Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GPS för skogen  (läst 4714 gånger)

Skågedalen

• -
GPS för skogen
« skrivet: 13 nov-08 kl 16:15 »
Hejsan!

detta är ju ett udda ämne för denna sida kanske men jag har fått en förfrågan då jag brukar vara "Teknisk" och ha koll på prylar.. Grannfrun vill ha en GPS för skogen och jag känner att jag inte vet riktigt vad man ska kolla på...
Jag tänkte mig en handburen sak, dom ser ut lite som en mobiltelefon... har egentligen kollat ut modellen men jag undrar om det är någon som vet om man kan lägga in egna kartor? Tänkte scanna ett "grönsaksblad" och lägga in, skulle det fungera? det går ju med "båtplottrar"

modellen jag har kollat lite på är http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1273
Skulle det kunna vara nått?

eller är det någon som har några andra förslag?
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Tapio

• Västergötland
SV: GPS för skogen
« Svar #1 skrivet: 13 nov-08 kl 18:20 »
Halaj!

Din fråga är inte alls udda. Väldigt många här tycker om att knata runt i skog och mark.

Jag har din föreslagna GPS, fast modellen Cx.
Jag tycker att S featuren är helt onödig.
Den känns robust och batteritiden är helt OK.
Jag är nöjd.

Någon slags karta måste man lägga in.
Grundkartan är fullständigt värdelös.
Jag tror att det går att lägga in egna kartor via något datorprogram, men tror inte att det blir bra.
Bättre är att köpa en vektoriserad karta på CD, Friluftskartan Pro, från Garmin.
Friluftskartan Pro är gröna kartan i vektoriserad digital form.
I den bifogade bilden ser du hur det ser ut i GPS:ens display.

//T

Skågedalen

• -
« Svar #2 skrivet: 13 nov-08 kl 18:34 »
Fördelen med att lägga in egna är ju att man på ett enkelt sätt kan lägga in gränser då mina grannar vill ha den för att knata gränserna runt på sin relativt stora gård..

Hur fungerar GPSen i storskog? tappar man kontakt med sateliterna som jag läste om någon på "utsidan" som sa.

Den vektoriserade kartan du köpte till, vet du vad det är för format? kan man gå in och göra ändringar, tillexempel lägga ut saker som inte finns med eller gränser etc..?
« Senast ändrad: 13 nov-08 kl 18:36 av Skågedalen »
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Skågedalen

• -
« Svar #3 skrivet: 13 nov-08 kl 18:43 »
btw.. Kul att du la min omnejd på kartan :D

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 nov-08 kl 20:17 »
Halaj!

Jag tror att det lättaste, för att staka ut gränser digitalt, är att helt enkelt gå runt gränsen man vill ha, och sedan spara promenaden på GPS:en.
Det ser då ut som på bilden (två mils trivsam vandring runt södra risvedens naturreservat) jag bifogar.

Jo, man tappar kontakten lite då och då. Värst är det i granskog i en dal.
Vad satellitkontaktbilden än säger.
Man kan tro att så länge den påstår att den ”ser” satelliter så är det lugnt.
Icke!
Den skarvar lite här och lite där, beräknar en del och gissar resten.
Och hamnar oftast förbluffande nära där du är!
Starta bara inte en gränsstrid (gällande skogsmark) med grannen med GPS:en som ditt tyngsta argument!

Jag har inte en aning om vad det är för format på kartan.
För mer info om detta är det bästa att du söker på utsidans forum.
Det finns tunga nördar där.

Det man enkelt kan lägga till är platser, som en punkt på kartan. De kan man döpa som man vill.

//T

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 13 nov-08 kl 20:58 »
Moderna GPS:er är mycket bättre än äldre typer när det gäller att "höra" satelliterna under svåra förhållanden.
Men det fungerar alltid bättre i torrt väder än under genomblöta granar som dämpar signalerna kraftigt.

Tänk också på att ju större GPS:en är desto bättre antenn finns det chans att tillverkaren har fått plats med i apparaten.
En fullgod GPS-antenn är en kvadratisk kloss, ungefär 30 x 30 x 5 mm , och den behöver ett jordplan på helst uppåt 100 x 100 mm runt omkring sig för att komma till sin rätt. Om GPS:en är mindre än så, så har man alltså prutat på antennens data.

Man bör också ha klart för sig att satelliterna inte är jämnt fördelade över hela himlavalvet. Åtminstone från södra Norrland och norrut bör man tänka på att det inte finns många satellitbanor som går längre norröver, så om man ska söka en glänta i granskogen för att GPS:en ska få "fix" bör man se till att den i första hand har fri sikt söderut och rakt upp.

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 nov-08 kl 21:00 »
Halaj!

Och apropå kartbilden, kan man låta bli att förundras över vissa namn där?
Jag menar, Pungakärr, St. Kroppsjön och Flatavatten?

Vilka tragedier har egentligen utspelats där som har gett upphov till dessa ortsnamn?
Tanken svindlar och spretar iväg!

Nu hoppas jag innerligen att någon torrboll till kunnig i sådant (lokala ortsbenämningar alltså) öppnar mun och lägger sordin över mina fantasier innan det bär iväg alldeles för långt!

//T

Skågedalen

• -
« Svar #7 skrivet: 14 nov-08 kl 08:58 »
Tack båda två för mycket bra och givande svar.. :D

Och nej, någon granfejd ska det ej bli, Grannarna vill ha den för att gå runt och kolla om det ligger vindfällor och grannfrun har en dålig vana att gå vilse när hon är ute och plockar svamp med hundarna.. då kan nog gps:en vara ett bra komplement (om hon bara tar med sig den)

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 dec-08 kl 11:00 »
kartor över sina egna marker kan man få från mapondemand.com eller om det va . se? kostar väl ett par pengar men är smidigt! kan rekomendera friluftskarta pro till garmin.

TorparMicke

« Svar #9 skrivet: 04 dec-08 kl 19:34 »
Det där med gränserna tror jag kallas för Geofenching. Typ geografiskt staket ???
det går visst !!

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #10 skrivet: 28 jan-09 kl 14:42 »
Har nu bytt från en handhållen Garmin utan kartminne till mobiltelefon med inbyggd GPS...

Tyvärr kan man inte använda den som man är van vid med GPSer att man kan skriva in koordinater t.ex, men den kan visa var man är och använder GoogleMaps som kartor, det gör att jag kan växla mellan sattelitbild (som i vårt område är väldigt fina eller kartvy som har förbluffande många småvägar utritade. Dock kan man varna lite för sattelitvyn, över lund var det nämligen molnigt den dan, så där får man bara se moln...  :P Hemma hos oss hade man kunnat se trädgårdsmöblerna om de varit utsatta  ;D

smidigt alternativ om man ändå skall ha ny telefon, mindre smidigt om man vill geo-cacha eller behöver alla funktionerna i en riktig GPS...

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #11 skrivet: 29 jan-09 kl 22:21 »
strax efter att jag skrev senast hittade jag denna lilla mackapär i nyteknik...

GPS Homing device

när du går hemifrån trycker du på knappen, när du gått vilse halar du upp nyckelknippan och kollar displayen, den visar åt vilket håll du ska och hur långt det är. Men det är också det enda den kan...  8)

http://www.coolest-gadgets.com/20081211/gps-homing-device/

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 5 användare (1 dolda)
skogskälla, NESSEN, chpe21, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser