Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energilampor med tvång?  (läst 27485 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Energilampor med tvång?
« Svar #120 skrivet: 29 jul-09 kl 11:32 »
Till ljusterapi för hemmabruk (innan man går till doktorn med sin höst- vinter- eller vårdepression) krävs två stycken klara 100W-lampor i ett vitmålat och vitmöblerat rum, några timmar dagligen.  Men det är lygens att få tag på klara 100W-are sedan länge.  Varför köper folk matta lampor över huvud taget?  Stora delar av ljuset stannar ju i glödknoppen ...

Hur jag ska kunna köra min huskur i framtiden är mig en gåta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Huggorm

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 29 jul-09 kl 11:42 »
Hur jag ska kunna köra min huskur i framtiden är mig en gåta.

I miljövänlighetens namn får du ta flyget till Thailand i stället för att slösa en massa ström

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #122 skrivet: 29 jul-09 kl 12:01 »
Kan man inte skåda ljuset i brasan istället?

fishyerik

• Uppland
« Svar #123 skrivet: 29 jul-09 kl 13:53 »
#1 En 11watts lågenergilampa (LE) motsvarar ungefär 50 watt glödljus om man ska vara ärlig, och man köper dom med fördel på IKEA för ca 35:- för tre stycken, sist jag kollade iaf. Deras standard 11-wattare håller mycket god kvalitet numera, mycket bättre än de flesta andra märken upp till 60:- klassen. De lyser med nästan full styrka inom en sekund från rumstemp. Visst det kan kanske kan dyka upp något måndagsexemplar här och var fortfarande, men det har det inte gjort för mig de senaste 20-30 exemplaren.   

Annars hör kvalitetsproblemen till LE:arnas största bekymmer, alla lågprisvarianter förutom IKEAS 11 wattare numera som jag har provat har haft mycket kortare livslängd än vad de ska ha.

Angående kvicksilvret kan jag berätta att jag råkade krossa en LE över ett relativt litet akvarium, inget täckglas men väl en reflektor som säkert såg till att det mesta hamnade i akvariet, detta utan märkbara effekter.

För ljusterapi rekommenderar jag verkligen inte glödlampor, även om spekrtalfördelningskurvan är påfallande "ofladdrig" är den starkt förskjuten åt det röda hållet, = gryning/skymmning/vinter. Dags eller fullfärgslysrör från kvalitetsmärken som Osram och Phillips har mycket bättre spektra för ljusterapi, om den koncentrerade ljuskällan är viktig för dig rekommenderar jag Metallhalogen, där kan man verkligen snacka om en lamptyp som för tankarna (och det undermedvetna som du vill påverka) till sommar.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Huggorm

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 29 jul-09 kl 13:59 »
Drar inte lågenergilampor betydligt mer ström i startögonblicket? Jag har sett uträkningar med hur länge ett lysrör måste vara släckt för att det inte skulle ha lönat sig att låta dom vara tända. Funkar inte lågenergi på ungefär samma sätt?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #125 skrivet: 29 jul-09 kl 14:01 »
Har ingen källa nu men jag har läst att det där med hög  startström inte gäller längre, inte ens för lysrör.

Beträffande hållbarheten så hade jag bara dåliga erfarenheter av LE tidigare, men Novaline's lampor har hittills motsvarat förväntningarna.
« Senast ändrad: 29 jul-09 kl 14:10 av Foppas fot »

fishyerik

• Uppland
« Svar #126 skrivet: 29 jul-09 kl 14:29 »
De drar något mer i startögonblicket, de utan elektroniskt drivdon, inget att bekymra sig över, att tändning och släckning skulle förkorta livslängden avsevärt hör också till det förgångna.

Jag kanske bli tvungen att prova novaline då, om de är i rimlig prisklass. 
Kött är delar av djur!

johe71

« Svar #127 skrivet: 29 jul-09 kl 14:47 »
Jag har sett uträkningar med hur länge ett lysrör måste vara släckt för att det inte skulle ha lönat sig att låta dom vara tända. Funkar inte lågenergi på ungefär samma sätt?

mythbusters har gjort praktiska tester på denna myt...
myth: Leaving a light on will save electricity
status: Busted
notes: Through numerous tests, the MythBusters calculated that the power surge from turning on a light would only consume as much power as leaving it on for a fraction of a second (except for fluorescent tube lights; the startup consumed about 23 seconds' worth of power). Furthermore, the wear and tear of turning the light on and off repeatedly did not reduce the bulb's total life expectancy enough to offset the increased electricity usage. Therefore, it is far more economical to turn a light off rather than leaving it on.

så visst var lysrören värst... och tänker du gå tillbaks in i rummet inom 23 sekunder så är det värt att låta lysröret lysa och inte släcka det :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #128 skrivet: 29 jul-09 kl 19:01 »
Att lysrör och lågenergilampor skulle ha hög startström är från början till slut en myt. Det påståendet  är fel inte bara för moderna lågenergilampor och lysrörsarmaturer, utan även för äldre modeller.

Däremot innebär varje tändning av en lysrörsarmatur eller lågenergilampa, speciellt om den är av äldre typ med glimtändare och reaktor i stället för elektroniskt förkopplingsdon, ett visst slitage.
Man kan säga att lampan, förutom att den har en begränsad livslängd i antal drifttimmar dessutom bara tål ett begränsat antal tändningar. Om det är riktigt kallt så att lysröret eller vad det nu är har svårt att komma igång och står och blinkar länge, så blir slitaget ännu större än vid en normal tändning.

Jag har mätt effektförbrukningen på en billig modern lysrörsarmatur med elektroniskt förkopplingsdon (2 x 36 W som Jula sålde i vintras). Omgivningstemperaturen var ca +5 °C, när lysrören just hade tänt drog armaturen ca 60 W och lyste ganska svagt, efter några minuter när lysrören var varma så blev ljusstyrkan betydligt bättre och effektförbrukningen varierade mellan 69 och 72 W. Även efter flera timmars drift blev det elektroniska förkopplingsdonet inte märkbart varmt, så det har uppenbarligen mycket god verkningsgrad (små förluster). I äldre lysrörsarmaturer blir reaktorn oftast så varm att man inte kan ta i den, och förlusteffekten i denna brukar vara 20-30 % av lysrörets märkeffekt.

fishyerik

• Uppland
« Svar #129 skrivet: 29 jul-09 kl 19:34 »
Att lysrör och lågenergilampor skulle ha hög startström är från början till slut en myt. Det påståendet  är fel inte bara för moderna lågenergilampor och lysrörsarmaturer, utan även för äldre modeller.

Förklara då för oss varför det ofta satt rätt stora kondensatorer i äldre lysrörsarmaturer?
Kött är delar av djur!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #130 skrivet: 29 jul-09 kl 20:43 »
Förklara då för oss varför det ofta satt rätt stora kondensatorer i äldre lysrörsarmaturer?

Den är till för faskompensering. Pga reaktorn så får en gammal lysrörsarmatur dålig effektfaktor, strömmen ligger "efter" spänningen i fas. Kondensatorn kompenserar för detta, man kan säga att den tillsammans med reaktorn bildar en resonanskrets för 50 Hz.  Tack vare faskompenseringen så slipper man en massa reaktiv ström som inte gör någon nytta utan bara orsakar förluster och spänningsfall i ledningarna.
Kondensatorn gör också nytta på ett sätt till - nämligen att dämpa övertoner och radiostörningar.

Om man tittar på den finstilta texten på en reaktor till en gammal lysrörsarmatur så brukar det stå där vilket värde på faskompenseringskondensatorn som rekommenderas för just den typen av reaktor.

fishyerik

• Uppland
« Svar #131 skrivet: 29 jul-09 kl 22:18 »
Ok, då återstår bara mythbusters uppmätta konsumtion av motsvarande 23 sekunders drift.
Kött är delar av djur!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #132 skrivet: 29 jul-09 kl 22:23 »
Få se nu, Mythbusters produceras i USA. Där är ju lysrörsarmaturerna gjorda för 110-120 V nätspänning, och tändanordningarna ser helt annorlunda ut jämfört med i gammaldags europeiska armaturer för 220 eller 230 V. Så deras mätning, även om den är korrekt, kanske ändå inte är relevant för svenska förhållanden.

Trollmor

• -
« Svar #133 skrivet: 29 jul-09 kl 23:17 »
I miljövänlighetens namn får du ta flyget till Thailand i stället för att slösa en massa ström
Aha!!  Och om jag inte vill lära mig thai? ;)

Kan man inte skåda ljuset i brasan istället?
Ljusterapi, sa jag.  Brasan är inte tillräckligt ljusstark.
« Senast ändrad: 29 jul-09 kl 23:24 av Trollmor »

Trollmor

• -
« Svar #134 skrivet: 29 jul-09 kl 23:21 »
#1 En 11watts lågenergilampa (LE) motsvarar ungefär 50 watt glödljus om man ska vara ärlig, och man köper dom med fördel på IKEA för ca 35:- för tre stycken, sist jag kollade iaf. Deras standard 11-wattare håller mycket god kvalitet numera, mycket bättre än de flesta andra märken upp till 60:- klassen. De lyser med nästan full styrka inom en sekund från rumstemp. Visst det kan kanske kan dyka upp något måndagsexemplar här och var fortfarande, men det har det inte gjort för mig de senaste 20-30 exemplaren.   

Annars hör kvalitetsproblemen till LE:arnas största bekymmer, alla lågprisvarianter förutom IKEAS 11 wattare numera som jag har provat har haft mycket kortare livslängd än vad de ska ha.

Angående kvicksilvret kan jag berätta att jag råkade krossa en LE över ett relativt litet akvarium, inget täckglas men väl en reflektor som säkert såg till att det mesta hamnade i akvariet, detta utan märkbara effekter.

För ljusterapi rekommenderar jag verkligen inte glödlampor, även om spekrtalfördelningskurvan är påfallande "ofladdrig" är den starkt förskjuten åt det röda hållet, = gryning/skymmning/vinter. Dags eller fullfärgslysrör från kvalitetsmärken som Osram och Phillips har mycket bättre spektra för ljusterapi, om den koncentrerade ljuskällan är viktig för dig rekommenderar jag Metallhalogen, där kan man verkligen snacka om en lamptyp som för tankarna (och det undermedvetna som du vill påverka) till sommar.
Ja, nu har jag ingen erfarenhet av de allra modernaste, men lysrör, raka eller hoplindade, det tål inte den elöverkänslige.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #135 skrivet: 29 jul-09 kl 23:23 »
Ljusterapi, sa jag.  Det här är en seriös tråd.

Ja vadårå?
En öppen eld  ger mycket ljus, och inte drar den nån ström heller.
Tycker själv det är väldigt behagligt att kika in i lågorna.

Huggorm

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 29 jul-09 kl 23:34 »
Men öppen spis ger inte någon effektiv förbränning, och då skapas koldioxid som ökar på växthuseffekten

fishyerik

• Uppland
« Svar #137 skrivet: 30 jul-09 kl 13:38 »
"Eldterapi" kan jag tänka mig är bra mor stress, ljusterapi är främst mot depression.

Angående elöverkänslighet så rent tekniskt så är det rätt stor skillnad på gamla vanliga lysrörsdrosslar och de nya HF-donen, så om har något med praktisk fysiskt med el att göra borde det vara en väldig skillnad för elöverkänsliga. Även Metallhalogen har betydligt mer exklusiva drivdon, och "snyggare" funktion.

Angående att det skulle vara helt annan teknik i amerikanska lysrörsarmaturer vill jag ha lite mer grund för, lysrören är ju de samma, om det går att bygga magnetiska drivdon för 230 volt som inte har hög startström borde det gå att göra för 110 volt också.   
Kött är delar av djur!

Huggorm

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 30 jul-09 kl 14:50 »
110V eller 230V borde gå på ett ut, det sitter väll något slags transformator i gamla lysrörsarmaturer i alla fall?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #139 skrivet: 30 jul-09 kl 18:11 »
110V eller 230V borde gå på ett ut, det sitter väll något slags transformator i gamla lysrörsarmaturer i alla fall?

I en 230 V-armatur finns det normalt bara en reaktor (alltså en spole med järnkärna). 110 V-armaturer har alltid en transformator som vad jag vet på mindre lysrör (upp till ca 20 W) bara används för tändningen men för större lysrör även transformerar upp driftspänningen. En annan skillnad är att 110 V-armaturer alltid har separat förkopplingsdon (transformator eller vad det nu är) för varje enskilt rör, medan man vid 230 V kan seriekoppla två mindre lysrör och låta dem dela på samma reaktor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser