Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stark krydda  (läst 2833 gånger)

Tonysson

• Värmland
Stark krydda
« skrivet: 16 nov-08 kl 13:18 »
Vet ngn vilken sort och var det går att få tag i?

Tänkte att få tag i en riktigt bitig chili för att röra ihop för att pensla på i hästarnas boxar på valda ställen.
En del hästar tycks gilla att gnaga sönder furuplanken här och där.
Kan jag pensla på ngt otäckt, men ogiftigt vore det bra.

Och så vitt jag förstår är vissa chilisorter helvetiskt starka, men ofarliga. Det borde betinga hästarna att furuplank inte är behagligt att gnaga på.

Så tips om starka, starka sorter, och var jag kan få tag på frukter eller frön önskas.

Mvh

Tony

mistel

• -
SV: Stark krydda
« Svar #1 skrivet: 16 nov-08 kl 13:24 »
Habaneron red savina hör till de starkaste sorterna (ca 577000 scovillegrader). Fröer kan hittas hos ex. Örtagården  http://www.ortagarden.com/index.html . Det tar dock lite tid att få mogna Habanerofrukter det är ingen snabb sort, bör nog sås runt jan-feb och behöver tillskottsbelysning, framåt hösten borde du sedan ha en del frukter. Annars kan man väl testa tabasco som hittas i alla matvarubutiker.

johe71

« Svar #2 skrivet: 16 nov-08 kl 13:33 »
Så tips om starka, starka sorter, och var jag kan få tag på frukter eller frön önskas.

http://www.ortagarden.com/ har ett bra utbud av fröer (klicka på butik och sedan C för Capsicum som är det latinska förnamnet på chili)

Habanero Red Savina "en av de starkaste chilepeppar som finns" (eftersom det är en Capsicum chinense så växer den långsamt, de flesta chilientusiaster planterar dessa sorter i början av året... det finns en del trådar i odlingsavdelningen som handlar om odling av chili)

http://www.chilefarm.co.uk/ kan man beställa starka såser (det finns säkert på fler ställen), det är en engelsk sida men frakten var inte så dyr när jag beställde där för något år sedan. Who Dares Burns har blivit en favorit 20 gånger starkare än tabasco... (men ändå inte en av de starkare de har)

annan lösning: är det överkant på plankorna de gnager sönder så har vi löst det genom att skruva hålband längsmed överkanten på hela plankorna i boxarna,

Tonysson

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-08 kl 17:10 »
Jodå, samtliga kanter är redan beslaga med vinklade plåtprofiler. Dock har ett av stona fått för sig att det smakar gott mitt på vägarna, speciellt vid kvistar.
Kanske kådasmaken faller på hästläppen.

Tackar för svaren.

Tony

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser