Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppror mot skol"maten" efterlyses!  (läst 1904 gånger)

mikroba

Uppror mot skol"maten" efterlyses!
« skrivet: 26 nov-08 kl 22:47 »
Efter Nilssons sista bok har nu även andra föräldrar på barnens skola vaknad. Vi bildade en matgrupp, så alla skulle kunna lära sig om Eerna etc. Så skulle vi publiceras i skoltidningen, men när vi vågade fråga efter innehållet i skolmaten var det slut!!!
De får inte diskuteras här i busken!
Hjälp! Jag tycker att det skulle blir uppror! Vilken nytta är det, om vi odla eget, laga själv och baka och i skolan stoppas barnan fullt med halvfabrikat med oändliga Es?????
Vem har erfarenheter? Hur är det i Ockelbo? Har de ställt om helt till ekologiskt i skolorna? Hur är det i Malmö? Såg en TV-snutt där det påstods att hela skoldistrikted Malmö köper ekologiskt!
Vem vet om sån? Vem har bra tips hur man kan påverkar politikerna? Vem vet om en duktig föreläsare om Es etc. som skulle kunna bjudas till Hälsingland?

Vilverin

• Skåne
SV: Uppror mot skol"maten" efterlyses!
« Svar #1 skrivet: 02 dec-08 kl 15:15 »
Hej

Jag har tyvärr inte några svar att ge dig, men jag håller med om att skolmaten är under all kritik. Det är förvisso några år sen jag själv gick i skolan, men då var det inte bara dålig kvalite på maten, utan den var ofta slut, ändrad eller kall när vi skulle äta. Skolmaten kostar inte ens hälften av vad maten i våra fängelser kostar, och det är helt sjukt... vilka vill vi satsa på egentligen?!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Skågedalen

• -
« Svar #2 skrivet: 03 dec-08 kl 18:12 »
en fråga som jag har funderat på...

Vad räknar man med att maten kostar i skolan nu för tiden?
och vad kostar den i fängelset?

Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

mikroba

« Svar #3 skrivet: 03 dec-08 kl 22:45 »
Det var ju bra frågor. Jag fick veta av kostchefen i våran kommun att maten i skolorna får kosta 9 Kronor/port!!!!
Det är 9, inte 19!
Sen räknas med 34 Kronor allt i allt, dvs. med personalkostnaderna, hyror etc.
Är detta egentligen normalt, att råvarainsatsen är bara en fjärdedel av hela kostnaden???
Vem vet hur restauranger räknar?
Vem vet hur fängelser räknar?

Grodrovan

« Svar #4 skrivet: 04 dec-08 kl 18:24 »
Det beror nog på vem som är leverantör för skolan. Har en aning om att leverantören för skolan i detta fall kan vara Martin Olsson. En del av deras varor är rätt läskiga, kan jag allt konstatera. Under två somrar jobbade jag i köket på ett läger där vi beställde från just MO. Har inte riktigt koll på E:na men det stod väl några här och var.

Fast vaddå, en gång bjöd vi på korv i konserv som stått cirka ett år efter att datumet gått ut. Väl kylt skall väl nämnas.

Men ja, skolmat är skit. Alldeles förmycket ris.  ::)

Vilverin

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 dec-08 kl 19:24 »
Måste tillstå att jag inte har några exakta siffror längre, har tappat bort skoltidningen där det hela togs upp... men då kostade gymnasieskolans mat 8kr portionen i alla fall...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Rabarbern

« Svar #6 skrivet: 01 jan-09 kl 16:10 »
Klart man ska ha ett uppror!
"Äcklig" skolmat med lågt näringsinnehåll är förödande för skolarbetet och trivels. När ska politiker och andra ansvariga lära sig att göra humana och lönsamma prioriteringar?

Fritzious

« Svar #7 skrivet: 06 jan-09 kl 00:21 »

Tänkte bara som motvikt berätta att skolmaten på gymnasiet var alldeles utmärkt! Gick ut för tre år sedan men tvivlar på att den har förändrats särskilt mycket. Rejält med grönsaker, alltid vegetariskt alternativ, "Dagens soppa" eller filmjölk med flingor, havrefras eller musli.

Hur mycket som var ekologiskt (förutom mjölken) vet jag itne och inte heller näringsvärdena. 

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 jan-09 kl 00:48 »
Gymnasiet var väll ända gången maten var hygglig, men då fick vi betala för den själv...

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jan-09 kl 05:01 »
haer ser jag ungarna vandra mot skolan med en cola i ena handen och en pomes frites i den andra handen,,inkoept paa vaegen till skolan,,alltsaa ingen frukost hemma ??
paa lunchen saa gaar dom till lokala butiken paa hoernet och koeper en dagens paj och en cola igen eller och pommes frites igen.
dagens paj aer fet slibbig historia, "likasaa fries",,och sen den socker rika colan.
finns inget som heter skolmat.
hur maanga barn har oevervikt,,,,,,,,,,,,,,,,,,
mammorna packar smaa lunchlaador foer ungarna,,den bestaar av muesli bars o choklad draenkta kakor och godis,en del saejs vaar nyttiga saker,,men inte i mina svenska oegon.
svensk skolmat var bra men traakig.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 06 jan-09 kl 08:20 »
Man gör ju inte mat på skollorna mer. Jag minns när KBS gick ut till skolorna och erbjöd sin färdigmat.
De hade mycket förmånliga priser, så kommunen slog till.  Sedan när skolornas infrastruktur och kunskap försvunnit, så satt de fast i färdigmaten, och kan knappast påverka kvaliten.

De skolor som lagar mat själv, och har en kompetent husmor, kan göra riktigt bra mat, till samma kostnad som fabriksmaten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

regn

• Småland
« Svar #11 skrivet: 08 jan-09 kl 18:44 »
Vad nöjd man känner sig att ha barnen i en skola med bara ekologisk mat.  ;DHelt kravgodkänd skolmatsal!!!!!!!!!! ;D

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #12 skrivet: 09 jan-09 kl 11:21 »
Min äldsta dotter som går gymnasiet på annan ort ringde hem o beklagade sig i går. Ny mat(?)leverantör erbjuder bara lättmjölk o vatten som måltidsdryck o lättsmör till mackorna...det finns inget som heter lättsmör sa jag, är det smör så är det..jo , sa dottern det står lättsmör??????

Anso1971

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 17 jan-09 kl 23:34 »
Mina barn får bra mat i skolan. Bor nog i en bra kommun när det gäller just den biten. Dock saknar jag standardmjölken, de får bara mellanmjölk i skolan. På mackorna får de välja mellan ett lättalternativ (dock ej "lättsmör"!?) och bregott.

http://www.rattvik.se/nyhetsarkiv/sjalvforsorjning__2086

Tillägg:

http://www.dalademokraten.com/Templates/pages/news.aspx?id=50347&epslanguage=sv
« Senast ändrad: 17 jan-09 kl 23:37 av Anso1971 »
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mats Persson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser