Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kor och örter?  (läst 2718 gånger)

Falin

• -
Kor och örter?
« skrivet: 17 dec-08 kl 18:08 »
Jag har fått ett ex av "Hästägarens örtbok" (eller nåt åt det hållet), som jag tycker verkar intressant. Finns det någon erfarenhet att behandla kor med örtmedicin här på forumet? Kan man översätta direkt från hästvärlden, eller gör de flera magarna att man måste tänka annorlunda? Litteratur för nötter?

Falin

• -
SV: Kor och örter?
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 17:27 »
Ingen? Jag är inte ute efter att ersätta veterinären,  ;) utan mer som komplement och understödjande till annan behandling. Och förebyggande, för den delen!

Mushi

« Svar #2 skrivet: 19 dec-08 kl 17:53 »
Hittade för ett tag sedan: http://webshop.arcanum-utbildning.se/se/ (välj länken "Djurhomeopati") och blev lite sugen på "The Homoeopathic Treatment of Beef and Dairy Cattle" och "Homoeopathy, The Shepherd's Guide".

Homeopati av typen giftiga ämnen i extremt små doser vet jag inte om jag vill testa på mina djur, så jag har inte kommit till skott och skaffat dem. Fast jag vet inte om det är vad böckerna handlar om, där finns säkert annat matnyttigt om örter etc.

I USA verkar det vara väldigt vanligt att man behandlar olika tillstånd, lättare mastiter till exempel, med örter och andra hemmagjorda läkemedel. Sök lite på nätet så kan du nog hitta en del.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 19 dec-08 kl 18:11 »
Jag säger som jag brukar säga, att jag är ingen expert på vare sig kor eller hästar, men om man ser till vad för effekt man eftersöker så är jag övertygad om att man kan förvänta sig samma effekt hos kor som hos hästar. kanske inte samma snabba effekt eftersom kon har en långsammare foderomsättning, men i övrigt har vi däggdjur (människor/hästar/kor etc) väldigt mycket gemensamt när det gäller örter som medicin och tillskott, när man talar om att äta eller dricka örterna. Hur man skall dosera är väl däremot en annan fråga, kan tänka mig att man går efter ungefärlig kroppsvikt.
Det som man kan få utebliven effekt av är väl möjligen om man vill behandla en magtarmåkomma, där får man säkert inte samma effekt hos kon som hos hästen, av naturliga orsaker.

Sedan har man ju även ett användningsområde som stannar på utsidan kroppen såsom sårvård, massage, medel mot ohyra et.c. där har vi inga egentliga skillnader, upptagningen genom hud och slemhinnor skiljer sig inte nämnvärt åt och de inre organens förmåga att ta emot och/eller bryta ner de verksamma ämnena i örterna är också jämförbara.

Själv använder jag mig av tex nässlor, vitlök och solhatt invärtes till alla djuren och patchouli, solhatt och ringblomma utvärtes, allt efter behov och önskad effekt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Wisteria

« Svar #4 skrivet: 19 dec-08 kl 18:28 »
Det borde ju fungera någorlunda lika, däggdjur... Men skillnaden är ju att hästar är grovtarmsjäsare och kor är idisslare de bearbetar maten i ett tidigare skede i de där fyra magarna. Hästarna bearbetar och har näringsupptag i ett senare skede. Kanske nån veterinär har koll?
Vet att det finns viss mat som man inte kan ge till kor för då tar mjölken smak och blir "förstörd". Cikoria, svartkämpar och eknötter är effektiva parasitbekämpare har jag hört....

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 29 dec-08 kl 20:12 »
Nu har vi en kviga med ett svullet framben, och hon får vara lite testpilot. Jag har sedan innan i hästapoteket en flaska med bla djävulsklo och lite andra smärtstillande/antiinflammatoriska örter, som jag köpt dyrt av equiterapeuten.  ::) Frambenet i fråga är på bättringsvägen, och kräver ingen behandling från veterinär, så jag provar om jag kan se någon smärtstillande effekt på henne. (Har pratat med vet och equiterapeuten.)

Ibland kan jag känna att jag skulle vilja ge något smärtstillande för att de ska äta och vila bättre i ett initialt skede, men där det inte är riktigt befogat med Rimadyl tex. Den här flaskan som jag har ska också verka lite lugnande, och det borde också minska stress och med det skynda på läkeprocessen.

seleona

• -
« Svar #6 skrivet: 22 apr-12 kl 12:19 »
Det här var en intressant tråd så den puttar jag upp :)

Finns det några svenska örter som har smärtstillande egenskaper på kor?

Mata

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 22 apr-12 kl 17:25 »
Jag kan rekommendera The complete herbal handbook for farm and stable av Juliette de Bairacli Levy.
http://www.amazon.com/Complete-Herbal-Handbook-Farm-Stable/dp/0571161162

Där finns tips för behandling för kor, hästar, getter et c i varsitt kapitel.

seleona

• -
« Svar #8 skrivet: 22 apr-12 kl 18:13 »
Åh den boken lät intressant! Tack för tipset Mata :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Örtmedicin
« Svar #9 skrivet: 23 apr-12 kl 14:20 »
Ett litet "kom ihåg" också, behandling med örtmedicin måste antecknas i stalljournalens sjuksidor. :)
« Senast ändrad: 23 apr-12 kl 14:23 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser