Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blomme v.s Hedemora  (läst 3481 gånger)

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
Blomme v.s Hedemora
« skrivet: 10 dec-08 kl 14:16 »
Vad skiljer blomme höns och hedemora åt förutom utseendet på blomme?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Blomme v.s Hedemora
« Svar #1 skrivet: 10 dec-08 kl 14:27 »
Bland annat det här:

Blomme:
Vikt höna 2-2,5kg.
Vikt tupp 2,5-3,5kg.
Äggvikt ca 60g.

Hedemora:
Vikt höna 1,5-2kg.
Vikt tupp 2-2,5kg.
Äggvikt 50-55g.

Blomme har sämre ruvlust än hedemora. Av blomme ruvar ca 15% och av hedemora ca 40%.
« Senast ändrad: 10 dec-08 kl 14:34 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Blomme v.s Hedemora
« Svar #2 skrivet: 10 dec-08 kl 14:47 »
Hedemorahönsen har också ibland "ullig" fjäderdräkt, vilket hjälper mot den strängare kylan i Hedemora m omnejd (dalarna).

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Blomme v.s Hedemora
« Svar #3 skrivet: 10 dec-08 kl 15:48 »
Hedemorahönsen har också ibland "ullig" fjäderdräkt, vilket hjälper mot den strängare kylan i Hedemora m omnejd (dalarna).

Jag vet inte riktigt om jag förstod dig rätt men inte är det väl så att den ulliga varianten håller värmen bättre  ::). Däremot så har Hedmororna begåvats med något som kallas dubbeldun (finns säkert fler namn på det också) som gör att de ser extra tjocka och runda ut. Denna extra duniga dräckt som hänger ner över benen som ett par byxor håller däremot hönan extra varm och skön.

Men Hedemororna finns i flera varianter tex Ullisar, benbefjädrade och svartkammade, förutom de vanliga släta hönsen med glatta ben och röd kam.

Om blommorna vet jag i stort sett ingenting förutom det uppenbara: de är blommiga och tyngre.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Blomme v.s Hedemora
« Svar #4 skrivet: 11 dec-08 kl 12:53 »
Jag vet inte riktigt om jag förstod dig rätt men inte är det väl så att den ulliga varianten håller värmen bättre  ::). Däremot så har Hedmororna begåvats med något som kallas dubbeldun (finns säkert fler namn på det också) som gör att de ser extra tjocka och runda ut. Denna extra duniga dräckt som hänger ner över benen som ett par byxor håller däremot hönan extra varm och skön.
Begreppsförvirring!! Jag menade inte de helt ulliga, utan syftade på dubbeldunet... ber om ursäkt! :)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Blomme v.s Hedemora
« Svar #5 skrivet: 11 dec-08 kl 15:35 »
Vad skiljer blomme höns och hedemora åt förutom utseendet på blomme?
Agnetha

Jag har Blomme och Hedemora (sen 20 år tillbaka)
och tycker att Hedemororna är "vänligare" att handskas med än Blommehönsen.

Annars är det ingen märkbar skillnad tycker jag.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser