Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ytbehandling av skedar  (läst 19399 gånger)

tomas-kero

• Norrbotten
ytbehandling av skedar
« skrivet: 26 nov-08 kl 21:33 »
vad ska man ytbehandla köksgrejer med som man gjort själv typ skedar, slevar och skålar som man ska ha mat i? vill inte använda paraffinolja (petroleum-produkt) fungerar det med vanlig olivolja?
vilket träslag passar förövtigt bäst? kan man använda furu? eller måste det vara lövträ?

gopo

SV: ytbehandling av skedar
« Svar #1 skrivet: 27 nov-08 kl 08:54 »
Det går förstås att ytbehandla med olivolja eller matolja, men räkna med att det försvinner när du diskar. Vill du ha något beständigt så är det linolja som gäller, använd rå linolja gärna föroxiderad. Tyvärr ger linoljan en ganska äcklig bismak, men oljan blir kvar i träet efter det har härdat. Det är lång härdningstid på linoljan, den tiden varierar beroende på linoljans kvalite, men den föroxiderade oljan härdar snabbare än enbart rå.

Jag använder bara lövträ till skedar o dyl. Fura smakar inte gott!

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #2 skrivet: 28 nov-08 kl 14:09 »
Citera
men räkna med att det försvinner när du diskar.

Jag brukar slipa in oljan, då håller ytan bättre i disken.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 12 dec-08 kl 17:13 »
hur slipar man in oljan?

hur lång tid tar det innan linoljan oxiderar?

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #4 skrivet: 13 dec-08 kl 15:53 »
Citera
hur slipar man in oljan?

hur lång tid tar det innan linoljan oxiderar?

Man mättar skeden i olja, slipar med finkornigt våtslippapper börja med tex. 240 och avsluta med tex. 800.
Man slipar in spånet i trät och täpper till porerna, resultatet blir en mycket mjuk, fin och tålig yta. Man brukar också göra så med div. slöjdalster som tex. svepaskar.
När du är nöjd med ytan. torka/ polera med en trasa och låt oljan "härda" i drygt en vecka innan du börjar andvända sleven.
Jag har gjort denna ytbehandling på slevar, stekspadar, skedar, kåsor m.m. och ytan är fortfarande efter flera års andvändning "osliten".
Behandlingen tål dessvärre inte maskindisk, utan måste handiskas. 

Varg-älva

• Finland
« Svar #5 skrivet: 13 dec-08 kl 16:06 »
Dottern använder vanlig linolja som är avsedd att ätas. Inget farligt där i alla fall!

Sjaunja

• -
« Svar #6 skrivet: 14 dec-08 kl 21:42 »
Man kan ju också välja ett träslag som är rätt fett i sig själv, typ ene.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #7 skrivet: 14 dec-08 kl 22:12 »
borde det inte gå lika bra (eller bättre) att använda vanlig matolja (typ raps) som är "nyttig" och är neutral i smaken?

Fillsong

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 jan-09 kl 21:45 »
borde det inte gå lika bra (eller bättre) att använda vanlig matolja (typ raps) som är "nyttig" och är neutral i smaken?

Jag tror att linoljan håller bättre eftersom den expanderar vid torkning och på så vis täpper till trät. Och eftersom linoljan är bra på att tränga in i får du samma skydd även om det blir skador i skeden.

Lucidor

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 13 jan-09 kl 22:10 »
Vanliga matoljor är nog lika bra på att tränga in. Skillnaden är att linoljan härdar när den exponeras för luft. Dvs, den blir hård och seg och stannar kvar i träet mycket längre.

eriklundberg

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 jan-09 kl 09:06 »
En bra grej kan vara att hälla olja i en burk och lägga ner föremålet i burken och ha det där någon månad. Gör man så med halvolja håller det i en evighet, gör så när jag har ett blad jag sätter in i ett handtag tillexempel. När det gäller saker som skall in i munnen på en så tar jag bara ren olja. Tar du kokt så torkar det snabbare och rå så tar det längre tid men skyddar lite bättre. Det är JÄVLIGT viktigt att torka av föremålet när du tar upp det ur oljan. Träet är så mettat med olja att det blir helt kladdigt annars. Jag har gjort den tabben med smörknivar. En lärare till mig har gjort det med ett helt golv. Som klibbade i många år senare. Trots slipningar och slit.

Lucidor

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-09 kl 10:08 »
Den kokta oljan brukar innehålla en massa otrevliga (giftiga) härdningsmedel. Jag skulle aldrig använda kokt olja på saker som används till mat, om jag inte var helt säker på innehållet i oljan.

poze

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-09 kl 11:26 »
Blanda bivax med linolja och olivolja. i samma propotion som ringblomssalvan (fråga chefen din=) ta en tygtrasa (eller smärjel) och gnugga in det
denna behandling har jag haft på träringar som folk haft i många år utan någon uttorkning.

hörru tomas när skall du flytta ner nu då ?
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

duett73

« Svar #13 skrivet: 06 feb-09 kl 11:04 »
En aspekt till med mat olja är att den härsknar det kommer att luckta skunk i din bestick låda.
Nej gör som det sagts ovan med rå linolja.
Själv har jag slutat slipa mina träskedar sedan många år, jag ser till att få fina skär i stället  då får man en yta som inte reser sig och den blir bara bättre för varje år.
Trä skedar är som gjutjärnsgrytor de tycker inte om för mycket diskmedel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser