Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedex 3300  (läst 6563 gånger)

Fordson

Vedex 3300
« skrivet: 03 dec-08 kl 11:47 »
Tänker byta den gamla pannan mot en Nibe Vedex 3300 med accar: 1 st 120/380 och 2st 500.

1) Åsikter om pannan?
2) Priset från Nibe är ett rekommenderat pris. Har installatören procent på det eller?
3) Vad är ett vettigt installationspris?

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Vedex 3300
« Svar #1 skrivet: 04 dec-08 kl 20:32 »
2) visst, klart man har vinst på mtrl hantering/anskaffning
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #2 skrivet: 08 dec-08 kl 11:54 »
Tänker byta den gamla pannan mot en Nibe Vedex 3300 med accar: 1 st 120/380 och 2st 500.

1) Åsikter om pannan?
2) Priset från Nibe är ett rekommenderat pris. Har installatören procent på det eller?
1. Pannan väldigt lätt att installera och elda med. Men glöm inte att man ska fylla på lite grova klampar först, sedan tändved och tändning sker uppe på veden.
?? en fråga, varför dela upp i flera småtankar?? Har du dålig takhöjd eller? Kanske för smala dörrhål?
1 stor tank är bättre än flera små. Oftast tar installatören en chansning att kunden inte vet om detta, då det är lättare att transportera och lyfta in en liten tank. Men nackdelen är att flera små tanka har större värmeförluster än en stor tank. Räkna lite på mantelytan så ser du anledningen. Välj då hellre 2st. 750-Liters tankar eller allra helst 1 som är på 1500 Liter.
Glöm sedan inte att beställa tanken med inmonterad solslinga, då är du förberedd för solfångare när ekonomin tillåter en sån investering.
2. Installationspriset bestämmer installatören själv med material och arbetstid inräknat, men leverantörerna ger ett medelkostnadsförslag på installationen. Finns aldrig två installatörer som kostar likamycket eller lite(beror på hur man ser de)
3. Panna + tankar + ungefär 10000 i material + arbetslön är väl rätt nära den offerten du fått....
L.C.
Med sol i sinne, både ute o inne.

Fordson

« Svar #3 skrivet: 10 dec-08 kl 20:44 »
Vi har det ganska trångt i källaren, speciellt där pannan står, så små tankar blir nog bäst tyvärr.
Tänkte först att köpa tank med slinga för solpaneler men den är ju så mycket dyrare, så jag tvekar..(dumt kanske).
Men en annan fråga: Kan man elda i en sån panna vid strömavbrott? Jag tänker på att det brinner "upp och ner" med hjälp av en fläkt.

Winnie

« Svar #4 skrivet: 10 dec-08 kl 21:38 »
Men en annan fråga: Kan man elda i en sån panna vid strömavbrott? Jag tänker på att det brinner "upp och ner" med hjälp av en fläkt.

Om du har en lång skorsten kan det gå... Men tänk på att du ändå måste ha ström till laddomat-pumpen...

Det bästa är att bygga ett reservkraftssystem (automatiskt) det behöver inte bli dyrt... Växelriktare+Batteri+Batteriladdare+Kontaktor.... Inga dyra grejer!!

godegården

« Svar #5 skrivet: 14 dec-08 kl 09:29 »

1) Åsikter om pannan?

1. Jag är hel nöjd med min. Har den kopplad till en 3m3 tank. Många tyckte pannan var alldeles för lite till den volymen men det funkar bra. Jag får upp drift temp meddetsamma. Hade man haft en större panna ska ju allt vatten i den värmas upp först. Visst att jag kanske får elda en brasa extra mot en panna med större vedmagasin men det är inga problem för mig. För mig går det perfekt att elda vid strömavbrott. Jag kan slänga in fullt med ved och det går perfekt. Har du grova rör,bra självcirkulation och nån form av laddomat så behövs det inga pumpar. Själv gjorde jag så att utifall att jag vill köra med elverk så satte jag vanlig stickpropp på pannan och cirkulationspumpen och ett vägguttag jämte pannan. Då är det bara till att dra ur och koppla in i elverket istället.
Jag hade kört med så få och så mycket acc. volym som det bara går. Och med dubbla slingor i tanken till VV som du sedan seriekopplar

2.Har han säkerligen. Köp på Rinkabyrör

3. Här är ju en massa som spelar in. Hur mycket rör som måste dras om/nytt bla.

Har du tänkt att ha öppet eller slutet system?

godegården

« Svar #6 skrivet: 14 dec-08 kl 15:50 »
Tråden kanske skulle flyttas till uppvärmning

M8e

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 15 dec-08 kl 11:58 »
På fråga 2 kan det vara lite olika. Det rekommenderade priset kan vara det rekommenderade priset mellan slutkunden och installatören, men det kan också vara mellan installatör och grossist. Om det rekommenderade priset står med moms så brukar det vara till privatperson/slutkund.

Sen så har olika installatörer olika rabatter hos grossisterna och olika påslag till slutkund.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Fordson

« Svar #8 skrivet: 17 dec-08 kl 20:48 »
Jag har ett slutet system nu så jag antar att det är det jag ska ha. Har sett på gamla bilder att det fanns ett expansionsrör som kom ut genom taket men det är borttaget.

Anledningen till att tråden ligger här är att jag klicka fel när jag skrev första inlägget.
Flytta gärna nån som kan  :)

godegården

« Svar #9 skrivet: 17 dec-08 kl 21:12 »
Kör med slutet och det funkar kanon om man gör rätt

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser