Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbetssele..  (läst 17090 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Arbetssele..
« Svar #60 skrivet: 01 dec-08 kl 19:06 »
Jag ska försöka ta lite bilder på grejerna, men det är ju mörkare än en sotarröv ute när jag kommer hem från jobbet.. Fast det kanske var på min körning som du menade? :) Bilder ifrån köringen kommer när jag har något manligare än en staketstolpe på släp..  ;D

Föressten, med bland prylarna vi köpte fanns bland annat en sådan här:
http://images.tradera.com/384/73467384_1.jpg

Björn-kätting kallar han det.. Vad använder man det till och hur? Jag har fått för mig att den ska användas att spänna fast stockarna på släden, jag vet inte varför jag tror det eller hur det i så fall skulle funka.

På bilden nedean finns ytterligare en sak som följde med som jag inte vet vad det är, kameran har kastat in handduken därav bildkvalitéten..

Någon som vet vad dessa två saker är för något och hur man använder dem?
« Senast ändrad: 01 dec-08 kl 20:01 av Mårten. »

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #61 skrivet: 01 dec-08 kl 21:15 »
Björnar kommer du få använda när du kommer hit. Den andra prylen kunde jag inte se vad det var men ta med den så reder vi ut det.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 01 dec-08 kl 21:27 »
Kalas! :)
Tackar!

covboy

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 01 dec-08 kl 21:45 »
Med björkättig spänner man kättingar.. Jag fick även med en liknande spännare då jag köpte iskedjor till traktorn. :)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #64 skrivet: 02 dec-08 kl 07:54 »
Självklart nappade jag på det erbjudandet! :)
Och givetvis åker det med ett flak öl också..

Du kommer även att få sällskap av mig ;) på kursen - det här kan ju bli riktigt kul ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

covboy

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 02 dec-08 kl 11:46 »
Synd man inte bor lite närmare :-\, jag vill oxå lära mig mera om körning med häst.. :)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #66 skrivet: 02 dec-08 kl 13:04 »
Synd man inte bor lite närmare :-\, jag vill oxå lära mig mera om körning med häst.. :)

Var bor du då? Ardennervän kommer att hålla kurs hos mig i januari.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

covboy

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 02 dec-08 kl 18:10 »
Jag bor i finnskogarna vid vargarnas återvändo.. Om du vet vart varggränsen går i Finland ;)

Men idag var jag med häst till skogen,hästen titta lungt på när jag fällde träd med motorsåg. :) Gissa om man blir lugn i själen då man kyckats med förtroende till hästen :-[

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #68 skrivet: 02 dec-08 kl 18:19 »
Citera
Men idag var jag med häst till skogen,hästen titta lungt på när jag fällde träd med motorsåg.  Gissa om man blir lugn i själen då man kyckats med förtroende till hästen

Trots att det är en travhäst :o

;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Johnny

• Värmland
« Svar #69 skrivet: 02 dec-08 kl 20:40 »
Cowboyen har säkert en eldrivare, det har jag sett på teven att alla travhäst ägare har.

Skämt och sido jag kör också med en travare och hon går för alla maskiner.
/Johnny

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 04 dec-08 kl 12:05 »
Idag testade vi den nya selen lite mer på allvar, Bella fick dra en tom timmersläde och det gick hur bra som helst! Trots att hon aldrig dragit någonting med skaklar förut så knallade hon på som hon aldrig gjort något annat i hela sitt liv. I helgen ska ju jag få öva lite och sedan ska vi väl öva ett tag till tillsammans men sedan borde vara möjligt att börja dra ut lite stockar!

Hur kul som helst det här! :)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #71 skrivet: 04 dec-08 kl 13:20 »
Ardennarvän är jättebra på att hålla kurser! Jag har varit på kurs för honom 2 ggr och det har varit både trevligt och lärorikt!!! Rekommenderas!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #72 skrivet: 04 dec-08 kl 14:58 »
Idag testade vi den nya selen lite mer på allvar, Bella fick dra en tom timmersläde och det gick hur bra som helst! Trots att hon aldrig dragit någonting med skaklar förut så knallade hon på som hon aldrig gjort något annat i hela sitt liv. I helgen ska ju jag få öva lite och sedan ska vi väl öva ett tag till tillsammans men sedan borde vara möjligt att börja dra ut lite stockar!

Härligt att det går bra! ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 04 dec-08 kl 20:41 »
Cowboy, här kommer de utlovade bilden.. Inte en bra en men ändock en bild.. :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #74 skrivet: 04 dec-08 kl 20:52 »
Va ni är DUKTIGA!  :)

Gör man bara rätt så är det inte svårt ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 04 dec-08 kl 20:54 »
Nåja, :) nu börjar det likna sig.. Grattis ! :D

Jag ska få en finnhäst till som pojkvänn åt mitt sto. ;D

guba

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 04 dec-08 kl 21:26 »
Visst är det, dessutom blir det bara roligare allteftersom ni lär er mer, nu är du fast  :D

Hur blev det med hatten förresten, vem fick sista ordet ???  ;)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 04 dec-08 kl 21:38 »
Tessan som vanligt..  ;D
Eller jag låter henne tro det iaf, jag kommer stå där med hatten när hon minst anar det!

Norrsken

• -
« Svar #78 skrivet: 04 dec-08 kl 23:09 »
Cowboy, här kommer de utlovade bilden.. Inte en bra en men ändock en bild.. :)

Vilken härlig bild! En sån drog min pålle också, innan det gick åt helskotta med inkörningen! Jag knöt på en hösäck, tog med mackor och varm chocklad nån gång, och gjorde en härlig utflykt! Dock var han iklädd travsele...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

covboy

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 05 dec-08 kl 18:45 »
Vad missade Fru Jansson med inkörningen ? :o

Mårten du kan köpa strumpemand med minipistol åt frugan :P, såg det finns även att få samma ställe som hattarna.. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser