Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halalslakt och Hemslakt-Delat ämne  (läst 4425 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
Halalslakt och Hemslakt-Delat ämne
« skrivet: 21 feb-08 kl 08:48 »
Jag tror att svensken är tillräckligt duktigt på att käka lammkött, jag säljer rätt bra iallafall. Och angående slakten i hagen så tror jag att en europeisk person har mycket lätttare att komma dit utan att dra uppmärksamhet till sig än en blatte. Det rör sig många svenskar, danskar och tyskar kring våra hus på grund av alla sommarstugor. Att vi har haft en neger på besök hos oss för 3 år sedan pratar en del av våra grannar fortfarande om.

Angående det där med hallalslakt som togs upp tidigare så finns det alla varianter och här generaliserar jag rätt grovt men vafan, dessutom är sammansättning inom dessa grupper i sverige inte nödvändigtvis representativt för hemlandet heller:
Marockaner: Lammet ska dödas/avblödas utan bedövning, slaktandet ska ske av en muslim.
Egyptier: Lammet kan bedövas innan avblödningen, slaktandet ska ske av en muslim.
palestinier: Slakta hur fan du vill, det ska närvara någon muslim som kan be för lammet.
Irakier: Hallalslakt betyder att man ska ha respekt för djuret, så gör det fort och undvik transporter och annat stress.

Angående hallal och kosherslakt med enbart avblödning så har jag inte så stora problem med det. Jag menar djuret tappar medvetandet på andra andetaget efter att man skär av halsen. Sverige har lite dubbelmoral här, vi får lasta djur på en transport, frakta det över halva landet, lasta om det i en annan transport, stalla upp fåren vid slakthuset och även ta hit djur från andra kontinenter med båttransport, men man får inte döda lammet utan bedövning men direkt på gården för det anses orsaka för mycket lidande.
« Senast ändrad: 17 nov-08 kl 21:38 av Charlotte »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Pastorn

• -
SV: Vad har dödat vår bagge? (OBS bilder)
« Svar #1 skrivet: 21 feb-08 kl 11:15 »

Marockaner: Lammet ska dödas/avblödas utan bedövning, slaktandet ska ske av en muslim.
Egyptier: Lammet kan bedövas innan avblödningen, slaktandet ska ske av en muslim.
palestinier: Slakta hur fan du vill, det ska närvara någon muslim som kan be för lammet.
Irakier: Hallalslakt betyder att man ska ha respekt för djuret, så gör det fort och undvik transporter och annat stress.

Bra och tydligt om hur det fungerar,
Citera
Angående hallal och kosherslakt med enbart avblödning så har jag inte så stora problem med det. Jag menar djuret tappar medvetandet på andra andetaget efter att man skär av halsen. Sverige har lite dubbelmoral här, vi får lasta djur på en transport, frakta det över halva landet, lasta om det i en annan transport, stalla upp fåren vid slakthuset och även ta hit djur från andra kontinenter med båttransport, men man får inte döda lammet utan bedövning men direkt på gården för det anses orsaka för mycket lidande.
är nog böjd att hålla med dig.

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 nov-08 kl 07:39 »
quote på quote enligt ovan.............................
Citat från: take skrivet Februari 21, 2008, 08:48:43

Bra och tydligt om hur det fungerar,

Citat

är nog böjd att hålla med dig.]
slut på quote.

Tack för det inlägget! :) :)
jag känner mej som en skurk när jag talar om att vi har en hemslaktare som kommer och skär strupen av fåren.
det är absolut ingen tappning av blod utan rent ut sagt halsen avskuren och det går snabbare än när mina stutar blir skjutna.
jag försvarar detta tillvägagångstagande till 90% då djuren ALDRIG transporterars eller knuffas o trängs i trånga bås in till slakteriet utan det är en vanlig dag i hagen och det är över på 2 sekunder.

(vi hänger o styckar själva men vill att proffs slaktar djuret)

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 17 nov-08 kl 09:08 »
 Vilse, du behöver inte känna dig som en Bov!
Men i Sverige är sådan slakt förbjuden oavsett vad man tycker. Våra länder har helt enkelt olika lagar.
                     Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gustafson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov-08 kl 09:35 »
Jag har sålt lamm till "utlänningar" många gånger och fått en hel del nya vänner och bekanta på köpet (eller försäljningen).

En minnesvärd hemslakt var den gången jag slaktade lamm tillsammans med en grupp afghaner. Detta var samma vecka som USA inledde bombningen av deras hemland så där satt vi, fem afghaner från Kandahar och en "bakvänd svenskamerikan" från Chicago, jobbade tillsammans, grillade lite småbitar vid sidan om och småpratade om livets absurditet.

Olagligt, ja, men dåligt samvete har jag inte.

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 nov-08 kl 09:39 »
jag måste bara läsa in mej på alla svensk lagar,,tycker det är skumt att det som jag tycker är absolut humanast när det aldrig är några transporter så är det förbjudet,,skulle ju var tvärtom!  :)
alla djur skulle helt enkelt förbjudas att transporteras omkring :)
eller så får vi bli vegetarianer hela bunten :)

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 nov-08 kl 09:42 »
måste bara fråga.
hur gör ni som har typ 5 - 20 - 30 får?
ringer ni och beställer tid för transport och tid hos slakteriet??
finns det ingen som får lagligt och med goda kunskaper ta livet av ett får i fårets hemmahage?
hur gör ni?

PeterTh

• www.norrdal.se
« Svar #7 skrivet: 17 nov-08 kl 10:04 »
Jag förstår inte riktigt frågan... Det är fullt lagligt att slakta hemma och naturligtvis avblodas djuret men det ska vara bedövat med bultpistol först. Man får inte skära halsen av djuret utan att bedöva det och det finns heller ingen som helst anledning.

Peter

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 17 nov-08 kl 10:13 »
 Ja, nu tror jag två olika saker har blivit ihop blandade?
 Det jag menade var olagligt i Sverige är alltså avblodning utan bedövning.
                                         Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 nov-08 kl 20:15 »
jag skulle aldrig ge mej på att skära halsen av et får själv,,den kille som kommer hem o gör det hos oss är ett proffs, ett snitt, samma som giljotinering.
jag skule ju aldrig ge mej på att ens försöka själv då jag är totalt mot dumheter som avblodning och sånt.

så kan jag i dag i sverige hitta nån som kommer hem till mej och använder bultpistol och sen skär halsen?
vad kostar at ta hem nån som kan/får göra sånt här?
svårt at få tag i folk som gör det och vad kostar det?

i dag betalar jag 10-15 dollar per lamm och då avlivar han och "klär av", jag stoppar i bomullspåse och hänger och styckar själv.
10 dollar är 45 spänn.
man gör ju liksom ingen vinst i långa loppet på att hålla sej själv med eget kött då det är mycket jobb,,,men man vet at det är ett djur som haft det bra! :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 17 nov-08 kl 20:18 »
måste bara fråga.
hur gör ni som har typ 5 - 20 - 30 får?
ringer ni och beställer tid för transport och tid hos slakteriet??

Vi kör våra själva en mil till det lokala slakteriet. Vi skulle kunna ta hem en slaktare också som slaktar här men, känner att det skulle inte fungera med fler än ett eller ett par djur. Har svårt att ta hand om det som "blir över" om det är för många på en gång.  Känner inte att jag har kunskapen att göra det själv och maken vill inte alls.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ulfg

SV: Halalslakt och Hemslakt-Delat ämne
« Svar #11 skrivet: 20 nov-08 kl 16:39 »
Det var intressant med genomgången av hur halalslakt tolkas olika i olika muslimska länder. Då innebär det att man kan erbjuda halalslakt till alla och låta det inkludera först bedövning med bultpistol och sedan avblodning med strupsnitt. Invändningar att inte det skulle vara halalslakt kan bemötas enkelt med hur t. ex palestinier slaktar, mfl.

Det centrala med halal förefaller vara att det skall utföras av en muslimsk slaktare, ske hygieniskt och att vissa religiösa ritualer är påbjudna (djuret vänt mot Mekka, mm). Visst kan ett proffs med rätt kniv döda ett får på två sekunder med ett professionellt strupsnitt. Men jag gillar ändå bedövningsskottet innan och att hålla mig innanför lagens råmärke. För hemslakt är bultpistolen oöverträffad för den är så enkel att använda. Skulle jag erbjuda halalslakt skulle jag etablera kontakt med en duktig muslimsk slaktare och komma överens om bultpistolens nödvändighet innan.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 20 nov-08 kl 17:08 »

Citera
så kan jag i dag i sverige hitta nån som kommer hem till mej och använder bultpistol och sen skär halsen?
vad kostar at ta hem nån som kan/får göra sånt här?
svårt at få tag i folk som gör det och vad kostar det?

i dag betalar jag 10-15 dollar per lamm och då avlivar han och "klär av", jag stoppar i bomullspåse och hänger och styckar själv.
10 dollar är 45 spänn.
man gör ju liksom ingen vinst i långa loppet på att hålla sej själv med eget kött då det är mycket jobb

Lär dig göra jobbet själv, hyfsat enkelt med får/lamm för en person och ännu enklare om man är två. Helt gratis efter att man har köpt nödvändig utrustning (bultpistol, galge, bra knivar mm). Be någon snäll att lära dig eller gå en kurs i hemslakt.
Karin på Sagolika Höö

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #13 skrivet: 20 nov-08 kl 17:56 »
Under några år sålde jag lamm till utlänning som ville slakta själv. Jag begärde dock att det skulle göras på min gårdsplan, och jag hade en van jägar-bekant med mig till hjälp. Jag höll lammet, jägar-vännen satte bultpistolen och utlänningen stod på andra sidan för att skära halsen sekunden efter, innan lammet damp i backen.

Det fungerade helt OK, men jag insåg snart att jag faktiskt fick bättre betalt av slakteriet än av utlänningen.........och då är det inte värt det. Så länge man själv har kollat upp transportsträcka och faktisk tidpunkt för slakt, och i mitt fall har jag fått svar som varit till min belåtenhet (dvs någon timmas transport och max en dags uppstallning). Det där skiftar ju över landet.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 nov-08 kl 19:16 »
Lär dig göra jobbet själv, hyfsat enkelt med får/lamm för en person och ännu enklare om man är två. Helt gratis efter att man har köpt nödvändig utrustning (bultpistol, galge, bra knivar mm). Be någon snäll att lära dig eller gå en kurs i hemslakt.

antar jag får lov att köpa en bultpistol och lära mej hur att hantera den.
förlåt en dum fråga, vad är det för skillnad på bultpistol o bultpistol?
hur ser en sån här ut som man använder för djur, nån som kan nått varumärke så jag kan leta utan att hitta bara byggnadsbultpistoler?

har ju gått steget från att handklippa med gammaldags sax till att i dag ha en elektrisk klippare så varför inte försöka allt som har med får att göra? :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 nov-08 kl 20:48 »
En sån här har vi:

http://www.lgprodukter.se/product_info.php?cPath=137&products_id=1628

Ser ut att vara samma som i gustafsons länkar, fast lite lägre pris.

gustafson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 nov-08 kl 21:03 »
Det är detsamma. Jag gav en tusenlapp i en vapenaffär för min och har haft det i snart femton år. Helt ok.

Vilse

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 nov-08 kl 22:18 »
thanks guys! :)

antar man ska hyra in naagon at goera det foersta gaangen eller gaa och titta paa saa man goer det raett.
maaste ocksaa bygga naan slags hagsystem saa man kan leda in dom.
naer vi avlivat i hagen saa har vi bara greppat en och gjort det medans man med en bultpistol maaste ha baegge haenderna paa bultpisolen och naan maaste haalla faaret samtidigt och daa antagligen baettre i en hagkorridor..

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 21 nov-08 kl 09:07 »
Vi brukar göra så här:
Gå in i hagen och hämta ett får
Led/dra iväg det till avlivningsplatsen (utom synhåll för de andra fåren, kanske onödigt men här kommer mina mänskliga värderingar ivägen)
Kläm fåres bröstkorg mellan knäna och håll under halsen med ena handen
Andra handen håller bultpistolen mot rätt punkt på fårets huvud och trycker av.
Fåret ramlar nu på sidan och sparkar ev. med benen.
Ta din vassa kniv som är enbart till detta endamål och skär av pulsådrorna i halsen för snabb och effektiv avblodning.

Det är en förståndig tanke att ha någon som kan med sig de första gångerna.

Karin på Sagolika Höö

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare
Berberis, JoeDirt, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser