Jag säger som jag brukar säga, att jag är ingen expert på vare sig kor eller hästar, men om man ser till vad för effekt man eftersöker så är jag övertygad om att man kan förvänta sig samma effekt hos kor som hos hästar. kanske inte samma snabba effekt eftersom kon har en långsammare foderomsättning, men i övrigt har vi däggdjur (människor/hästar/kor etc) väldigt mycket gemensamt när det gäller örter som medicin och tillskott, när man talar om att äta eller dricka örterna. Hur man skall dosera är väl däremot en annan fråga, kan tänka mig att man går efter ungefärlig kroppsvikt.
Det som man kan få utebliven effekt av är väl möjligen om man vill behandla en magtarmåkomma, där får man säkert inte samma effekt hos kon som hos hästen, av naturliga orsaker.
Sedan har man ju även ett användningsområde som stannar på utsidan kroppen såsom sårvård, massage, medel mot ohyra et.c. där har vi inga egentliga skillnader, upptagningen genom hud och slemhinnor skiljer sig inte nämnvärt åt och de inre organens förmåga att ta emot och/eller bryta ner de verksamma ämnena i örterna är också jämförbara.
Själv använder jag mig av tex nässlor, vitlök och solhatt invärtes till alla djuren och patchouli, solhatt och ringblomma utvärtes, allt efter behov och önskad effekt.