Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönstergaller vid lösdrift  (läst 1206 gånger)

Mata

• Södermanland
Fönstergaller vid lösdrift
« skrivet: 11 dec-08 kl 09:38 »
Man ska visst ha fönstergaller där man har kor i lösdrift. Något vi inte funderat över eftersom de knappast når upp till fönstren här, men miljökontoret har varit här och påpekat att det behövs.
Jag skulle tacksamt mottaga tips om vad för slags fönstergaller man ska ha. Hittar inte något på jordbruksverkets hemsida.
Ska försöka ringa till dem, men det kan ibland vara så svårt att hitta rätt person. Så om någon här redan råkar sitta inne med dessa kunskaper... :)

Mata

• Södermanland
SV: Fönstergaller vid lösdrift
« Svar #1 skrivet: 11 dec-08 kl 13:26 »
Var för snabb med at fråga här, hittade en kille på JBV som  kunde besvara mina frågor.  Men han sa även att så länge de inte ens når upp så måste man ej ha.

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 15 dec-08 kl 22:44 »
Måste man inte ändå, om miljökontoret har påpekat det?
Jag skulle ha ringt miljökontoret igen och frågat, man vill ju inte att det ska komma surt efter.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Mata

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 dec-08 kl 08:53 »
Jag ringde ju Jordbruksverket, och de sa att man inte måste om inte djuren ens når fönstret. Men det kommer de ju göra när de växer och djupströbädden med. Så vi planerar att köpa in galler snart (inom ett par-tre månader). Men jag blev först så där nojjig och tänkte att de måste upp på stört...
Men det finns alltså lite tid att välja.
Synd att det blir så mörkt bara. Det ska vara metallgaller med högst 2 cm fyrkantsöppningar- Alltså som ett nät.
Måste också klura ut hur man sätter det så att man ändå kan öppna fönstrena när man vill (de går så där uppifrån inåt som de ofta gör i lagårdar.
En som jag känner som arbetat och besökt rätt många lagårdar har aldrig sett någon som haft detta. Inte jag heller, så lite svårt att föreställa sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser