Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  recept på lamm önskas  (läst 3404 gånger)

Filifjonkan

recept på lamm önskas
« skrivet: 24 nov-08 kl 16:25 »
Jag har köpt ett lamm som var styckat och klart men inte märkt.  Lammsteken och kotletterna känns igen men vad ska jag tex göra med det som ser ut som revbensspjäll? Recept mottages tacksamt på allt som har med lammkött att göra.

leifhh

• Gäst
SV: recept på lamm önskas
« Svar #1 skrivet: 24 nov-08 kl 21:31 »
Du kan väl börja med att beställa tidningen Åter nr 3 och 4 innevarande år samt de kommande två numren så får du ett 50 tal lammrecept att börja med. Tidningen Åter finansierar detta forum.
http://www.alternativ.nu/shop/item_list.php?action=tidning

Vurre

« Svar #2 skrivet: 24 nov-08 kl 21:47 »
Revbenen gör du antingen fårikål av eller så grillar du dem. Båda delarna är gott.

Halsen kokar du. Den är svår att skära bort köttet från i rått tillstånd så koka och plocka köttet när det är kokt. Gör t ex lamm i dillsås.

snus? vad är priset på en pris?

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 nov-08 kl 11:17 »
revbenen kan ganska enkelt benas ur och användas på samma sätts om slaksidan. t.ex. fylla med örter och rulla ihop. Därefter tillaga i ett hårt foliepaket i ugnen och använda som smörgåsmat.

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 25 nov-08 kl 19:13 »
Jag har köpt ett lamm som var styckat och klart men inte märkt.  Lammsteken och kotletterna känns igen men vad ska jag tex göra med det som ser ut som revbensspjäll? Recept mottages tacksamt på allt som har med lammkött att göra.

Spareribs av lamm på grillen i sommar!

Att grilla hela revbensspjäll går utmärkt. Skälet till att så många misslyckas är att man tror att man kan slänga dem direkt på grillen. Då får man visserligen hyfsat goda spjäll men de är nästan hopplöst sega. Knepet är att förkoka i buljong. Jag gör en variant på Leila Lindholms spareribs, hon använder gris vilket kräver längre koktid. Sticky spareribs är min favoritmat på amerikanska jobbresor.

Koka stora stycken av revbensspjäll i en stor gryta med välsaltat vatten,några klyftor vitlök, en lök och cirka 10 svartpepparkorn. Kokas i 40-60 min. köttet ska bli riktigt mört men inte ramla av benen. Ta upp och låt rinna av.

Sticky Glaze:

2 dl ljust muscovadosocker (eller litet honung)
2 dl japansk soja
2 dl ketchup
1 bit färsk ingefära
2-4 klyftor vitlök

Pensla köttet med Glaze och lägg på grillen. Grilla till dess att de får fin färg på bägge sidor. Pensa flera gånger under grillningen med mer glaze. Det är kladdigt men mycket gott! Serveras med hemgjorda pommes och en god sallad eller Cole Slaw. (hela Leilas recept finns här: http://recept.nu/1.37141/leila_lindholm/varmratter/kott/sticky_spareribs_med_home_fries_och_tomat_ananassalsa)

Gräbban

• -
« Svar #5 skrivet: 26 nov-08 kl 08:24 »
Här kommer ett fruktansvärt enkelt och gott tips:
Köp stekpåsar i affären. Krydda eller marinera om du vill (jag kryddar först när jag ska äta det, om ens då, lammkött smakar så mycket ändå) Lägg in det i ugnen på 175 grader i två,tre timmar. Behöver ingen passning. Skiva och klyfta potatis, rödbetor,morötter,lök och vitlök. Ringla över lite olja och salta. När du tagit ur köttet ur ugnen ökar du värmen till 225 sätter in rotfrukterna och låter köttet vila i folie!
Detta gör vi vanliga vardagar, med allt möjligt kött. Smidigt och gott.
Mycket lämpligt till halsbitar och annat med en massa ben i. Låt det stå i tre-fyra timmar i ugnen så bara trillar köttet av benen! Saftigt blir det oxå. :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser