Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar det?  (läst 3746 gånger)

Lasso

• Skåne
Vad kostar det?
« skrivet: 06 dec-08 kl 16:40 »
Att få ca:2+3ha vall slagen, strängad och packad?
Och hur mycket kan det bli?
Vallen står i skåne och är tidigare regelbundet slagen.
Skulle vilja ha den första skörden hö i stor ball och den andra till enslinge.

Mvh Lasso

Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

louise

• Gäst
SV: Vad kostar det?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-08 kl 17:04 »
slå ett hektar tar ca en timme. 400-500 kr i timmen bruka rfolk ta här i borås-trakten

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-08 kl 18:30 »
700 i timmen chauffören med traktor samt slåtterkrossen kostar också, sen kostar balpressen samt plasten, nätet eller snörena. Vill du har myrsyra till så kostar det extra.

Uppe i norrland hade vi 40 ha vall vi slog varje år och notan brukade sluta på ca 60 000 och då slog entrepenören med slåtterkross, han balade och plastade med rundbalspressen. Vi körde själva in balarna.

Ja, på ett ungefär. :o
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lasso

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 dec-08 kl 07:49 »
Då skulle alltså 2+3ha kosta ca:7500. Då är väll dom  60000 med moms.
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

covboy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 dec-08 kl 11:33 »
I Finland kostar den 40e /ha att slå. Balning av hö 6e /bal. Ensilage balning 12e /ha. Plast 4.50e/bal. syra ca 3e/bal, ex.moms.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 07 dec-08 kl 11:39 »
 När du vill ta hö kostar ju även vändningen av höet en del. Vet ej hur mycket, vi har lejt för att slå hö och bala nån gång men alltid fixat vändning och strängning själva.
                                 Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 07 dec-08 kl 19:30 »
Nästa säsong ska jag göra så mycket som möjligt själv.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 dec-08 kl 21:12 »
Vi slog ungefär så där mycket själva i somras. Det tog flera dagar och kostade, skulle jag tippa, 3500 kronor varav 700 för en hövändare och 2500 för en begagnad balpress. De lär fungera bra nästa år också.

Det gick åt en del pizza också.

Lasso

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 dec-08 kl 22:05 »
Svaret är nog så lätt : Vi har ju en gammal MF135 som vi fick i sommras (inte i bästa skick) också en begangnad slotter, vändare och presare och göra det själv  :-\ som jag vill och när jag vill.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 3 användare
Genomsnittswannabe, skräptanten, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser