Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödlighet hos får som överätit kraftfoder?  (läst 3532 gånger)

freeky

• Gäst
Dödlighet hos får som överätit kraftfoder?
« skrivet: 20 nov-08 kl 08:32 »
Mina får serverade sej själva både kvällsmat och frukost i förrgår kväll. Dessutom käkade dom en mängd krossad havre och torrt bröd.  Havren hade dom inte fått i sej så mycke av, däremont torrt bröd en hel del.
Det verkar ha gått bra för alla fåren utom en finullstacka, hon visar tydliga symptom på vad man nu ska kalla det. Kalasandet kallar jag det. Hon har fått jäst, bikarbonat och vatten igårkväll och imorse, ungefär 2 dl igår och 1 idag. Vatten fick jag i henne igår men inte idag, men dom har givetvis tillgång till vatten.
Nu till min fråga:har jag gjort rätt, och hur stor är risken att hon dör? Vad mer kan jag göra för att hjälpa henne? Finns det något mer man kan ta till?

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Dödlighet hos får som överätit kraftfoder?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-08 kl 09:12 »
Har du pratat med vetrinären?

Vad har hon för symptom?
Har idisslingen slutat, står hon bara o ser dålig ut.. är hon uppblåst i magen...

de kan få trummsjuka vid förätning..... då blir de uppblåsta , idisslar inte, lyssnar du så hör du inga ljud från vommen... den skall bubbla o låta...
hon vill inte äta nåt...

Jag skulle nog ge henne matolja också... mot ev trumskjuka..

Jag skulle även ge lite blod socker höjande preparat... typ glyckotop eller energibalans...
 samt stimulex... som hjälper vommen att komma igång.

du har väl frågat vetrinären om råd..?

de kan dö av förätning..

Lycka till.. :-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

freeky

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 nov-08 kl 10:17 »
Jag har pratat med vet. och hon gav rådet att ge den där blandningen hon får plus vätska. Symptpmen stämmer som du beskrev, hänger, idisslar inte, uppblåst buk. Hon hänger med flocken och så, men hon äter inte. Ska pröva att hälla i henne olja oxå. Tack!

freeky

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 nov-08 kl 10:22 »
Jag läste på nätet att man ger diskmedel till kor somm fått trumsjuka, kan man göra det med får oxå?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 20 nov-08 kl 11:17 »
Jag tycker absolut att diskmedle är sista utvägen...
ge hellre matolja, eller smält smör o blanda med ljummet vatten...

diskmedel innehåller en massa konstgjorda ämnen som kan vara skadligt för djurens magar.. ger man tex ett diskmedle som har antibakteriellt innehåll så förstörs hela vomfloran på djuret...

såg att vetrinärerna  använde de på tv vetrinärprogrammet men sa ingenting om vanlig olja...
de funkar faktiskt även med vanlig motorolja... men de är ju lika med de att de är inte så nyttigt..

men smör marganrin eller då enklast någon matolja...

du kan ge med tex en liten flaska eller ännu bättre en större spruta (utan kanyl så klart)...

djuren får skumm i våmmen och oljan tar bort det så de kan börja rapa igen o då börjar magen fungera...

ibland får man upprepa behandlingen...

de är gamla bond knep... men även min gamla vet sa att alla oljor gick bra... men man kan inte äta köttret om man använder tex motor olja o du måste nödslakta djuret..

därför är ju smör o matolja bra de är ju inte så mycket konstiga ämnen i det..

så fram med kastrullen o smält smör o blanda i ljummen mjölk...

de är ju inget som skadar djuren...heller...

Lycka till..
 :-[
Lycka till..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

freeky

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 nov-08 kl 13:00 »
Tack för svaren :), jag tycker väl inte heller att diskmedel låter så kul, men hjälper inget annat så. Jag ska hem och ge Donnan matolja och pyssla om henne och hoppas på att hon överlever. Det är inte kul att vara på jobbet när man vet att ett djur är sjukt, men jag har tagit ledigt nu på eftermiddagen :)!

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 nov-08 kl 18:51 »
Nu har jag pysslat om henne, hon fick ca 1 dl ljummen matolja först, sen efter nån timme fick jag i henne en 1/2 liter vatten och för nån timme sen lika mycke. När vet man om det fungerar? Och om det inte gör det, när ska jag ge henne mera olja? Och framför allt, hur mycke? Nu gissade jag, och jag tog ren matolja, skulle jag ha blandat ut den?

freeky

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 nov-08 kl 08:27 »
Det ser som om det gick vägen med Donnan, jag gav henne smör och mjölk innan jag gick och la mej igår kväll, och imorse åt hon hö ;D! Hoppas det ser lika bra ut när jag kommer hem!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 21 nov-08 kl 08:31 »
Hoppas att hon klarar sig!

Våra finullare kom lösa och åt enorma mängder hel havre, dessbättre klarade de sig utan några som helst sjukdomssymptom...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 nov-08 kl 09:24 »
Hon mår bra nu, började idissla igår! :D

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 24 nov-08 kl 10:50 »
 Vad roligt att höra!
     Mvh
  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser