Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blekingeankor opopulära?  (läst 1249 gånger)

hejhopp

• Skåne
Blekingeankor opopulära?
« skrivet: 21 sep-05 kl 23:22 »
Hej

Man hör talas om myskankor, blå anka och gul anka men man hör inte talas om blekingeankor.

Varför gör man inte det?

Tycker människor att det är en ful ras eller att det liknar för mycket vild änderna.
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

Susanne

SV: Blekingeankor opopulära?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-05 kl 18:34 »
Nej, jag tror inte det beror på att folk skulle anse att Blekingeankan är fulare än andra ankor. Däremot kan jag tänka mig att det beror på att Blekingeankan inte varit med så länge som Gul och Blå. Det är inte så många år sedan som man upptäckte att det fanns kvar ett bestånd, och tillvaratog den i genbankssystemet.

Att den är mer osynlig beror med andra ord säkert på att den än så länge är mer ovanlig. Kanske också för att Gul och Blå även finns som standardiserade utställningsraser (dessa är dock utanför genbankerna) vilket Blekingeankan inte gör.

Om du är intresserad av någon lantrasanka så är Blekingeankan den mest hotade och därför i mest akut behov av fler bevarare. Gul och Blå behöver såklart också fler bevarare, men störst insats behövs på Blekingeankan.

fjäderfän

SV: Blekingeankor opopulära?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-07 kl 14:16 »
jag har blekingeankor finns det fler som har så kan vi byta ägg till våren.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare
Honungsrosen, LimJans, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser