dem vid att hålla sig på gården utan staket, eller kommer de då att springa till skogs? Är alla getraser lika på denna punkt, eller finns det några som är lättare att hålla instängda?

Eh... många frågor blev det... =)
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Monica H

• Halland
SV: Getter, stängsel?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-08 kl 19:27 »
Lite högre fårnät går bra, har ej provat eltråd till getter. Mina getter var väldigt hemkära och gick aldrig hemifrån (de gick lösa). Undantaget var omkring jultid och en tid därefter, då de blev väääldigt brunstiga och skulle leta bock. Då fick jag stänga in dem i stallet, en tog sig över en boxvägg som var 1 1/2 m.
Nackdelen med lösa getter...........inga blommor el. växter för huvudtaget.
Halland è bäst

Vilverin

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 dec-08 kl 19:53 »
Högre fårnät... hur högt då ungefär?
- Émile Zola

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 dec-08 kl 20:03 »
Vill du inte ha staket så kan du helt strunta i blommor, fruktträd och andra eventuella odlingar du kanske vill ha.
Vi hade en get när jag var liten. Hon var alltid kopplad i halsband förutom om man var ute i skogen och gick. Då lämnade hon inte min mamma en meter, duktigare än hundarna. Men när vi närmade oss gården igen... raka spåret mot våra små fruktträd... ställde sig på bakbenen och böjde ner trädet mellan frambenen. Bara så du vet vad du ger dig in på ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Vilverin

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 dec-08 kl 20:48 »
Gods... O.O

Har inte bestämt om jag ska ha getter ännu, tänkte kolla upp om det är genomförbart först... och det låter ju inte som nån bra idé att ha dem lösa...
- Émile Zola

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 19 dec-08 kl 09:15 »
Mina är lösa (vi bor mitt i skogen ;D) och de går aldrig långt.
Jag är inte rädd att de ska sticka, mer rädd då att de följer med nån jägare som går förbi el nån annan som är ute på promenad.
Mina kommer att få va lösa alltid, men just nu jobbar vi på att de INTE ska va i trädgården.Där har man ju lite blommor och så el hade..... ;D.
Vi har sånt där trädgårdsnät och det går de ej igenom, bara hoppar över >:( fast då ska tilläggas att det bara är den ena geten, den utan tuttar ;) ;) Hon har alltså aldrig haft några bebisar så inga tuttar ivägen.Den andra står snällt utanför.Hon har stort juver (högdräktig nu) så hon hoppar inte så högt.
Så planen är att betäcka nån gång framöver så hon lugnar sig lite.

Getter är underbara och tillgivna och ivägen överallt ;)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser