Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handsax  (läst 9293 gånger)

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Handsax
« Svar #20 skrivet: 16 dec-08 kl 13:16 »
tror det kan bli svårt att klippa tillräckligt rent med handsax för provtagning ... Men du kanske kan träna lite innan  ;).
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Deepen

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 17 dec-08 kl 08:08 »
Hej!
Jag tycker du ska köpa en sån här
http://www.lgprodukter.se/product_info.php?cPath=1_2_10&products_id=1086!

En liten vanlig, enkel handsax. Enkel att hantera och jag blir inte trött i handen alls.
Klippte med en sån när jag hade ca 5 får. Eftersom det blir betydligt fler när lammen också ska klippas så investerade jag i en elektrisk sen. Låter fåren stå i en klippstol, kör de stora enkla partierna med maskinen och tar allt annat med handsax.
Det går inte jättefort men vi har trevligt  ;D.

Köp en liten låda med brynet också, man måste slipa ganska ofta under tiden man klipper. Jag fick detta rekomenderat av en tjej som alltid klippte med en sån här liten. Den andra typen, (där skären går som på en elektrisk) visade jag henne men hon trodde definitivt att jag skulle bli väldigt trött i handen, den är ganska hård och man behöver ha stora händer om den ska passa. (Hade köpt hem en men fick byta.)

Lycka till!
Hälsningar från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 17 dec-08 kl 08:15 »
Hej!
Jag tycker du ska köpa en sån här
http://www.lgprodukter.se/product_info.php?cPath=1_2_10&products_id=1086!

En liten vanlig, enkel handsax. Enkel att hantera och jag blir inte trött i handen alls.
Klippte med en sån när jag hade ca 5 får. Eftersom det blir betydligt fler när lammen också ska klippas så investerade jag i en elektrisk sen. Låter fåren stå i en klippstol, kör de stora enkla partierna med maskinen och tar allt annat med handsax.
Det går inte jättefort men vi har trevligt  ;D.

Köp en liten låda med brynet också, man måste slipa ganska ofta under tiden man klipper. Jag fick detta rekomenderat av en tjej som alltid klippte med en sån här liten. Den andra typen, (där skären går som på en elektrisk) visade jag henne men hon trodde definitivt att jag skulle bli väldigt trött i handen, den är ganska hård och man behöver ha stora händer om den ska passa. (Hade köpt hem en men fick byta.)

Lycka till!
Hälsningar från Martina

Jag hittade en billig handsax på Jakto.se som jag beställde, den kostade bara 29:- så det återstår att se om den duger. Det skrämmande är att den lilla,lilla asken från LgProdukter man slipar med kostar 90 spänn!?  :o
Det känns som att jag kan slipa den själv med mitt bryne som jag använder till lien,för den blir rakbladsvass när jag slipat den iaf.  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Deepen

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 17 dec-08 kl 08:53 »
Självklart kan du slipa själv, säkert blir det jättebra!
Men jag tycker det är smidigare att dra saxen på detta brynet några gånger under tiden man klipper. 90 kr var inte så dyrt tyckte jag. Mitt har räckt länge.

Hej från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 17 dec-08 kl 09:07 »
Självklart kan du slipa själv, säkert blir det jättebra!
Men jag tycker det är smidigare att dra saxen på detta brynet några gånger under tiden man klipper. 90 kr var inte så dyrt tyckte jag. Mitt har räckt länge.

Hej från Martina

Ett bryne kostar 30kr på Bauhaus  ;D

Äsch vi får se, jag testar mig fram  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

renee d

« Svar #25 skrivet: 17 dec-08 kl 09:29 »
Gamla sax er meget bedre end ny-bedre järn. jeg "slibe" efter en får med Emery paper. Det er vigtig at justere (rette) bladene på saxen. Nej. hvor er det svært et forklar. Jeg må holde kurs næste år ;) Renee

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 17 dec-08 kl 09:42 »
Vi förstår nog dig allihopa ändå  ;)

Principen är densamma när du vässar en lie, rätt vinkel och ofta.

renee d

« Svar #27 skrivet: 17 dec-08 kl 09:56 »
Ja, men justering er lige så vigtig som väsnins.ikke väsning vinkel men hvordan bladene ligger på hinanden når man klipper. nuskal jeg jobber. Hej så længe ;D
 Jeg elsker at jobber, med eld ykse. kniv och vanskelige unger

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #28 skrivet: 17 dec-08 kl 09:57 »
Okej, du får helt enkelt hålla kurs till sommaren  ;D

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 17 dec-08 kl 10:18 »
 "Slipgrejen" från LG är värd sitt pris tycker jag.
Det är inte "bara" att slipa saxen, den behöver vara "repig" (kan inte förklara bättre) för att den ska "ta" ullen när man klipper.
                                    Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Camillur

« Svar #30 skrivet: 18 dec-08 kl 08:00 »
Det går absolut att klippa dem tillräckligt rent för MV-provtagning med handsax. Det gjorde jag för några månader sedan. Fick t.o.m. beröm för hur fint klippta de var på halsarna. Jag backade upp fåret i ett hörn, ställde mig grensle över det, lyfte på hakan och klippte. Bilden är tagen ca en månad efter klippningen så det har hunnit växa ut lite...
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Gute

« Svar #31 skrivet: 18 dec-08 kl 09:15 »
Det går utmärkt att klippa med handsax vid mv provtagning.
Blodådrorna brukar va lätta att hitta på halsen även om det finns lite hår kvar.
Är det en hyfsat van veterinär så kommer han eller hon inte klaga!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 18 dec-08 kl 12:42 »
Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Fick hem min billiga fårsax idag och det är inte utan att jag undrar vad det är för miniatyrfår man har i Japan där saxen är gjord.

Made in Japan fick en ny innebörd

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #33 skrivet: 18 dec-08 kl 12:43 »
Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Fick hem min billiga fårsax idag och det är inte utan att jag undrar vad det är för miniatyrfår man har i Japan där saxen är gjord.

Made in Japan fick en ny innebörd

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jösses!  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #34 skrivet: 18 dec-08 kl 12:52 »
 ;D ;D ;D ;D ;D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #35 skrivet: 18 dec-08 kl 12:56 »
Den är kanske snabb ;D
Du får gärna klippa mina får med ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #36 skrivet: 18 dec-08 kl 13:08 »
Hahaha snabb? Skäret är 2cm långt, men den är vass!  ;D

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #37 skrivet: 18 dec-08 kl 13:35 »
Du får skaffa angorakaniner, det är den nog lagom till ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 18 dec-08 kl 15:18 »
Du får skaffa angorakaniner, det är den nog lagom till ;)

Jag skulle tippa på det också  ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #39 skrivet: 18 dec-08 kl 17:37 »
Nu har jag provklippt med den lilla, lilla saxen och den duger att klippa rent runt ljuver etc men inte mer än så  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser