Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföringsprogram; vilket ska man välja.......?  (läst 9229 gånger)

ingvar2

• Gäst
SV: Bokföringsprogram; vilket ska man välja.......?
« Svar #20 skrivet: 28 dec-08 kl 13:05 »
Men hur gör man med alla de transaktioner som inte har nåt med banken att göra? Åtminstone för mig så är säkert 50 % sådana, kontantköp och försäljning t.ex.. Scannar du in det och laddar upp till banken då eller hur går det till tro?

Sen det här med att bokföra traditionellt eller förenklat, tänk bara på att, om det är aktuellt med en revisor vid boksluten, kolla upp med denne först vad han/hon föredrar, för ska dom sitta och knappa in alltihop igen för att få det att stämma med deras system..då blir det dyyyra bokslut :) Att lära sig traditionell  bokföring är egentligen inte så svårt, när man väl fattat systemet så klickar det och man fixar det enkelt..

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #21 skrivet: 29 dec-08 kl 15:01 »
Tror vi trots allt bestämt oss för Visma ensikd firma, sen om det är ett bra eller kasst val öterstår att se. Känner att vi behöver något enkelt nu i början och gillar att man kan uppgradera det senare....
Men till nya frågor:  eller fråga ;-)
- Måste man lägga in de kvitton och fakturor man har i datumordning eller programmet fixar det. Nu sitter de i en pärm ordnade efter företag(leverantör/kund) och väntar på att bli inlagda. Hade varit enklare om man kunde lägga in leverantör/kund en efter en i stället för att kolla upp vilket datum man fick dem....
Vänligen (en tacksam för all hjälp) anette

Ett bra val, Visma Enskild firma. Jag har använt några större bokföringsprogram tidigare men tyckt att de varit alldeles för avancerade för min del. Sen jag gick över till Visma Enskild firma för ett par år sen går min bokföring som en dans :). I senaste versionen går det att lägga in egna konton och namnge dom och det gör det lite enklare om man vill kunna överblicka vissa utgifter eller inkomster.

Vismas support funkar dessutom bra!

Alla kvitton och fakturor ska sitta i verifikationsordning i pärmen, så blir det enklast!

Lycka till med företaget :D

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 29 dec-08 kl 16:16 »
Visma eller SPCS som det tidigare hette är ett program som står sig..
och som används av många redovisningsbyrårer, inklusive min egen då.  :)

Vi använder också (SPCS) Visma och är nöjda med det  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 29 dec-08 kl 23:20 »
Om någon är intresserad av Hogia`s program Bokföring, så har jag ett exemplar VÄLDIGT billigt! Bytes mot nästan vad som helst!!

Annika

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 31 mar-16 kl 11:43 »
Det finns en annan aspekt när man väljer program - som jag inte kan se att någon nämnt i denna tråden.

För mig är supporten väldigt avgörande. Jag ser BL Start som det överlägset bästa valet för enskild firma. Varför det?

1. Jag köpte hjälpmedelsböcker ifrån BL redan på den tiden när igelkotten var slät, då jag bokförde med penna i bok. Dessa böcker ingav ett väldigt stort förtroende för Björn Lundén och hans medarbetare.

2. Enkelheten i programmet, lättförståeliga konteringsguider gör att man förstår varför programmet bokför si och så i de olika exemplen.

3. Supporten! Köper man BL Start så kan man bli "abbonent" och då ingår fria uppdateringar av programmet, samt oändliga möjligheter till support. Denna support består av två delar: Givetvis ingår support för alla tekninska frågor gällande programmet osv. Men samtidigt ingår fri support för alla skattetekniska frågor osv, helt suveränt! Det allra bästa är BL Supports snabbhet, du får alltid ett snabbt svar då du mailar in en fråga. Tex fick jag svar för ett par år sedan då jag ställde en fråga kl 23 på Påskafton, det ni! Vem svarar på tex Visma eller Skatteverket så dags en helg.....?  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

uffeoanette

« Svar #25 skrivet: 15 jun-16 kl 19:47 »
Lite roligt att du skriver det, för vi har också använt BLs program i princip sedan 2009. Suveräna!

/Anette (trådstartaren)

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 15 jun-16 kl 21:22 »
Gratulerar! Då vet du vad jag talar om...

Sedan ska det tilläggas att BL numera har en del produkter de marknadsför som jag anser vara helt onödigt och överkurs. Tex deras "moln-tjänster" som kostar en rejäl slant om året. Det går mycket förenklat ut på att du kan arbeta i ditt program från vilken enhet som helst på jorden, när du vill. Jag löser detta gratis med ett par enkla knapptryckningar i veckan, eller vid behov av att byta dator tex:

Välj att exportera säkerhetskopia som zip-fil, och lägg zip-filen som bilaga i ett mailutkast, eller i tex dropbox eller liknande. I den andra enheten gör man bara omvänt och importerar filen från platsen du sparade den i - klart!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 2 användare
papwe, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser