Hus på pelare i löslera skakar inte?

Startat av Long Life, 26 Nov-08 kl 18:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Long Life

Hus på gammal löslera skakar när bussen går förbi så hastigheten har sänkts på vägen. Ett hus som står på pelare skakar säger fg ägare, nuvarande som säljer efter bara ett år påstår sig inte ha märkt något, men glider på sanningen och ändrar egna uppgifter.

Nu är hastigheten höjd igen och kommunen skriver såhär: "Jag vet att sträckan nu mer är tids reglerad efter ett beslut där inte dessa grunder för sänkningen av hastigheten beaktades utan man tittade mer på trafiksäkerhet och gemensamma regler vid skolor. Om nu huset är på pålad grund bör skakningarna inte vara störande."

En expert jag talat med förut har inte sagt så. Skakar inte hus på pelare så det märks?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

ersam

Torde väl inte vara så farligt om det skakar - bara huset är rätt byggt. Hela bussterminalen skakar när godstågen passerar på hemorten men den visar inga skador. Är huset rätt pålat så borde en rörelse i pålarna och vidare in i huset inte vara konstigt. Står pålarna på berggrund ska huset stå still.

Kolla efter sprickor i övergångarna mellan olika byggnadsdelar som grund - byggnad. Runt fönster och dörrar samt kolla med vattenpass att golven inte har gett sig.

ES

Long Life

Citat från: ersam skrivet 26 Nov-08 kl 21:02
Torde väl inte vara så farligt om det skakar - bara huset är rätt byggt. Hela bussterminalen skakar när godstågen passerar på hemorten men den visar inga skador. Är huset rätt pålat så borde en rörelse i pålarna och vidare in i huset inte vara konstigt. Står pålarna på berggrund ska huset stå still.

Kolla efter sprickor i övergångarna mellan olika byggnadsdelar som grund - byggnad. Runt fönster och dörrar samt kolla med vattenpass att golven inte har gett sig.

ES
Det hålls nog uppe av pelare på berg men kan väl skaka för det?

Inte så kul kanske som bostad med småbarn.
Inga sprickor och nymålat.
Man kan kolla med skakmätare, öppna fönster och dörrar också.
Min tjej har bott i stenhus där fönstren krasade pga vibrationer av trafiken.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

456 Gäster, 4 användare (2 Dolda)
Boken, ärt