Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kam och slör på stora raser  (läst 2911 gånger)

Cizzi

  • Inlägg: 139
  • Anders, Faverolletupp
Kam och slör på stora raser
« skrivet: 29 nov-08 kl 00:57 »

Hur är det med utveckling av kam och slör på stora raser,Faverolle, RIR tex, jag tycker att dom tar så lång tid på sej, det är svårt att se om det är tupp el höna, visserligen ser man ju det på stjärten också, men visst är dom senare än andra raser  ??? eller  ???
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Kam och slör på stora raser
« Svar #1 skrivet: 29 nov-08 kl 09:53 »
Mina RIR utvecklar också kam och slör sent. Fick 7 kycklingar i år och de såg länge ut att bli hönor alla. Men när de var mer än halvstora kom det kam på 2 av dem.

På Faverollerna om de är laxfärgade ser du könet så fort de fått fjädrar på vingarna. Svarta fjädrar = tupp och ljusa fjädrar = höna.

På mina Ancona såg jag tidigt könet fär där kom kammen fort på tupparna. Kläckte även ägg efter Lohmann hybrider och där fick tuppen en jättekam redan vid 3 veckors ålder.

Det kanske är så att de raser som ska ha stor kam som vuxen får stor kam tidigare än de som har små. RIR har ju inte så stor som Ancona tex.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser