Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halalslakt och Hemslakt-Delat ämne  (läst 4432 gånger)

Fåraherden

• -
SV: Halalslakt och Hemslakt-Delat ämne
« Svar #20 skrivet: 21 nov-08 kl 20:06 »
Jag vet inte om er uppräkning av hur vilka landsmän slaktar. Det slakteri jag vänder mig halalslaktar. Inte sällan hamnar mina lamm i halalfållan. De bedövar som vanligt. Själva skärandet utförs dock av Ali. Skillnaden är att han vänder fårets ben mot Mecka (märke på väggen) och utropar något som enligt uppgift betyder gud välsigne dig.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

PeterTh

• www.norrdal.se
« Svar #21 skrivet: 21 nov-08 kl 20:34 »
Förutom vid slakt är det en bra ide att ha en bultpistol hemma. Förr eller senare kommer man, om man har får, att stå inför ett sjukt eller skadat djur som måste avlivas. I det läget skulle jag inte vilja vänta på veterinären utan jag kan själv fixa det snabbt och effektivt. Naturligtvis ska man inte ge sig på det om man inte är säker på hur det ska göras.

Som kommentar till om man får tag i en slaktare så är min erfarenhet att det så gott som i varje liten by finns en eller ett par slaktkunniga, ofta äldre gentlemän. Jag har använt samma slaktare i ett antal år och i år höjde han lite förläget priset till 60 kr per lamm...

Peter

Vilse

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 nov-08 kl 20:52 »
jag har gevär för akut sjuka o gamla djur.
men jag får inte ta med till sverige så jag behöver nog en bultpistol.

hade precis polisen hemma för intervju kontroll av om vapen i bostad och hur vapnen hålls inlåsta och intervju av mej som närstående för att höra hur det står till med vapenlicens.
(rutin förfarande)
jag har tillstånd att skjuta med husse närvarande om han inte själv också håller ett vapen (som övningskörning ungefär)
,,det lät nästan farligt :)
polisen frågade om varför jag har vapen, hur dom hålls förvarade och om grannsämjan är god och hur husfriden är.
svar: god husfrid, grannarna ser vi aldrig, skatjakt och beredd ifall djur i hagen blir sjukt.
(husse brukade jaga vilt när han bodde norrut så vi har mera vapen än nödvändigt)

kör polisen runt i sverige också och intervjuar vapenägare??
himla bra!

Vurre

« Svar #23 skrivet: 22 nov-08 kl 19:22 »
Här på bygden har vi en duktig slaktare som kan sina saker. Han slaktar åt alla, inklusive mig och mina kunder. Jag säljer inte halalkött, men en annan kille gör och det som gäller är bultpistol och närvarande muslim som kan läsa och se till att det går rätt till, att djuret är vänt åt rätt håll t ex. Slaktaren är en bra kille och om jag vore muslim eller jude skulle jag inte ha några problem med att låta honom slakta, han är bra med djuren in i skottögonblicket. Jag tvekar att skicka mina djur på laglig slakt, det kan bara bli sämre för djuren att åka många mil till slakteriet och jag vet att de skiter i djuren där medan de lever, de bryr sig bara om slaktkropparna och att ge mig så lite pengar som möjligt (men säljer allt för samma höga pris, jag har kollat).
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser