Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk julmat  (läst 2942 gånger)

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
Vegetarisk julmat
« skrivet: 15 dec-08 kl 14:46 »
Det finns säkert redan trådar om det men har inte hunnit kolla.... ;)

Skulle vara tacksam att få en massa goda, roliga, gärna lätt/snabblagade vegetariska julmatsrecept, som ser vackra ut!
Gärna såna som mina nära, kära köttätande men grönsaksälskande folk här hemma kunde äta också.   :)

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
SV: Vegetarisk julmat
« Svar #1 skrivet: 15 dec-08 kl 15:04 »
Lägger in länken till familjens gröna julfavorit   :)

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=493529
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Varg-älva

• Finland
« Svar #2 skrivet: 15 dec-08 kl 18:46 »
Kålrotslåda och morotslåda. Enkla att göra och går jättebra att frysa. Går bra att göra glutenfria och/eller i vegan-modell.

orangutang

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 dec-08 kl 19:20 »
Istället för köttbullar brukar jag göra hasselnötsbollar. Kanske låter konstigt men är verkligen jättegott! Köttätarna i familjen instämmer!

Här är receptet:
2 dl lök
2 dl rotselleri
1 dl zucchini
drygt 2 dl malda hasselnötter
2 ägg
1 tsk dijonsenap
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt

Finhacka lök och riv rotsellerin grovt, fräs i olja eller smör. Blanda med de övriga ingredienserna
och forma smeten till bollar eller biffar som stekes. Mums!

Hittade receptet på den här sidan för några år sedan: http://www.vegetariskt.com/vegetariskt_julbord.asp

Där finns en del annat roligt om man vill härma kötträtterna på julbordet. Ett år gjorde jag vegetarisk "sill" på aubergin, tror receptet kommer därifrån. en numera är det bara nötbollarna och vegetarisk Jansson (ska se om jag hittar receptet...) av "härm"-rätterna som jag gör.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 15 dec-08 kl 19:44 »
I ming ungdom - o svunna tider! var jag vegetarian, men jag gillar grönsaker oavsett. Till vårt julbord hör kål av alla slag samt morotslåda. Jag har glömt bort receptet men det är från Finland och består av en massa kokt morot, ströbröd och grädde som man mosar och lägger i en form. Sen gör man vackert mönster om man gitter i gojset, pytsar lite mer ströbrö över och smör i små bitar, bakar i ugn ca 20-30 minuter. Dagen efter får mak koka ännu fler morötter för det är så jävla gott. Kanske att det ska vara lite extra socker/sirap och vitpeppar, minns inte men kan fråga hustrun som är den som gör den numera.

Ett annat tips för alla ätare är långkål.
snus? vad är priset på en pris?

orangutang

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 dec-08 kl 08:23 »
Åh gud ja, långkål!!! För mig är det det godaste på hela julbordet.

Jag hittar inte Janssonreceptet, men det var iallafall som en vanlig Jansson, fast istället för fisken tog jag stekta champinjoner, kryddade med kryddpeppar, nejlikor och några kryddor till som jag inte kommer på. Samma kryddblandning la jag i grädden och kokte innan jag hällde allt på potatisen. Så får man till den juliga smaken!

Nåt annat som egentligen inte är så juligt men som jag ändå haft några år är en sallad på lätt kokta rödbetor, getost och valnötter. Jättegott, och färgerna är ju juliga iallafall...  :)

Jag kanske skulle ta och prova morotslåda i år...

Naturliv

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 dec-08 kl 08:33 »
När jag serverade ett allsidigt julbord på ett tidigare jobb så gjorde jag senapsgriljerad kålrot som alternativ till skinka. Det såg så gott ut att även all-ätarna åt av den. Koka en kålrot hel och griljera därefter med en senapsblandning och ströbröd, ungefär som du gör med julskinkan.

I år blir det nya vegetariska inslaget spenatpaj med fårost. Om jag hittar ett recept så lägger jag in det här.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

LillaMor

« Svar #7 skrivet: 16 dec-08 kl 20:17 »
Hittade en länk till en hemsida. Veggomums. Där finns massor av recept, även en avdelning om just julmat. Googla på det. Den verkar jättebra. Det fanns även julgodis. Inte så dumt!  ;D

Arizto

« Svar #8 skrivet: 17 dec-08 kl 14:50 »
Jag brukar köra lite rätter från denna samling.
http://www.vegfab.org/_Vegfab/recept/julrecept.pdf

Samt lite seitanköttbullar och skinka från http://www.oxon.se/seitan

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser