Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggen vill, men tackorna flyr.  (läst 1839 gånger)

Lasso

• Skåne
Baggen vill, men tackorna flyr.
« skrivet: 22 nov-08 kl 08:14 »
Hallå!

Vi har 4 pälstackor och en pälsbagge, tackorna är ca:17mån ock baggen är ca:8mån dom är en mycket trevlig och harmonisk grupp med bra förutsetningar. Dom har gått i grupp sedan slutet av augusti. Nu är baggen är väldig intreserad av att föra sina gener vidare  ;) men hans damer bara går sin väg när han visar sitt intrese. Dessa får är våra första och vi har haft dom hos oss (i skåne) sen i somras.

Fråga: När tror ni Linus får komma till? När kommer lammen?

Mvh
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
SV: Baggen vill, men tackorna flyr.
« Svar #1 skrivet: 22 nov-08 kl 09:13 »
Nu har jag ingen erfarenhet av just pälsfår, men jag tippar att tackorna inte är brunstiga. Antingen är de redan betäckta eller har de inte börjat brunsta än. När tackor är brunstiga brukar de vara väldigt angelägna om baggens uppmärksamhet.

Om ni släppte ihop dem i augusti så var baggen vid det tillfället redan könsmogen, förmodligen betäckte han tackorna ganska snart därefter (säg mitten på september så har vi lite marginal).Lammen kommer fem månader senare dvs. mitten av februari. Glöm inte att ge tackorna selen+E vitamin två gånger innan lammningen. Veterinär kan skriva ut recept åt er med närmare instruktioner.

Lycka till  med era får!
Karin på Sagolika Höö

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 nov-08 kl 09:20 »
Eftersom det är päls, eller rättare sagt Gotlandsfår, så brukar deras brunst komma från slutet av oktober och framåt. Ett gammalt riktmärke är att Gotlandsfår lammar 10 april  ;)
Så var beredd på lammning från slutet av mars...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 nov-08 kl 09:41 »
har hört att fårdamerna har 40 dagars cykel,,och precis som hundtikarna så vill dom bara när dom kan göra bebisar :)

när jag tog hem min gamla bagge för många år sen så hade han gåt ensam i en villatraärdgård i nått år och damerna hade gått ensamma i en annan villaträdgård, men inte tusan ville dom för det utan det jagades runt i ett par veckor tills rätt dag inföll, den dagen tittade vi i vardagsrums förnstret och dom hade knappt tid att äta :)

Mushi

« Svar #4 skrivet: 22 nov-08 kl 11:36 »
Ca 17 dagar mellan brunsterna brukar jag räkna med, fast jag har inte kollat upp vilken siffra som anges i litteraturen. Men nånstans däromkring är det, inte 40 dagar.

Vurre

« Svar #5 skrivet: 22 nov-08 kl 19:13 »
Jag har aldrig sett en bagge intressera sig för tackorna på det sätter om inte tackorna brunstat. Å andra sidan brukar mina djur sköta sitt, så jag har aldrig lagt mig i. Oroa dig inte. Med allra största sannolikhet har du lamm i vår, och skulle du inte ha lamm i vår är det inte tackorna det är fel på utan baggen.
snus? vad är priset på en pris?

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 nov-08 kl 19:19 »
mina damer sprang för livet,,fast baggen hade inte haft några fårkompisar på många år och gått ensam så antar han var desperat :)
har sett att mina unga baggar har visat intresse för damerna när dom inte varit intreserade.
precis som unga hanhunden inte vet så vet gamla hanhunen när tiken är intreserad och han bryr sej inte alls om henne därimelann,,medans unghanhunden vill pröva för tidigt och för sent och får ett morr :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 nov-08 kl 19:30 »
Jag har sett detta beteende hos baggar när det är färdigbetäckt och klart. Ett sista försök och hoppet dör sist, om ni förstår vad jag menar...

Oftast brukar baggen nöja sig med detta, att tackorna inte är intresserade. Tyvärr finns det baggar som tar till fula knep för att få fackorna att brunsta om. De jagar och stångar tackorna tills de kastar - och sedan brunstar om. Men som sagt detta är ovanligt, baggen brukar ge sig rätt snabbt.

Ha lite koll och se efter att han lugnar ner sig. Du kan begränsa utrymmet de vistas på också, så att han inte kan jaga dom. Stäng in dom i fårhuset t ex. i några dagar tills det lugnar ner sig och han accepterar faktum ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lasso

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 nov-08 kl 21:19 »
Tack för alla svar, värkar vara ett ämne som intreserar ;D
Selen+E vitamin 2g mellan betäckning och lammning alltså, vad är Selen?

(En kul grej, är att om man klappar tackorna så höjer dom svansarna och ibland viftar och detta är nog de mest eggande en bagge kan vara med om. Han ställer sig vid sidan av tackan och grymtar tyst (ungefär som en gris) och sen hoppar han upp och hon går sin väg.)
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

souped

• -
« Svar #9 skrivet: 22 nov-08 kl 21:40 »
Tack för alla svar, värkar vara ett ämne som intreserar ;D
Selen+E vitamin 2g mellan betäckning och lammning alltså, vad är Selen?

(En kul grej, är att om man klappar tackorna så höjer dom svansarna och ibland viftar och detta är nog de mest eggande en bagge kan vara med om. Han ställer sig vid sidan av tackan och grymtar tyst (ungefär som en gris) och sen hoppar han upp och hon går sin väg.)

selen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Selen

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 22 nov-08 kl 23:21 »
Mina tackor läste nog aldrig de böcker Ni har.  De brunstade med tre veckors mellanrum om de inte blev betäckta.  Någon sade till mig, innan jag hade får, att endast en bagge kan avgöra om en tacka är brunstig eller ej.  Men jag hade övat på getter, så jag hade lite koll jag också.  Baggens jobb är att stressa tackorna så att de går i brunst.  Kan det vara det Din håller på med?  I så fall borde de bli det, och den dagen kan Du, om Du tittar noga, se hur baggen
lägger hakan på hennes rygg
vevar med ett framben
kurrar (som ovan beskrivet)
bestiger och betäcker, är hon brunstig så tillåter hon allt detta.
och sedan håller han sig ömt i hennes närhet för att vakta sina spermier!  Kan vara tuttinuttigt värre, men får gör inte så mycket väsen av sig, man får använda ögonen om man ska se det! ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
ärt, Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser