Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninskinnsberedningsrecept  (läst 10886 gånger)

snörom

• trägen vinner
kaninskinnsberedningsrecept
« skrivet: 13 dec-08 kl 14:52 »
Hejsan alla alternativa! Har nu 10 st kaninskinn i frysen man har tappat bort receptet på alunberedning. Är i akut behov av detta så vill du dela med dig av hela proceduren skriv fort!!!!!!!
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: kaninskinnsberedningsrecept
« Svar #1 skrivet: 16 dec-08 kl 08:38 »
Detta är en beskrivning på beredning av fårskinn men jag antar att man gör på samma sätt med kaninskinn:
Datum: 3 juli, 2000 ;

Författare : Cecilia Bergström
Tidigare publicerad : Tidningen Åter 2/98

Att bereda fårskinn är tyngre och lite krångligare än att bereda kaninskinn, som behandlades i Åter nr 1. Metoden är dock densamma. När man säger fårskinn menar man oftast lammskinn, som alltså är skinn från djur som är yngre än ett år. Det går dock att bereda skinn från gamla baggar och tackor också.
Jag har bara berett skinn från blandraser med hög andel finull, men pälsfårens skinn blir nog speciellt bra. Ullen kan vara klippt eller lång, det är kanske enklast att börja med en kort päls eftersom skinnet då är betydligt lättare att lyfta och rengöra. När skinnet är avdraget tvättar man det, har man tillgång till en fors, bäck eller sjö kan man lägga det däri, efter att ha bundit fast det ordentligt vid något träd i strandkanten. Har man inget vattendrag kan man tvätta det själv i en balja med ljummet vatten UTAN såpa eller annat tvättmedel, eller också i kallvatten MED såpa eller tvättmedel såsom schampoo, flytande tvål o dyl. Kombinationen varmt vatten - såpa innebär att ullen tovar ihop sig, något som man dock tar fasta på när man tovar.
Om man har många skinn eller inte riktigt orkar lyfta och gnida dem - ett blött fårskinn väger ofta cirka 20 kg - kan man tvätta dem i tvättmaskin. Jag brukar, när jag har flera skinn, köra dem ett i taget på ylleprogrammet med kallvatten och lite ullschampoo eller vanligt schampoo.
Man ska inte centrifugera dem och absolut inte torktumla.
Efter tvätt hänger man bara upp skinnet utomhus eller över någon diskho och låter det droppa av tills det är nästan torrt. Köttsidan skall dock vara fuktig fortfarande.
Köttsidan skall så skrapas ren från köttrester, fett och hinnor. Jag har köpt tre vanliga spackelspadar av metall och slipat till dessa så att de fått rundade hörn, de och en lite slö morakniv går bra att använda. Man kan också få av mycket med fingrarna. Jag brukar klippa bort de stora fettklumpar som sitter kvar där benen har suttit, och den tunna huden i ljumskarna.
Därefter finns det flera sätt att bereda skinnet. Det stora skinngarveriet i Tranås använder ofta krom för att garva, och skinnen blir mjuka, tvättbara och lättsålda - i princip alla skinn som säljs i gotländska gårdsbutiker är garvade så. Krom är nu inget man kan syssla med hemma, det är ett giftigt ämne. Indianer och andra naturfolk bark-, urin-, rök- och fettgarvar, man kan också garva med djurets hjärna, en gammal regel säger att djurets hjärna skall räcka till att bereda dess skinn. Jag hoppas kunna förkovra mig ytterligare i dessa metoder (kanske inte i hjärn-garvningen...) och återkomma när jag har provat själv, som det är nu kan jag bara alungarva med bad eller deg. Det har dock räckt gott åt mig, jag har sålt några sådana och jag har massor av skinn att ha i sängen på vintern och att sitta på både inne och ute. Jag har garvat rådjursskinn, älgskinn, får/lamm-skinn förutom kanin med alun.
Alungarvning
Till alungarvning behövs alun, salt, vetemjöl, vatten. Om man bara garvar ett enstaka kaninskinn kan man köpa alun på apoteket, skall man garva fårskinn är det bäst att köpa från någon återförsäljare. Cirka 70 kronor skall ett kg alun kosta.
Pälsen på fårskinn sitter hårt, därför kan man garva dem i bad, men rådjurs och älgars päls har en tendens att falla av i stora tussar, därför är de bäst att garva med deg.
Till ett normalstort, långhårigt fårskinn brukar jag ta 400 gram alun och 200 gram salt. Detta röres ned i 7 liter ljummet vatten tex. i en badbalja av plast eller emalj. Inte en aluminiumbalja och troligen inte en zinkbalja heller.
Där får skinnet ligga med köttsidan nedåt i ett dygn eller lite mindre. Sedan tas skinnet upp och vrids ur över baljan - vattnet skall användas igen. När skinnet är halvtorrt skrapar man det rent från de sista hinnorna och lägger det ned i badet igen, tillsammans med ytterligare 250 gram alun och 125 gram salt, dessutom en msk socker. Skinnet skall nu ligga i badet ett dygn till. Om man ska göra många skinn kan man ha dem i ett badkar.
När det dygnet är slut skall skinnet tas upp, nu kan man centrifugera det om man vill, eller låta det dropptorka. När ullen är halvtorr skall skinnet läggas luftigt, jag brukar lägga dem på några upp-och-nedvända brödbackar. Sedan skall ett lager mjöl strös över pälsen, man kan ta vetemjöl eller havremjöl eller grahamsmjöl. Blandar man också i lite potatismjöl blir skinnet ljusare. När skinnet är halvtorrt kan man fetta in det med en blandning av äggula och någon olja eller lanolin, men jag brukar aldrig göra det, jag mjukgör skinnet direkt istället. Mjukgörningen tar tid, det gäller att gnugga och gnida och greja med skinnet tills det är helt torrt, det skall torka i rörelse. Jag brukar ta en tesked och hålla den på ullsidan av skinnet, överallt där skinnet är stelt eller blåaktigt gnuggar man det underifrån med teskeden, då blir det genast vitt och mjukt där. Man kan också använda en skavbom, det är som en sågbock ungefär, där kan man dra skinnet fram och tillbaka tills det är mjukt. Om det blir för torrt under mjukgörningen och riskerar att spricka så kan man blöta ner det lite med en disktrasa.
När skinnet är helt torrt men mjukt och fint är det färdigt att använda. Dessa alun-garvade skinn bör inte tvättas, men om man lägger det med ullen nedåt i snön så ramlar mycket krafs och smuts av.
-Cecilia Bergström-
Åsenfår, hundar och katter

Kaylaza

• -
    • Pinglans fotosida
« Svar #2 skrivet: 17 feb-09 kl 10:40 »
Ett alternativ till alunberedning är ju fettgarvning - och enklast är matolja och äggula (eftersom det är lättast att få tag i. Jag rekommenderar ekologisk rapsolja, eftersom det är ekologiskt, närodlat och doftar gott). För ett fårskinn går det 1,5 dl olja och en äggula, så den blandningen bör ju räcka till minst fyra kaniner =)

Skrapa som vanligt, och arbeta när skinnet är korvtort in fettet tills det är korvtort igen. Dra i skinnet så det arbetas in en del luft (när skinnet fortsätter vara vitt även efter att du gjort dragningen är det färdigt), häng upp på lämpligt ställe i minst 24 timmar (fettgarvade skinn trivs i sol), tvätta ur eventuellt överflödsfett och mjukgör det sista ;)
Det bästa med att vara nörd är att andra nördar förstår en.

Attes matte

• Jämtland
Sv.
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 11:16 »
Korvtorrt? Vad innebär det?
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 18 feb-09 kl 17:46 »
korvtorrt är när det är så torrt som en korv, inte helt torrt men inte heller blött. Det är så blött/torrt att man inte behöver torka av sig.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 18 feb-09 kl 22:49 »
Typ lite halvfuktigt...  ;) Okej, tack!

/Sara

Kaylaza

• -
    • Pinglans fotosida
« Svar #6 skrivet: 20 feb-09 kl 09:40 »
Förlåt att jag var lite otydlig med hur torrt skinnet ska vara -det är lite för lätt att fastna i bäckedalstermerna och ta för givet att alla ska förstå vad man menar.  ::)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 20 feb-09 kl 14:13 »
Hi hi, ingen fara. Man vet ju hur "insnöad" man är själv på termer och uttryck ibland.  ;)

/Sara

Kaylaza

• -
    • Pinglans fotosida
« Svar #8 skrivet: 20 feb-09 kl 14:25 »
Haha, jag det är sant!  :D
Det bästa med att vara nörd är att andra nördar förstår en ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 20 feb-09 kl 22:14 »
Haha, jag det är sant!  :D
Det bästa med att vara nörd är att andra nördar förstår en ;D

Exakt!  ;D

/Sara

Zabbe

« Svar #10 skrivet: 28 apr-09 kl 00:32 »
Har jag fattat detta rätt eller fel? Är helt okunnig :P Och tänker nu på kaninskinn..

Man kan slänga ner skinnet i ån o binda fast det, för att tvätta.. hur länge? Ett dygn? Mer, mindre?

Sen skrapar man bort alla hinnor?

Sen låter man det halvtorka och när det är halvtorrt gnuggar man in ägg+olja och drar skinnet över en sågbock eller nåt tills det är halvtorrt igen, och fortsätter så tills..? Det är vitt? Vad? :3 Hur lång tid tar det i regel? Vilken sida neråt?  Är det klart sen? Har jag missat något?

Ska det konserveras på något sätt först/under processen? Eller är det torkningen som är konserveringen?

Läste om sandpapper.. hur funkar det? Gnuggas det med sandpapper utan garvningsmedel/oljor på skinnet?

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #11 skrivet: 28 apr-09 kl 17:47 »
Nu är jag ju inte riktigt rätt person att svara på det här för jag sysslar mest med får. Men jag gör så gott jag kan.
Det är ganska stor skillnad på hur man tar rätt på ett får och hur man tar rätt på kanin. Kaninskinn är väldigt tunna och sköra och kaniner har dessutom den trevliga vanan att inte använda sig själva/varandra som toapapper vilket får gärna tenderar göra...
Därför är det absolut inte tal om någon sjösättning av kaninskinn, då har du nog inte så mycket kanin kvar sen!
Personligen skrapar jag alltid skinn före tvätt, så slipper man hanskas med äckliga köttrester i onödan.

-Skinnet skall vara antingen fryst, torkat eller saltat innan man börjar med det. Man kan inte börja direkt med ett rått, nyflått skinn.

-Frysta skinn tinas, torkade fuktas med en blomspruta och saltade ristas av. Sedan börjar man försiktigt skrapa bort så mycket hinnor det går. Kaniner är som sagt väldigt sköra, därför är det bäst att man antingen pillrar med fingrarna eller möjligtvis använder sig av en matkniv. Spackelspadar funkar inte i detta sammanhang!

-Kaniner är väldigt rena i pälsen så man behöver inte tvätta dem i det här stadiet om de inte skall alungarvas. Då tvättar man dem försiktigt i ljummet vatten och diskmedel/shampoo och torkar sedan pälsen utan att köttsidan blir torrare än en rå falukorv. Man kan spänna upp skinnet på ett galler framför en eldstad/värmefläkt eller låta det stå i solen. Var noga med att det inte torkar på baksidan. Torkar de får man återfukta med en blomspruta, vika ihop skinnet i en plastpåse och sätta sig på det så att fukten sprids jämnt.

-Det skrapade och eventuellt tvättade skinnet kan antingen beredas med alun eller garvas med fett. Alungarvning är inte vattenbeständigt men lätt och ger vita fina baksidor. Bäst för kaniner är nog att göra en deg av alun, mjöl och salt som man lägger på skinnets baksida. Men jag kan inga dimensioner så det får du kolla någon annanstans.
Fettgarvning kan man göra antingen med animaliskt eller vegetabiliskt fett. Det går åt ungefär en matsked fett till en kanin och allt fett går att använda. Dock rekommenderar jag antingen avocado eller kokt hjärna, som man mosar och smörjer in på köttsidan då huden känns som en rå falukorv. Det är fantastisk skillnad på att använda någon utav dessa fetter gentemot att använda sig av olja och äggula. Medan oljan tar lång tid att massera in och gärna fettar ned pälssidan (och allt annat runtomkring) absorberas hjärna och avocado direkt av skinnet och man sparar mycket tid.

-Nu skall fettet in i skinnet och vattnet ut! Du kan inte använda dig utav några tillhyggen (sågbock etc.) under mjukgörningen, då spricker skinnet. Istället får du sitta och gnugga det försiktigt tills det är alldeles torrt och mjukt. Tröttnar du under processen går det bra att frysa skinnet ett tag. Det är t.o.m främjande för garvningsprocessen! Mjukgörningen är detsamma för alunskinn som för fettgarvade skinn.

-När det fettgarvade skinnet är mjukt och torrt kan man faktiskt gå på det med sandpapper för att ta bort de sista hinnorna och få det riktigt fint. Jag gör stor del utav arbetet på mina skinn just med sandpapper. Sedan låter man det vila torrt i en vecka.

-Därefter är det dags för tvätt med shampoo igen och ny mjukgörning tills skinnet är torrt. Skär kanterna fina, lagna ev. hål! Färdigt!!!

När man fettgarvar binds fettet inuti skinnet och verkar som ett konserveringsmedel (eller egentligen garvämne då konserveringsmedel såsom alun ju går att tvätta ur) Mjukgörning under torkning gör att skinnet inte blir hårt.
Var noga med att pälsen är helt torr innan du börjar bearbeta köttsidan, annars kan den trilla av.
Går skinnet sönder tidigt under processen kan du försöka sy ihop det, så riskerar man inte att dra sönder skinnet under mjukgörningen. Det är lätt att göra stora hål...

Ursäkta en jättelång post, hoppas den hjälpte lite!

/Martina

Zabbe

« Svar #12 skrivet: 29 apr-09 kl 12:07 »
Tack så mycket för ett bra svar!
En fråga till, sen vet jag nog tillräckligt för att börja (och fråga igen närt jag kommer på under tiden) :P
Ska man bara smörja in hjärna/avocado en gång och sen sitta och massera/gnugga/mjukgöra tills det är helt torrt, eller ska man göra det flera gånger i omgångar? :) Dvs fetta in en gång, mjukgöra, sandpappra, tvätta med schampoo och mjukgöra utan fett?

Ok, en extra fråga; ska det vara fryst en viss tid eller bara hinna bli genomfruset?

Hur lång tid tar alltihop om man är en stålkvinna som aldrig tröttnar och fryser in emellanåt? :P

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #13 skrivet: 30 apr-09 kl 10:48 »
Man mjukgör två gånger, åtminstone med får. Andra gången går jättefort och skinnet blir mycket mjukare än första gången. Men kaniner är ju så små och tunna så det kanske räcker med att tvätta dem, gnugga in fett och mjukgöra tills det är färdigt?! Känns de hårda, läskiga i pälsen eller allmänt "fel", bada dem och mjukgör en gång till!!!
Jag har garvat en del älgöron och dem badar jag bara en gång innan jag garvar och mjukgör tills det är färdigt.

Om skinnen bara varit helt genomfrusna skall det gå bra att börja arbeta med dem på direkten sen!

Det är jättesvårt för mig att säga någon tidsram för en kanin, men jag kan nästan garantera att du kommer att ge upp och stoppa den i frysen vid något tillfälle! ;)
Jag börjar i regel på fredagkvällen med att skrapa och bada fåren. Sen får de stå på tork till lördag morgon framför en fläkt, lördagen och söndagen går åt till garvning och mjukgörning. (Detta är alltså den ideala garvningen, vanligtvis är jag för trött för att orka börja tvätta efter jobbet på fredagen, eller så torkar inte pälsen ordentligt eller så torkar baksidan ihop...) Men det handlar om en större insats ungefär tre-fyra timmar på fredagen, en timme på lördagen samt punktinsatser med jämna mellanrum under resten av helgen. Sedan får skinnet vila en vecka.
Därefter är det kamning och bad fredagen efter, tar väldigt olika tid beroende på hur tjock och skitig fällen är, om fåret har löss, om det blivit stödfodrat och har hela pälsen full med bös... Lördag och söndag går åt till mjukgörning och kantskärning. Färdigt. Eller nåt...
Men som sagt; kaniner är ju bara en liten tuss i jämförelse, så räkna med en helg!

Lycka till!

Martina

Zabbe

« Svar #14 skrivet: 30 apr-09 kl 19:28 »
Mjukgörs det med fett även andra gången, var nog det jag ville fråga.. :3 Men jag kan ju se! :P Behövs det går det ju att slänga på lite avokado igen..

Tack! Även om det inte är exakt tid så ger det ett hum :P Jag var beredd på att det skulle ta ett par, tre veckor dygnet runt jobb eller nåt när man läser från alla håll hur tidsödande och jobbigt det är :O
Jag jobbar ju lite konstiga tider, men har en gång i månaden ledigt 5 dagar på rad, och några gånger ledigt en eftermiddag, två dygn och en förmiddag i sträck.. så jag borde ju klara av att ta hand om skinnen :) Även om jag säkert fryser in många gånger under tiden..  ;D

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #15 skrivet: 11 maj-09 kl 20:29 »
Hur går det för dig?!

/Martina

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser