Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husvisning  (läst 3587 gånger)

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Husvisning
« skrivet: 23 sep-05 kl 19:28 »
På tisdag i nästa vecka ska jag åka o titta på ett litet hus utanför Mjölby. Om lånet går igenom o besiktningen går bra så köper jag det!! ;D

HJälp, vad sysslar jag med! :o
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Charlotte

• -
Re:Husvisning
« Svar #1 skrivet: 23 sep-05 kl 20:36 »
 Åhh, vad roligt, jag håller tummarna!
                  Mvh
               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Eva

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 23 sep-05 kl 21:45 »
Tack det kan behövas, sitter här med rosor på kind o solken i blick o är helt uppvarvad! Skulle nästan behöva ha nåt lugnande för att kunna fungera någotsånär normalt fram till evt kontraktskrivning ;D

Alva

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 sep-05 kl 21:58 »
Oj ! ;D
Så det är dags nu?
Åh så jag önskar dig lycka till ! Hoppas att allt blir bra och att allt klaffar. Du måste ! skriva o berätta hur det går... Alva   :)å dina vägnar...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 23 sep-05 kl 22:28 »
Nästan granngårds då. Om det går igenom, välkommen!

Eva

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 23 sep-05 kl 23:29 »
Man tackar o bockar! :)

Undrar om nån av er vet hur mkt sotning brukar kosta? Huset har en rörspis i kammaren o en järnspis i köket o de är, formodar jag, i hyffsat skick. Hittar inget prisförslag från sotare i närheten av Mjölby, o de uppgifter jag hittat, från andra delar av landet, är lite konstiga att tyda tycker jag. Vill inte ha nån exakt siffra, undrar bara om det kostar flera tusen eller kanske bara några hundralappar.

zwiggy

« Svar #6 skrivet: 24 sep-05 kl 02:14 »
Vi har en kakelugn och jag har för mig att det brukar kosta omkring 300 kr med spisfläkten.

Eva

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 24 sep-05 kl 17:12 »
Ok, tack för svaret, då har jag en liten aning :)

Grumphy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 sep-05 kl 20:35 »
Hehe förstår hur det känns, jag skrev kontrakt för snart 14 dagar sedan och nu bara siter jag och väntar på att få tillträde och hm jo lägenheten ska säljas men det har jag en mäklare till så jag behöver bara hålla lite fint här och hålla mig undan när visningarna sker.

Tips ! surfa in på din kommuns hemsida, där kan du hitta taxorna för soppor, latrin/slamasugning, sotning och mycket mera.

Eva

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 24 sep-05 kl 23:55 »
Grattis till ditt husköp Grumphy!

Jag har redan gjort som du skrev, gått in o kikat på kommunsidan, men tycker det är svårt att räkna ut kostnader för just sotningen. De andra utgifterna har jag rätt så bra koll på tycker jag. Tycker det skulle kännas bra om jag kunde ha en beräknad driftskostnad med mig när jag söker banklån.

Är det för lågt beräknat med 15 kubik ved/år till ett litet hus på 35 kvm? Huset har eluppvärmning, rörspis o järnspis o är normalt isolerat i golvet antar jag. Det sitter eternitplattor på fasaden. Vinden är inte så bra isolerad men jag tänkte ha något slags skydd för öppningen till trappen, tex filtar, funkar det tro? Jag tänkte ha en låg eluppvärmning under den kallaste tiden för att garantera att det inte blir för kallt under natten tex. Beräknar den totala elkostnaden (hushållsel o lite uppvärmning) till ca 6000:-/år. Kan det vara rimligt? Elkostnaden är enligt mäklarens uppgift, han tog den nuvarande kostnaden beräknat på fritidsboende o räknade om det till åretruntboende.
« Senast ändrad: 25 sep-05 kl 00:01 av Eva »

Alva

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 sep-05 kl 09:20 »
Hej Eva..
Återigen,, så roligt att  du nu får förverkliga din dröm ! Du har ju onekligen väntat och planerat länge...
Jag tycker 15 kubik låter lagom, men vad gäller elen så skulle jag nog lägga på lite för säkerhets skull ! Blir det en slant över är det inte fel medans motsatsen kan bli tuff.
Sotningen är ingen jätteutgift. Däremot sophämtningen kan vara stor i olika kommuner, såg på tv att den skulle höjas, men lyssnade inte så noga eftersom det inte är aktuellt för mig just nu. För att inte tala om kompostregler. Där jag bodde senast skulle man först betala en avgift för att få ha en kompost ! sen skulle man  skicka in en detaljerad ritning som tekniska kontoret skulle godkänna. ok. inga större utgifter, det kändes mer irriterande att de var så smågiriga. Huset låg ju på landet inte i ett villa samhälle där man kan förstå vikten av särskilda regler för den allmänna trevnadens skull, råttor osv.
Ja , här bubblar jag på..
Man känner den där härliga entusiasmen o glädjen!!!
Så lycka till igen Eva och se till att hålla oss underrättade om hur det går!
Grattis till dig också Grumphy ! Samma sak där, det är så kul att höra om alla första intryck osv...
Ann ;D

Eva

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 25 sep-05 kl 13:21 »
Kul att jag kunde beräkna vedåtgången så bra  :) Om jag lägger till en tusing på elen/år så kanske det räcker hoppas jag, kanske är det inte så kallt i Mjölby på vintrarna  ;D

Något som jag läste på Mjölbys kommunsida är att från 2008 ska rörspisar osv vara dockade till tankar, vet inte hur pass genomförbart det är i det lilla huset som har så ont om plats. Kanske det är något som ska genomföras runt om i landet? Bra att hålla lite "kik" på tror jag när man letar efter hus...

Jag gissar att synen på kompostering varierar ganska mkt mellan kommunerna. En del kommuner uppmuntrar till egen kompostering medans andra bara verkar sätta käppar i hjulet. Kanske har det att göra med vilket folk man få ha att göra med o om dom är framsynta eller inte.

Grumphy

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 sep-05 kl 15:31 »
Lite som jämförelse, huset jag kommer att flytta in i har en redovisad el förbrukning på 10500 kWh/år där i ingår hushålls elen också men säg att två tredjedelar består av uppvärmning så e man nog ganska rätt ute. Huset är 54 kvm med en "uppvärmd" källare om 50 kvm, jag gissar att de har haft ganska så måttlig temperatur inom hus typ 10-15 grader C i källaren och 17-18 i bodelen.

Nu är detta hus beläget i klimatzon 1 något man ska ha i tanken också, jag gissar att Mjölby ligger i zon 2-3 alltså något lägre meddeltemperatur= lite högre uppvärmnings kostnad

Driftkostnaden för allt soppor med mera är beräknad till 20 000sek exkl skatten på taxeringsvärdet.

Det finns ingen möjlighet till vedeldning i nu läget.

I kungsbacka kommun ska man kunna få rabatt om man komposterar själv, man skickar in ett papper där man intygar att man gör så, om det kontrolleras eller inte vette tusan ej heller hur mycket rabbat man får heller ska kolla detta när det blir dags, för det e ju klart att man ska kompostera ju !
Viktigt e ju dock att den sköts rätt annars så lucktar den och att man har den så beskaffad att råttor m.m inte kan ta sig in i den

Beträffande ved eldning så vet jag att det finns restrektioner typ om det inte rör sig om någon miljögodkänd spis eller typ godkänd eller utan vatten mantlar till ack.tank så kan man inom detaljplanerat område bli förbjuden att elda, utanför plan område kan man elda så länge man inte försöker att röka ihjäl granen typ.

Lika så om man ansöker om bygglov vilket behövs för vad spis (begränsat) så kollar de upp att avlopp o.s.v.  är enligt lag.

Det där med sotnings avgiften har jag inte kolla på alls eftersom jag inte berörs av det ännu, men jag kan inte tänka mig att det ska behöva kosta mer än 600 spänn att få den sotad en provtryckning däremot kan jag tänka mig kostar några tusen, det är ju en besiktning typ så...

imze

• Brors
« Svar #13 skrivet: 27 sep-05 kl 22:38 »
Hur har det gått? Nyfiken!

Eva

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 27 sep-05 kl 23:17 »
Nu har jag tittat, o fastnat förståss!! ;D

Det är ett väldigt personligt gammalt hus från 1800-talet, lite moderniserat med indraget vatten o enkelt avlopp. Eternitplattor finns på fasaden o linoliummattor på golven. Känner mig en smula osäker på hur huset mår när det inte kan "andas"normalt i sin asbestkostym o plastgolv, det är oxå uppmurat runt om torpargrunden. Men iom att det finns några ventilationshål i grundmuren o att vindbjälklaget inte är isolerat antar jag att det blir lite cirkulation ändå.

Tomten är ca 3000 kvm med flera uthus, ett som kan passa utmärkt till att ha höns i tex ;D Det finns mkt bärbuskar o flera fruktträd o så en stor plätt gräsmatta som säkert lämpar sig till odling av något slag. En mkt fin jordkällare hör till o så utedass förståss ;D

Imorgon ska jag börja söka lån hos bankerna på orten o se vad som händer. Det är lite nervöst måste jag erkänna eftersom jag har så liten inkomst. Men, men, man får väl se hur det går :)

skogsvrå

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 sep-05 kl 23:22 »
hej!
håller tummarna för dig!! :D

imze

• Brors
« Svar #16 skrivet: 28 sep-05 kl 14:42 »
Om det inte är betong eller plåt runt grunden är det nog ingen fara att det är plastgolv. Men om det är gjuten betong runt bör du titta lite noggrannare innan du bestämmer dig. Om det är svårt att ta bort mattan kan du i alla fall hoppa ordentligt upp och ner och kolla hur mycket det svajar... :P Mycket svaj  = ruttna golv.

Och absolut bör du hacka i syllstockarna för att se så de inte är ruttna, för det är ganska jobbigt att fixa själv. Ruttna golv kan man stå ut med eftersom de troligen behöver isoleras om ändå.
En provtryckning av skorsten rekommenderas också. Att dra rör kostar ca 1000:-/metern.
Detta skrivs i all välmening eftersom jag vet hur förälskad man kan bli i ett hus. Då vill det till att det finns någon i närheten med nyktra ögon.
Om inte annat är ju svåra fel en anledning att pruta på priset... ;D

Grumphy

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 sep-05 kl 18:00 »
Du ska naturligtvis ta dit en besiktningsman och denne kommer att tala om alla fel och brister i huset för dig och han/hon kan dessutom ge dig en liten hint om vad det kostar att fixa om det skulle behövas, passa på och fråga denna om allt möjligt och omöjligt de är yrkes män så de kan det mästa som e värt att veta om hus.

Lite pirrigt e de att besiktiga huset för man e ju inställd på att köpa och man har fäst sig vid huset å vill absolut inte att det ska vara några kattastrofala fel så att man får dån dimpen eller nått.

Men det är nyttigt och protokollet man får akn med fördel användas som åtgärdslista, huset jag besiktigade är inte behäftade men några större fel utan det finns sådana där kommentarer som att den teckniska livslängden på tak pappen gick ut för 5 årsedan men att den fortfarande innehåller mycket tjära och är böjbar utan att den smulat sönder. En sådan kommentar säger mig att inom 5 år får jag tänka mig att göra om taket men att jag slipper att sova med paraply denna vintern typ ;)

Hoppas att allt avlöper väl !

Eva

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 28 sep-05 kl 20:49 »
Huset har gjuten betong runt om hela grunden, i den sitter ventilationshålen. Tänkte inte på att "provhoppa" på golven för att se om det svajade, man jag tyckte att golvet var liksom buckligt eller hus man ska säga. Ojämt kanske är ett bättre ord. Kan det bli så helt naturligt för att det har stått så länge?

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #19 skrivet: 01 okt-05 kl 22:39 »
Nyfiken... :o
Vad händer ?
Är du Östgöte nu ?

// Manne, östgöte i exil.
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser