Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaka på räv  (läst 16224 gånger)

Moraggarn

• -
Vaka på räv
« skrivet: 08 dec-08 kl 12:05 »
Här har vi nu äntligen fått lite snö som lyser upp omgivningen och nu inväntar jag fullmånen så man kan sitta i lagårn på natten och vaka på räv.En mycket trevlig jaktform.Nån mer som brukar "nattvaka" på räv?

Skytten

• Skåne
SV: Vaka på räv
« Svar #1 skrivet: 08 dec-08 kl 12:27 »
Ägnade en gång tre nätter förgäves på denna sysselsättning, hangåsen dekapuerades klockan 14 på eftermiddagen under denna tid.

Räven fick tag på huvudet genom staketet och fick bara med sig huvudet, resten lämnade han åt mej.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 dec-08 kl 14:29 »
Ja, Skytten..det där hände hos oss också men det var en höna (läs huvudet) den tog.
Jag grävde omgående ner korrugerad plåt i backen runt höns/ank gården.
Sedan dess så har den inte varit tillbaka..(ta i trä)

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #3 skrivet: 09 dec-08 kl 18:06 »
Ja jag brukar sitta en del under hösten/vintern med varierande resultat. Trevlig och avkopplande jaktform. Brukar kunna bli några rävar per år.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 10 dec-08 kl 22:48 »
Får vi snö så sitter jag men tyvärr så bor jag för långt söderut.

Här smälter snön bort varenda gång som det blir fullmåne.

Så jag funderar på om jag inte behöver belysa hönsgården. 8)

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 12 dec-08 kl 18:46 »
Nu har vi äntligen snö och fullmåne. Så nu skulle det gå att vaka räv bakom ladugården.
Men tyvärr så är himmlen inte stjärnklar utan det är kolsvart ute.

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 12 dec-08 kl 20:52 »
Slaktade en gris i söndags och avfallet lade jag i fällan,redan på måndag morgon hade jag en räv i den.Har idag styckat grisen och har nu lagt ut avfallet från detta på åkern bakom vedskjulet.Har drygt en decimeter snö,fullmåne och klart fint väder samt gott om räv så inatt blir det till att sätta sig.

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 12 dec-08 kl 22:17 »
Vad tillvaratar man på en skjuten räv?

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 12 dec-08 kl 23:37 »
Päls, tänder, penisbenet eller liknade som suvenir.
Man skjuter oftast räv för att sneställa balansen i naturen så att rådjur och hare ökar i antal.
På så sätt man man sedan skatta av beståndet på rådjur och hare.

Moraggarn

• -
« Svar #9 skrivet: 13 dec-08 kl 14:07 »

Jag tar enbart tillvara på pälsen i den mån det går. Fångar jag räven i fälla är det inga problem,men skjuter man dom så händer det att man inte kan ta reda på pälsen heller då den kan ha blivit alltför sönderskjuten.

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 14 dec-08 kl 11:48 »
Citat från: Rosten
Man skjuter oftast räv för att sneställa balansen i naturen så att rådjur och hare ökar i antal.
På så sätt man man sedan skatta av beståndet på rådjur och hare.

Men det måste väl även innebära en ökning av de bestånd av smågnagare (möss, åkersork och råtta) som är rävens huvudföda?

Moraggarn

• -
« Svar #11 skrivet: 14 dec-08 kl 12:00 »
Men det måste väl även innebära en ökning av de bestånd av smågnagare (möss, åkersork och råtta) som är rävens huvudföda?

Ja det gör det säkert,men har man duktiga katter så har man inte ont av det ;)

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 14 dec-08 kl 12:13 »
Tar du bort ett antal rävar så ökar ju givetvis alla djur som räven äter. På både gott och ont. ;)

Det är ju så livet funkar.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 14 dec-08 kl 12:15 »
Nu har vi äntligen snö och fullmåne. Så nu skulle det gå att vaka räv bakom ladugården.
Men tyvärr så är himmlen inte stjärnklar utan det är kolsvart ute.
Igår var jag ute och trampade runt i snön för att leta rävspår.
Inte ett enda såg jag. Men jag såg 4 rådjur långt ute på gärdena.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 dec-08 kl 12:21 »
Blir det för många rävar här får dom skabb direkt. Jag har varit ganska så irriterad på jägarna som skjuter mycket räv, men efter att sett hur skabbrävarna lider så har jag ändrat åsikt.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 dec-08 kl 16:59 »
Kom precis in efter att ha försökt locka räv. Inget denna gång, men en get med 2 kid tittade fram och stod på sisådär 30 m håll. Men det var räv jag var ute efter idag så jag lämnade rådjursfamiljen i fred och bara njöt av deras närvaro.

trappern

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 16 dec-08 kl 18:43 »
Trevligt att se att det är några som jagar predatorer och inte bara tänker på köttbaljan. Många av jägarna klagar på att småviltstammarna minskar men dom gör inte ett skit  för att ta en mård eller att skjuta en räv eller grävling så är det här i Jämtland det kanske är bättre söderöver.Skjöt den femte igår natt det var en skabbis den också, tre har varit fullpälsade.
Det skulle vara kul om det är någon som har ett kanontips om vad man skall åtla med. Själv åtlar jag med ett par älgskinn och skallar från älgjakten. Sedan brukar jag då och då sprida ut några nävar med hundpellet runt åteln, då har man lite tid på sig när dom går där o plockar av godiset. Fick förr kasserad blodkorv som jag skar i småbitar och torkade det var superhäftigt att sprida ut fanns inte en räv som kunde motstå detta.
Ha en bra vaknatt!!

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 17 dec-08 kl 07:07 »
Förr så fiskade jag en del. Då frös jag ner gädda. Tog upp den frysen och högg den i delar på huggkubben. Sen fick den tina innan man slängde ut den på åteln.

Nu har jag hönshuset som drar. ;)

mobben

« Svar #18 skrivet: 19 dec-08 kl 22:25 »
Jag brukar åtla med lite slaktrester, fisk och surströming

LasseDalom

• -
« Svar #19 skrivet: 19 dec-08 kl 23:18 »
Citat från: Rosten
Tar du bort ett antal rävar så ökar ju givetvis alla djur som räven äter. På både gott och ont. ;)

Precis, så där jägaren anser han gör "nytta" genom att minska rävstammen så är det främst nytta för sin egen del som avses. Ökat antal sork, råttor, möss, rådjur och hare medför ju olägenheter för övriga delen av befolkningen, då vi får ökade skadedjursangrepp av mus, råtta och sork, betskador av rådjur och hare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare
ärt, henriklestreus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser