Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till sällskapskanin?!  (läst 1907 gånger)

cutejessika

Mat till sällskapskanin?!
« skrivet: 02 dec-08 kl 16:18 »
Som jag skrev i en annan tråd så har min kanin Emmi haft återkommande problem med förstoppning  :-\ Hon har alltid tillgång till hö som hon äter, hon äter ca 2 morötter per dag + en foderblandning.

Nu är det foderblandningen jag har börjat fundera på att jag kanske bör byta, men hur vet jag vad som är bra kaninmat?? Vad ska det innehålla/inte innehålla? Ska det vara pellets eller andra blandningar?
Jag tänkte också fortsätta med morötterna men jag funderar också vilka andra grönsaker, frukter och rotfrukter som är bra för kaniner???? Hon kanke vill ha omväxling och inte morötter varje dag..

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Mat till sällskapskanin?!
« Svar #1 skrivet: 02 dec-08 kl 16:54 »
Om det är en kanin som inte får några ungar eller bor utomhus i 20 minusgrader, så skulle jag hoppa över gnagarblandningen helt!

Hö, morot, äppelskrutt, lite sallad mm är alldeles perfekt mat! Det viktigaste är att foderbytena sker långsamt eller med små mängder (alltså inte tre hela äpplen på en gång utan det räcker med ett skrutt).

Grenar med löv/barr/bark.

Hej hopp!
*Potatisblomma som äter stora gulliga kaniner*  ;)

Landsflykting i storstan...

cutejessika

« Svar #2 skrivet: 02 dec-08 kl 17:17 »
Om det är en kanin som inte får några ungar eller bor utomhus i 20 minusgrader, så skulle jag hoppa över gnagarblandningen helt!

Hö, morot, äppelskrutt, lite sallad mm är alldeles perfekt mat! Det viktigaste är att foderbytena sker långsamt eller med små mängder (alltså inte tre hela äpplen på en gång utan det räcker med ett skrutt).

Grenar med löv/barr/bark.

Hej hopp!
*Potatisblomma som äter stora gulliga kaniner*  ;)

det är en utekanin, men tack för svaret :)
mig stör det inte om andra äter kaniner sålänge jag själv få avstå från allt kött.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 02 dec-08 kl 22:53 »
Min kanin får mest ängshö som jag slagit med lien runt knutarna här. Det får hon året om. På sommaren kan jag ge henne nåt maskrosblad och så får hon vide och rönngrenar att gnaga på lite nu och då. När hon fäller brukar jag ge henne lite vanlig kaninpeletts som komplement. Men annars lever hon mest på hö som de flesta äldre kaninherrar och även min veterinär rekommenderar. Min kanin är ute året om i ett kallt stall.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 02 dec-08 kl 23:18 »
Fick gå in och rensa rätt kräftigt i inläggen. Kan vi försöka hålla oss till ämnet? "Mat till sällskapskanin" med tillägget "återkommande problem med förstoppning" Tack.

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 dec-08 kl 08:28 »
Morötter kan både verka stoppande och lösande. En liten bit då och då räcker fint. Du kan ge alla sorters grönsaker men var försiktig med vitkål och andra kålsorter, det kan göra att magen svullnar. Börja med lite och se hur hon mår! :D

Ge hellre ren pellets än gnagarblandning och bara litegrann. Nu skrev du inte hur stor eller gammal hon är? Jag antar att det är en dvärgkanin och att hon är vuxen. Jag skulle ge max 1/4 dl ren pellets per dag och extra mycket högkvalitativt hö när det är kallperioder. Håll koll på hullet så ser du om hon behöver mer eller mindre kraftfoder. Kaniner är ju olika! Mina egna dvärgar får absolut max 1/2 dl per dag när dom inte är dräktiga/digivande. Dom bor också ute. Egentligen behövs inget kraftfoder alls! Hö, grenar och kanske någon grönsak är vad kaniner mår bäst av att äta.

Det går bra att ersätta pellets med havre eller korn. Då behöver kaninen en salt/mineralsten (annars inte!).

Lycka till!

Dandelia

cutejessika

« Svar #6 skrivet: 03 dec-08 kl 20:20 »
Fick gå in och rensa rätt kräftigt i inläggen. Kan vi försöka hålla oss till ämnet? "Mat till sällskapskanin" med tillägget "återkommande problem med förstoppning" Tack.
tack, det behövdes :)

cutejessika

« Svar #7 skrivet: 03 dec-08 kl 20:22 »
Tack för tipsena :)

ledup

« Svar #8 skrivet: 07 dec-08 kl 13:00 »
Dricker kaninen tillräckligt?
För lite vatten kan leda till förstoppning.
Är tänderna ok?
Kan de inte sönderdela fodret ordentligt kan även det leda till förstoppning.
Lite blötlagda linfrön kan motverka/förebygga förstoppning men funkar det att bara ge hö så håll dej till det istället.

cutejessika

« Svar #9 skrivet: 10 dec-08 kl 15:12 »
Dricker kaninen tillräckligt?
För lite vatten kan leda till förstoppning.
Är tänderna ok?
Kan de inte sönderdela fodret ordentligt kan även det leda till förstoppning.
Lite blötlagda linfrön kan motverka/förebygga förstoppning men funkar det att bara ge hö så håll dej till det istället.
Hon dricker inte så mkt :( Men tänderna är bra :)

Nu ger jag henne hö (hon har alltid tillgång till det), kvistar (björk, gran, tall, asp, svartvinbär, vide, rönn), en vedklabb med bark har hon alltid (gran, tall, asp eller björk). Varje dag får hon ca 1/2 dl pellets, en stor morot + 2 mindre bitar av grönsaker, rotfrukter eller frukt (jag brukar använda gurka, äppel, banan, paprika, sallad eller olika grönsaksblandningar som har varit frusna som jag tar bort löken ur). På helgerna får hon även lite gnagarblandning som godis :).

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 10 dec-08 kl 16:27 »
Hade jag varit som du hade jag skippat den frusna grönsaksblandningen och gnagarblandningen och gett henne färska rotfrukter istället och hö istället. Får kaninen tillräcklig motion? Stillasittande är som bekant inte bra för en dåligt fungerande tarm.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

cutejessika

« Svar #11 skrivet: 10 dec-08 kl 16:48 »
Hade jag varit som du hade jag skippat den frusna grönsaksblandningen och gnagarblandningen och gett henne färska rotfrukter istället och hö istället. Får kaninen tillräcklig motion? Stillasittande är som bekant inte bra för en dåligt fungerande tarm.
Ska skippa dem då.. Då får hon ju mest morot å grönsaker + frukt men..
Ja, jag har nog börjat ha ut henne i koppel, utebur eller inne i vårt hus och springa varje dag :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 10 dec-08 kl 16:53 »
Ska skippa dem då.. Då får hon ju mest morot å grönsaker + frukt men..
Ja, jag har nog börjat ha ut henne i koppel, utebur eller inne i vårt hus och springa varje dag :)

En sällskapskanin klarar sig fint på frukt, Grönt och Hö. Det är ju i princip det som pellets/blandnignar innehåller.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser