Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genetisk mångfald  (läst 19958 gånger)

quintus

SV: Genetisk mångfald
« Svar #120 skrivet: 28 jun-09 kl 19:15 »

Lite smått upprörd över en massa dynga i bitidningen,

Citera
Mineralämnen i honung! En TOTALT oläslig artikel även för en teknikgalen civilingengör med farsa som kemist.

I brist på bättre inlägg tar man till saker som står i varje bok och man gör man det en nyupptäckt av hjulet. Det som förvånade mig att ingen har reagerat på redaktörens artikel om honungen i förra nummret. Han hävdar att bin gör honung av nekter genom fermentering. Det är ju för bövelen upptäckt i världsklass. Fermentering är lika med jäs ning (titta på wikipedia). Fast han fick det förmodligen från Lundaforskarnas artikel och då förstår man att de är så hyllade. Fast det som OCKSÅ är svårt att begripa är att ryssarna skrev om samma sak för 15 år sedan.

Citera
Ebberstens artikel om import är en orgie i paragrafrytteri, man vill göra det så omständigt och så svårt att enskilda inte skall mäkta med att göra import.
Många sidor handlar om import, allt på en gång och man känner att det är en direkt anledning till drottningaffären i Halland.  
Jag tycker faktiskt att flera skall importera både bin och drottningar så att de här regelverken får prövas i praktiken. Det verkar i alla fall kaotiskt.

Buckfast, ligustica eller carnica är inte ursprungliga raser dvs det inte finns en popullation att ta ifrån för avel. Befintliga bin/raser korsas sönder med friparning och tack vare de små popullationer genetisk utarmas.

Varenda zoologiska trädgård har en genetisk avelsplan och man skickar gorillor, noshörningar, przewalskihästar tvärs över jordklotet för att bevara gen genetiska mångfalden.

Man gör diverse Galuppar och jag tror inte att "de som bestämmer" har inte minsta aning om vad biodlare vill. Eller behöver. De pratar i egen sak där möjlighet att bestämma över andra ger de en kick.

Jag begriper inte att ordförande i yrkesbiodlarna går emot sin medlemmar (Halländska importen säger tydligt vad man vill ha). Han ger inte sina medlemmar en chans att få jobba undra samma villkor som biodlare i andra länder.

När det gäller "beskyddarverksamhet" man hävdar man bedriver - är det någon som hört talas om att efter att man släppte hundresande över gränserna fritt har någon blivit biten av en importerad hund eller hund som varit på semester utomland och fått rabies?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 16 feb-10 kl 09:35 »
Äntligen ...

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/25/1/?item=art_art-s1/151&group=art_art_grp-s1/1

2010 Biodiversitetens år

År 2010 är FN:s internationella temaår för biologisk mångfald, eller biodiversitet. Syftet med året är att bland annat öka kunskapen om biodiversitetens betydelse och stoppa den snabba utarmningen av den biologiska mångfalden orsakad av människans aktiviteter.

Detta gäller i högsta grad biodlingen.

http://www.cbd.int/2010/welcome/

Centrum för biologisk mångfald.
http://www.cbm.slu.se/index.php

ptakaplay

« Svar #122 skrivet: 19 feb-10 kl 21:14 »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #123 skrivet: 20 feb-10 kl 22:45 »

När det gäller "beskyddarverksamhet" man hävdar man bedriver - är det någon som hört talas om att efter att man släppte hundresande över gränserna fritt har någon blivit biten av en importerad hund eller hund som varit på semester utomland och fått rabies?

Bara för att de inte har hänt behöver inte betyda att det inte kan hända.

Man har hittad någon äckligt mask i näsan Räv/mårdhund .Denna mask hör inte hemma i sverige.

Om det förs vidare till hund och katter orsakar det stor lidande för dessa pga den kan endast tas bort med kirurgi .

Plus om detta inte hålls efter betyder det att det är slut på att  äta vilda bär från skog och mark utan att först har värmt upp dessa.
Inga färska smultron eller blåbär i fil och flingor på sommaren 

Om masken får fotfäste i Sverige kommer stor natur tillgångar gå förlorade.

Personligen tycker jag att det är synd att några få förstör för sig själv och alla andra på lång sikt med ett kortsiktig tänkande att utvinna maximalt med pengar idag .

De skiter totalt på alla andra och de som kommer efter oss !!!!!!   

TÄNK EFTER FÖRE DET ÄR FÖRSENT skynda långsamt fram.

Don´t fuck with   mother nature   ! 
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #124 skrivet: 20 feb-10 kl 23:26 »
"Jag begriper inte att ordförande i yrkesbiodlarna går emot sin medlemmar (Halländska importen säger tydligt vad man vill ha). Han ger inte sina medlemmar en chans att få jobba undra samma villkor som biodlare i andra länder."

Varför ska några få Bestämma ett så stort ingrep på bi näringen när det påverkar oss alla . Även om de tycker att det är inte värt risken !
 >:( Afrikanisering /Hallädskanisering  :( nej tack.
           Tänk efter före.                    mvh mr bart  :P
« Senast ändrad: 20 feb-10 kl 23:30 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 21 feb-10 kl 06:24 »
Med fri import av bin kommer alltid överraskningar som ingen vill ha i sina bigårdar, så har det varit på alla andra ställen även i Sverige när man importerat.

Fria regler medför risker, för en yrkesbiodlare kan det handla om hela ekonomin. Girighet har förstört mycket historiskt.

Man måste förstå skillnaden med att importera drottningar och att importera paketbin, men gamla mjölkbönder har sällan den insikten, man förstår inte.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #126 skrivet: 21 feb-10 kl 08:20 »
Varför kan man inte lägga ansvaret på svensk biavel?
Köpa in drottningar i mindre kvantiteter för att kontrollerat stabilisera den genetiska mångfalden.
Med start på våra parningsstationer och sedan med kampanj sprida materialet till biodlarsverige?
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 21 feb-10 kl 09:19 »
Det kommer alltid att behövas nytt genetiskt material, men det räcker med parade drottningar. Varför importera bin? Jo man vill komma igång fort som f*n på sässongen.
Det handlar inte om något annat än avkastning, lönsamheten (girigheten) går före alla sunda regler som vanligt, vi får säkert se när smekmånaden är över för somliga.
Att få nytt genetiskt material behövs kanske en nätt skara drottningar, inte hundratals eller tusentals, och fram förallt inte 2.000 paketpin.
Det här är missbruk av det förtroende man fått.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 21 feb-10 kl 09:28 »
Varför kan man inte lägga ansvaret på svensk biavel?
Köpa in drottningar i mindre kvantiteter för att kontrollerat stabilisera den genetiska mångfalden.
Med start på våra parningsstationer och sedan med kampanj sprida materialet till biodlarsverige?

De som sitter i den där styrelsen nu är för alla former av import, kolla vilka som är representerade här
http://www.agreb.se/Agreb_AB/Pollinering.html
Och vilka som sitter i styrelsen för en viss organisation som påstår de leder Svensk biavel dessutom.
Det är samma personer som importerat flitigt tidigare och vill tulla på alla normer som existerar.
Vi får se mera protektionism, mera gnissel mellan stora och små och framförallt seriösa biodlare som får hela sin utkomst från binäringen.
Det här luktar mer och mer för varje dag som går.  Upp som en sol ...
Jag tror inte Svensk Biavel med sin nuvarande styrelse gillar utvecklingen. Egentligen är SJV den stora boven.
« Senast ändrad: 22 feb-10 kl 13:40 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 21 feb-10 kl 09:33 »
1.000 importerade drottningar betyder också att 1.000 x 300 sek (300.000 sek) hamnar någon annan stans än hos binäringen här hemma.
Man gynnar någon försäljning i utlandet i stället, samarbete till varje pris ...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #130 skrivet: 21 feb-10 kl 18:30 »
Om man kan med framgång framställa flera tusen drottningar i Danmark med stor fram gång, så borde det var möjligt att göra det samma i södra Sverige de ligger på samma bredgrader, eller ?
                                   undrande  mr bart  :P

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 21 feb-10 kl 18:35 »
Jag trodde Svensk Biavels olika sk "märkesodlare" skulle förse marknaden med drottningar, det är ju bara att beställa och dom blir glada.
Men nu vill man ju vara före alla andra på sässongen, den Svenska drömmen, att vara först ...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #132 skrivet: 21 feb-10 kl 18:59 »
hahaha det är en sak att beställa och en annan att man får ......
Det är fel på vädret månfas och gud vet vad ???????
                       ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 21 feb-10 kl 19:05 »
Du köpte Aväggare (Carnica) i Skälby? Jag tyckte mig höra det i butiken när jag råkade vara där. Ett av mina tog slut redan i höstas, vi får se om dom andra klarar sig.
« Senast ändrad: 22 feb-10 kl 11:37 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #134 skrivet: 21 feb-10 kl 22:49 »
Du löpte Aväggare (Carnica) i Skälby? Jag tyckte mig höra det i butiken när jag råkade vara där. Ett av mina tog slut redan i höstas, vi får se om dom andra klarar sig.
njaa har buckfast just nu (om det är mig du menade )

PS ansvaret för fram tiden och bi avel ligger på oss alla  ;)
                               mvh mr bart  :P

Gideon i Roslagen

« Svar #135 skrivet: 22 feb-10 kl 11:30 »
En liten fråga till dej Sten-Åke. Hur många drottningar har du odlat. Och hur många avläggare har du gjort. Hur många bisamhällen har du lyckats övervintra. Biodling sker inte vid tangentbordet. Det är svett och slit. Och egentligen inget som man kan lära sig från den bok som du rekommenderade till mig. Det är ytterligt sällan som de bästa biodlarna berättar något. Om du har tur och ett gott beteende så kan dom hjälpa dej. Men annars så är dom som muren. Tysta!!
Tala gärna om att ni är bra!! Men var beredda att bevisa det någon gång!!
Kanske inte alltid men som sagt ibland!

Gideon

Michailov

• Västergötland
« Svar #136 skrivet: 22 feb-10 kl 13:26 »
En liten fråga till dej Sten-Åke. Hur många drottningar har du odlat. Och hur många avläggare har du gjort. Hur många bisamhällen har du lyckats övervintra. Biodling sker inte vid tangentbordet. Det är svett och slit. Och egentligen inget som man kan lära sig från den bok som du rekommenderade till mig. Det är ytterligt sällan som de bästa biodlarna berättar något. Om du har tur och ett gott beteende så kan dom hjälpa dej. Men annars så är dom som muren. Tysta!!
Tala gärna om att ni är bra!! Men var beredda att bevisa det någon gång!!
Kanske inte alltid men som sagt ibland!

Gideon

Även om inlägget är personligt riktat till Sten-Åke tar jag mig friheten att "sno" det.
Det är en märklig hobby det här - det är nog till viss del därför jag tjusas av den. Man kan tydligen inte läsa sig till tillräckliga kunskaper och de personer som, "på riktigt", besitter förmågan att hålla liv i bin och dessutom få dem att producera honung i överskott, kniper igen om hur de gör. Om det finns någon personlig njutning i att besitta kunskaper som andra måste krusa för att, möjligen - på nåder, få ta del av får stå för var och en men för mig är det helt främmande. Det man då gör är att definitivt slå spiken i kistan för SBR, lokala föreningar, BF och alla andra föreningar där det viktigaste verkar vara någon slags rangordning mellan medlemmar hur länge man hållit på (bi-år?), om man odlar själv, om man hittat på ytterligare någon utdragbar del på en botten och liknande.
När jag gick på Chalmers i Göteborg skulle alla "nollas" - motsvarigheten till snickarlärlingen som skall hämta ögonmåttet eller plåtslagarlärlingen som skall hämta en "påse hål". Den sortens "skitviktiga" beteende kommer driva folk från föreningar och ut på internet för det är ju, hur befängt det än kan verka, möjligt att någon annan, kanske utomlands, har samma kunskaper som "gurun hemma" och dessutom är villig att lämna ut den kunskapen utan att först fått en driva hyllningsord om hur synnerligen enastående denne är som biodlare.

/Michailov 
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 22 feb-10 kl 13:51 »
Jag hade egentligen inte tänkt bry mig. Men har man tagit fram 10 st Drottningar kan man med resurser ta fram hur många man vill, så många man har avsättning för.
Har man gjort 5-10 avläggare kan man göra 500 etc. Den kunskapen är för mig ingen direkt kunskap, den kan man faktiskt läsa sig till och prova med framgång.
Alla kan göra en avläggare! Alla kan dra fram drottningar! Sedan finns det olika metoder för detta.
Skall man dra fram 1.000 tals måste man vara rationell som f*n, men skall man ha ett 10-tal är det bara att köra på.
Det finns alltså inte så många hemligheter kvar, det jag hela tiden kallat "undanhållen kunskap" som vem som helst kan lära sig.
Jag provade att dra fram drottningar för första gången i somras, by the book! och lyckades. Jag köpte 10 st fina Buckfast drottningar och provade att göra avläggare, och lyckades. De andra drottningarna tillsatte jag och alla har blivit antagna, tur eller kalla det vad ni vill. Bina lever, de har anvintrats formellt korrekt med rätt mängd foder.

Så 30-40 års erfarenhet, hur många biår somhelst ... , räkna hur ni vill, det hjälper ändå inte. Så mycket brains behövdes det för en ganska vetgirig person. Det betyder att alla som läser på lite kan!

/En som också nollats på teknis ...

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #138 skrivet: 22 feb-10 kl 14:37 »
Citat från: Michailov
...När jag gick på Chalmers i Göteborg skulle alla "nollas" - motsvarigheten till snickarlärlingen som skall hämta ögonmåttet eller plåtslagarlärlingen som skall hämta en "påse hål". Den sortens "skitviktiga" beteende kommer driva folk från föreningar och ut på internet för det är ju, hur befängt det än kan verka, möjligt att någon annan, kanske utomlands, har samma kunskaper som "gurun hemma" och dessutom är villig att lämna ut den kunskapen utan att först fått en driva hyllningsord om hur synnerligen enastående denne är som biodlare...
Håller i princip helt med dig, men egentligen tror jag inte det ligger så mycket illvilja eller bekräftelsebehov bakom utan snarare en osäkerhet som visar sig på detta viset. Åtminstone för mig har biodlingen varit en resa mot ödmjukhet. Först lär man sig något, provar och lyckas, året efter blir man riktigt bra på det, tredje året går det precis rakt åt skogen trots att man gjort likadant och har med sig all erfarenheten. Då börjar en osäkerhet gro ifall man bara haft nybörjartur, en osäkerhet ifall man verkligen ska/vågar dela med sig av det man lärt sig, för det fungerade ju inte alltid och ett tyst iaktagande av andra, gör de likadant? lyckas de? Tiger man har man inte gjort bort sig och andra kan fortsätta tro att man är ofelbar.

Skytten

• Skåne
« Svar #139 skrivet: 22 feb-10 kl 15:59 »
Beskyddarverksamhet det är väl när man tar betalt från någon för att inte djävlas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser