Hejsan
Slängde in denna fråga på byggahus.se men jag lägger in den här på Alternativ också.. Det brukar både bli vettigare och snabbare svar här..

Jag skulle behöva hjälp ifrån någon utav er kunniga personer att identifiera de delar som ett vedeldat vattenburet värmesystem innehåller, i grova drag alltså..
När jag plockar ihop det material jag tror går åt på Rinkaby Rör:s hemsida så landar jag nästan 50% under det materialpris som jag får utav rörkrökarfirmorna.. Jag har alltså bara fått grova uppskattningar från dessa firmor så jag vet inte exakt vad som ingår.
Det jag tror mig veta som ingår åt är:
1. Vedpanna c:a 35kW (Funderar på CTC V 35)
2. Acc.tankar 4 x 500 liter varav en med varmvattenberedare
3. Tryckkärl(?) Pannrummet ligger lägre än huset..
4. c:a 250 meter PEX-slang(?) för att dra slingorna i huset (i krypgrunden)
5. 11 st. radiatorer (köper förmodligen begagnade..)
6. Rörisolering, till PEX-slangen
7. Markisolering till kulverten
8. Skorsten finns redan
Jag har hört talas om det som kallas "laddomat", vad är det? Finns sådana delar på Rinkaby Rör?
Någon form av cirkulationspump kanske behövs också eller?
Om någon kunde fylla på listan över nödvändiga saker (iaf de mest kostsamma) som jag missat vore jag väldigt tacksam, det känns bra att ha lite på fötterna när man pratar med de olika firmorna så att man inte blir helt "uppskjörtad". Det slutar väl kanske med att jag gör det mesta av jobbet själv men ska jag nu lägga ned allt detta jobb för egen maskin så vill jag iaf ha kollat upp alla möjligheter..
//Mårten