Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  växtföljd å vallar  (läst 7597 gånger)

Charlotte

• -
SV: växtföljd å vallar
« Svar #20 skrivet: 29 nov-08 kl 18:23 »
 Jag är dåligt insatt i hur man producerar ekologiskt griskött :-[ Men jag antar att grisarna äter någon form av "kraftfoder" även sommartid, för att växa? En kompis till mig hade en plätt grönfoder som hon slog dag för dag med lie till grisar och kaniner.
Annars får du ju igen dilemmat med att en bal inte går åt innan den blir dålig.
 Grönfoder till får måste man skörda i rätt tid eftersom de sorterar fodret och ratar en massa.
Jag har givit grönfoderensilaget till korna och använt annat till fåren. När jag numera sår rajgräs går det bättre att fodra även fåren med ensilaget. Om du lejer in maskiner som gör småbalar det året som du har grönfoder/rajgräs på vallen så borde det vara en fungerande lösning även i en liten besättning.
                                      Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 29 nov-08 kl 21:30 »
nej, min fråga handlad einte om foder som man skördar, utan som djuren äter direkt. fast det framgick ju inte alls ser jag nu..

Ursus

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 03 dec-08 kl 11:17 »
men VARFÖR skulle du vilja ha fler växter i växtföljden? Vad är poängen för jordens kvalitet?

Och ja, det stämmer att det är lönsamt med morötter. Men ett helvete att rensa ogräset.
Det är inte för at förbättra jorden som jag bryter vallen. Gräs och vallbaljväxter är väl antagligen den gröda som är bäst för jorden i det perspektivet. Jag odlar korn för att jag behöver korn, och grönfoder för att få en skörd även det år vallen sås in.

Vore det inte för att baljväxterna utvintrar och vallen blir knöligare för varje år som går skulle man inte bryta den.

En annan orsak till att ha flera olika grödor är för att sprida riskerna. I fjol blev första vallskörden katastofal här på trakten. Detta kunde då kompenseras med grönfoder och genom att skörda kornet som helsädesensilage. Orsaken till att jag gärna skulle vilja ta in någon trädgårdsväxt i växtföljden är densamma, för att sprida riskerna och för att lönsamheten per hektar för trädgårdsväxter borde vara högre.

mobben

« Svar #23 skrivet: 08 dec-08 kl 21:35 »
Våran växtföljd är vall 3-4 år sår sen en höstgröda sen vall igen antingen i renbestånd eller med en skyddsgröda tex havre eller havre ärtblandning.

Ett litet tips när det gäller potatis efter vall främst gammla vallar är att det kan bli broplem med knäpparlarver i potatisen.

Strajder

• Aspegården
« Svar #24 skrivet: 09 dec-08 kl 12:50 »
nej, min fråga handlad einte om foder som man skördar, utan som djuren äter direkt. fast det framgick ju inte alls ser jag nu..
En viktig anledning varför man bryter betesvallar i ekologiskt jordbruk är för att bli av med skräppor och andra fleråriga ogräs. Man kan hålla tillbaka ogräset under längre tid men bara om man betesputsar flitigt. Nackdelen är att det till slut går åt mer pengar till att köra traktor med betesputs än vad det kostar att lägga om vallen.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 09 dec-08 kl 22:34 »
varför kan inte djuren tugga på det istället förat tman kör omkring m maskiner?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 09 dec-08 kl 23:33 »
varför kan inte djuren tugga på det istället förat tman kör omkring m maskiner?

Troligen för att vissa djur ratar vissa växter. Det beror på vilka djur som betar där. För att inte de växterna som djuren ratar ska få överhanden så kan man putsa betet/vallen eller som skrevs ovan bryta vallen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Strajder

• Aspegården
« Svar #27 skrivet: 10 dec-08 kl 12:35 »
En viktig anledning varför man bryter betesvallar i ekologiskt jordbruk är för att bli av med skräppor och andra fleråriga ogräs. Man kan hålla tillbaka ogräset under längre tid men bara om man betesputsar flitigt. Nackdelen är att det till slut går åt mer pengar till att köra traktor med betesputs än vad det kostar att lägga om vallen.

Kompletterar med följande länk till SJV som visar på problemen med vissa ogräs i ekologisk vallproduktion: http://www.sjv.se/amnesomraden/vaxtmiljovatten/ekologiskproduktion/radgivningochinformation/ograsiekologiskproduktion/rotogras/skrappa.4.1c72e95711857a22453800013603.html

ulfg

« Svar #28 skrivet: 14 feb-09 kl 16:05 »
Ett alternativ för att slippa putsa vallar å bränna diesel för ogräsets skull, mm är sam-eller växelbete med olika djur. Först nöt, sedan får eller tvärtom. Bra även för djuren.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser