Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföringsprogram; vilket ska man välja.......?  (läst 9230 gånger)

uffeoanette

Bokföringsprogram; vilket ska man välja.......?
« skrivet: 14 dec-08 kl 20:24 »
 ???
Suttit och läst på nätet om olika bokföringsprogram. Vill ha något "enkelt" som man kan hantera utan alltför stora kunskaper om bokföring. (Tänkt utveckla dem allteftersom...)
Sitter nu och väger mellan BL administrations program BL START och Unicells UNIBAS?? Även tänkt lite kring VISMA START, men det verkar inte vara bra enligt många på nätet när man googlar= för enkelt??

Vill ha ett program där man kan se sina kostnader för olika ting så som tele, försäkring mm mm. Helst utan debit och kredit som jag inte förstår än= enkelt helt enkelt. Kan ni rekomendera något av ovanstående program? eller finns det något annat bra??

Vi har startat ett lantbruksföretag.
/anette

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bokföringsprogram; vilket ska man välja.......?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-08 kl 22:06 »
Om man har företag så får man vara beredd på att revisorn eller skatteverket ställer en del krav på det bokföringsprogram man använder. Revisionen brukar bli mycket enklare och billigare om man använder ett program som revisorn är van vid.

Om man däremot inte har några sådana formella krav att uppfylla så klarar man sig bra med ett vanligt kalkylprogram (Excel, Open Office eller något liknande).

På jobbet brukar hon som sköter ekonomin alltid morra över bokföringsprogrammen. Antingen är de gjorda av folk som inte begriper sig på praktisk företagsekonomi eller också är de rent programvarumässigt så dåliga och buggiga att de blir oanvändbara av den anledningen.

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 14 dec-08 kl 22:08 »
Jag hade lagt på några kronor till och satsat på Visma 500. Jag har några kunder som valt den enkla varianten från början men har velat ha det mera specat och mer enkelt till deklarationen sen. Jag har ju den stora varianten av Visma till mina kunder men jag känner att efter att ha prövat mängder av program under tiden jag arbetade som uthyrd ekonomikonsult så är Visma det programmet jag föredrar, det är enkelt, lättarbetat och smidigt framförallt.

Lycka till!
Ulrica
Aukt redovisningskonsult
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Ulricaa

• -
« Svar #3 skrivet: 14 dec-08 kl 22:09 »
Håller inte alls med torbjörn om att dom skulle vara gjorda av ekonomiskt okunniga människor men det finns en uppsjö program på marknaden, mer eller mindre stora och Visma eller SPCS som det tidigare hette är ett program som står sig..och som används av många redovisningsbyrårer, inklusive min egen då.  :)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 15 dec-08 kl 09:28 »
Håller med Ulrica.. har använt (SPCS) Visma 2000 nu.. i 10år..
Mycket bra bokföringsprogram :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

uffeoanette

« Svar #5 skrivet: 15 dec-08 kl 10:27 »
Så ni tycker att man ska gå upp ett steg och inte ta de enklaste "start" varianterna, trots att man inte kan så mycket bokföring och inte kommer få något "stort" företag. Jag har fastnat lite för UNIBAS annars. Verkar vettigt...?? men det är det kanske inte..?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 15 dec-08 kl 12:16 »
Hej,

Jag använder BL administration med Bas lantbruk och är jättenöjd med den. Nu har jag ju iofs inte så mycket att jämföra med..

Ett bokföringsprogram är väl värt sina pengar, jag hade även gratis support o bokföringshjälp första året och det var guld värt!! Vår första år på gården försökte jag mig på att bokföra på papper, det var ju lätt under året men det blev jättejobbigt när det kom till deklarationen..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 15 dec-08 kl 12:51 »
Jag använder SPCS administration och det suger, men det suger betydligt mindre än alla andra små bokföringsprogramm. Agresso är trevligt men det är mer gjort för företag med 500 anställda eller fler.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

uffeoanette

« Svar #8 skrivet: 15 dec-08 kl 15:48 »
Jag använder SPCS administration och det suger, men det suger betydligt mindre än alla andra små bokföringsprogramm. Agresso är trevligt men det är mer gjort för företag med 500 anställda eller fler.

Varför "suger" det då??? Och vad gör att de mindre programmen "suger" mer???

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 15 dec-08 kl 16:06 »
Varför "suger" det då??? Och vad gör att de mindre programmen "suger" mer???

Analysdelen (jag vill ställa frågor till databasen) och möjligheter att koppla det till tidsbokning, webbutiker, och använda det med flera användare.

Men ska du skicka 15 fakturor per år och jobbar själv är det helt ok.

uffeoanette

« Svar #10 skrivet: 15 dec-08 kl 16:21 »
Analysdelen (jag vill ställa frågor till databasen) och möjligheter att koppla det till tidsbokning, webbutiker, och använda det med flera användare.

Men ska du skicka 15 fakturor per år och jobbar själv är det helt ok.

Ok, då verkar det duga till våra behov i alla fall..... Ni får gärna alla komma med fler synpunkter på de program jga frågat om. Fortfarande inte blivit klok på vad vi ska välja till våra enkla behov... BL, VISMA eller UNIBAS??

uffeoanette

« Svar #11 skrivet: 15 dec-08 kl 16:22 »
Hej,

Jag använder BL administration med Bas lantbruk och är jättenöjd med den. Nu har jag ju iofs inte så mycket att jämföra med..

Vad är bra med det programmet???

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 15 dec-08 kl 16:51 »
Det är enkelt, tycker jag, dessutom är det bra att ha med kontoplanen för Lantbruk från början. Jag gjorde en test av BL:s och SPSCS:s demoversioner och fastnade för BL just på grund av enkelheten.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ulricaa

• -
« Svar #13 skrivet: 15 dec-08 kl 16:58 »
Det är ju så med alla program att det har en viss betydelse vad man ska använda dom till. Ska man *bara* bokföra så passar SPCS perfekt för dom allra flesta och som sagt jag har det till alla mina kunder och har en del att jämföra med genom åren...dessutom om man känner att det blir för ltiet så kan man uppgradera det. Det tycker jag är jättebra och supporten har man där oxå!
Ulrica

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 15 dec-08 kl 20:00 »
Det är ju så med alla program att det har en viss betydelse vad man ska använda dom till. Ska man *bara* bokföra så passar SPCS perfekt för dom allra flesta och som sagt jag har det till alla mina kunder och har en del att jämföra med genom åren...dessutom om man känner att det blir för ltiet så kan man uppgradera det. Det tycker jag är jättebra och supporten har man där oxå!
Ulrica

Som sagt till ett fåmansföretag med ett fåtal fakturer fungerar det, uppgraderingerna gör varken till eller från, vi kör den största versionen och den suger fortfarande när man har mängder (10-40) småfakturorer varje dag som kunde ha gjorts automagiskt om det bara fanns vettig integration i den.

uffeoanette

« Svar #15 skrivet: 21 dec-08 kl 19:16 »
Tror vi trots allt bestämt oss för Visma ensikd firma, sen om det är ett bra eller kasst val öterstår att se. Känner att vi behöver något enkelt nu i början och gillar att man kan uppgradera det senare....
Men till nya frågor:  eller fråga ;-)
- Måste man lägga in de kvitton och fakturor man har i datumordning eller programmet fixar det. Nu sitter de i en pärm ordnade efter företag(leverantör/kund) och väntar på att bli inlagda. Hade varit enklare om man kunde lägga in leverantör/kund en efter en i stället för att kolla upp vilket datum man fick dem....
Vänligen (en tacksam för all hjälp) anette

ingvar2

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 dec-08 kl 10:18 »
Jag vet inte om det går med nyare program, men med mitt går det inte. och egentligen så tror jag det skulle vara en överflödig tjänst, som kanske skulle kännas bra nu när ni ska lägga in många på en gång, men som senare kommer att visa sig vara ett misstag... Du måste ju kunna bläddra i pärmarna för att enkelt hitta ett kvitto, och då ska dom ju sitta i nummerordning, och då samma ordning som i bokföringen.  Om jag, eller min revisor för den delen, vill kolla upp ett kvitto som är nåt år gammalt, jag kanske vill ha tag på ett pris eller nåt, så sitter jag ju inte och bläddrar på måfå i pärmarna. Jag går in i programmet, kollar huvudboken för det konto där jag tror att det finns, letar upp verifikationsnumret och går till pärmen och hämtar kvittot. Skulle då inte verifikaten sitta i ordning i pärmen så vore det hela ganska hopplöst...
När det sen gäller småkvitton från mackar eller vad det nu kan vara så lägger jag hela månadens i ett kuvert, skriver utanpå hur mycket det är och bokar in det den sista varje månad. Jag har ett kuvert för bensin och ett annat för andra småkvitton från järnhandeln eller sånt. Det har aldrig varken revisorn eller skattemyndigheten haft synpunkter på..

Ulricaa

• -
« Svar #17 skrivet: 22 dec-08 kl 17:01 »
Bokföring ska vara ordnad enligt bokföringslagen så att den är lätt att följa så nåt system måste man ha....och dom ska sitta i nummerordnng, ingen annan ordning!
Och som sagt letar man efter nåt är det lättare om det sitter i ordning...=)

Knut

« Svar #18 skrivet: 22 dec-08 kl 21:28 »
Sätt in kvitton löpande i en pärm så får du datumordningen på köpet / Knut

skaane

« Svar #19 skrivet: 28 dec-08 kl 01:45 »
Hej!

Jag änvänder UNIBAS och jag tycker att det är helt perfekt. Där har man möjlighet att välja mellan att bokföra enligt en enkel variant eller en mer traditionell. Själv använder jag den enkla varianten så slipper man att ägna en massa tid åt att "klia sig i skallen". Om du har internetbank kan de numera också erbjuda bokföring direkt på din banksida i samband med transaktionerna. Åtminstone så har Swedbank den tjänsten, och jag har för mig att ett par banker till har detsamma. Man får betala för tjänsten och jag har för mig att det var ca 150:- i månaden ca.

Lycka till! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare
Kjell Haften

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser