Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ny och ankintresserad  (läst 1341 gånger)

adde

  • Inlägg: 3
ny och ankintresserad
« skrivet: 28 nov-08 kl 20:51 »
Hej!
Har tusen frågor om att skaffa ankor så det är lika bra att radda upp dem:
Vill skaffa ankor, är det bättre att vänta till våren eller kan man starta vintertid?
Bor intill en bäck som har ett bakvatten som är ca 5x5 meter vilket borde passa perfekt att ha ankor i, dammen är inhängnad med elstängsel då det går får där. Passar ankor och får? Hur stort hus bör de ha? Kan de vara ute året om? Vilken sort rekommenderas och hur många? Bör huset stå nära vattnet? Kan man äta äggen? Tacksam för alla svar jag kan få.
Andreas

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: ny och ankintresserad
« Svar #1 skrivet: 28 nov-08 kl 22:20 »
Hej!

Man kan skaffa sig ankor vilken tid som helst på året. Det är tillgången som oftast är bättre från vår till höst men det brukar finnas ankor till salu året om om man letar lite.

Får och ankor kan jag inte svara på men det borde gå bra om fåren låter ankorna vara ifred.

De bör ha ett litet hus där de kan gå in i och som man kan stänga in dem i så de är skyddde för rovdjur på natten. Ankor klarar i och för sig att vara ute dygnet om men då måste man ha en så säker inhägnad att inga rovdjur kan ta sig in där. De kan även gå ute på vintern om de har ett skyddat kryp in att vara i och borra ner sig i halm eller annat strö om det blir kallt. Hur stort huset måste vara beror helt på hur många ankor du tänker ha. Huset kan stå en bit från vattnet för ankorna lär sig snabbt var det är och går sen själva dit.

Vilken sorts ankor du ska ha beror ju på vad du vill ha dem till, mat, sällskap, ägg osv. Äggen är goda att äta, särskilt stekta, i pannkaka eller i tex sockerkaka. Ankor trivs bäst i en lite större flock på 4-5 individer, men det är lite olika beroende på ras.


fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: ny och ankintresserad
« Svar #2 skrivet: 29 nov-08 kl 08:25 »
jag har både köttraser och vanliga ankor så här kan du köpa ankor till våren har 5 raser.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: ny och ankintresserad
« Svar #3 skrivet: 30 nov-08 kl 11:40 »
Fundera på vad du vill ha ankorna till. Titta sen på de olika raserna, på nätet finns det massor med bra bilder. Bli med i Svenska simfågel-och kalkonklubben så får du ett rasregister med uppfödare och kan då se om det finns någon i din närhet som du kan få komma till och titta på djur och ställa frågor. Kanske finns det djur där till salu som du är intresserad av.

Hemsidan till klubben är: http://www.sskks.co.cc/

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: ny och ankintresserad
« Svar #4 skrivet: 30 nov-08 kl 17:21 »
Min moster har ankor i hop med fåren och det går bra!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

ojoj

  • Inlägg: 89
SV: ny och ankintresserad
« Svar #5 skrivet: 01 dec-08 kl 00:32 »
Mina myskankor går lösa bland hund o katter ,dom går även in till både hästarna o fåren ,det fungerar jättebra ,aldrig några problem


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 2 användare
Radar, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser