Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blå... Nästan svart!? (dv kochin)  (läst 4030 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Blå... Nästan svart!? (dv kochin)
« skrivet: 12 nov-08 kl 17:34 »
Hallojsan!

Hur många olika nyanser av blå finns det på dv kochin?  ???
Jag köpte ägg i somras som jag lät en höna ruva fram och det blev två blå och en svart varav 1 blå och den svarta var hönor. Tyvärr så dog lilla Eve (den blå) och jag har nu bara kvar Wall-E och Mo. (Alla namnen är tagna ur disneyfilmen Wall-E  ;D)

Nu är det ju så att Wall-e (tuppen) ser väldigt väldigt mörk ut... Nästan mörkare än Mo som är svart. När jag köpte äggen så såg jag att hans pappa var väldigt mörk men inte såhär!  :P Eve som dog var däremot väldigt ljus istället... (Ungefär den färgen jag tänker när jag tänker "blå")

Han är ca 9 veckor gammal nu... Hur kan det komma sig att han är så mörk? Kan det vara så att hans far var en korsning mellan svart och blå?  ??? Tror ni att färgen kommer att ändras när han blir äldre? Inte för att jag har något emot hans färg, han är mycket fin och enligt uppfödaren så låter det som han skulle kunna vara ett riktigt fint exemplar... Eller något.  ::)
Det är ju bara det här att... Ja, det var inte precis så jag hade väntat mig att han skulle se ut... (Han ser ju svart ut, dock med lite vitt i coh några ljusare blå fjädrar på fötter t.ex.) Utan snarare mer som Eve.

Så, vad säger ni?  ??? Hur mycket kan färgerna variera?  ???

Postar bilder på alla tre...

Först har vi Wall-e, sedan Mo... Postar även en bild på dem två tillsammans. (Ja, ni ser ju hur mörk han är mot henne som är svart!)

Även en liten bild på lilla Eve då hon levde.  :'(
« Senast ändrad: 12 nov-08 kl 17:39 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Blå... Nästan svart!? (dv kochin)
« Svar #1 skrivet: 12 nov-08 kl 17:37 »
...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #2 skrivet: 12 nov-08 kl 18:53 »
Jag vill ha det till att bägge är svarta uppblandade med något annat.   ???  Inte färgrena i alla fall. En blå är blå en pärlgrå ljust grå med pärlor i hänget (därav namnet).

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 12 nov-08 kl 19:01 »
Mjo, allra helst tuppen är det jag undrar över hur han kan ha blivit så mörk...  ??? Måste vara svart i honom någonstans.
De får växa på sig några veckor till så får vi se han de blir.  ;D Pälskar honom ändå! ;D Fast jag ville ju egentligen ha blå så det syns att det är "blå".  ::)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #4 skrivet: 12 nov-08 kl 19:34 »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 12 nov-08 kl 20:01 »
Tack!

Ja, det var ungefär sådär jag trodde att han skulle bli... Men ser inte ut som det just nu i alla fall.  ::)

Jag postar i alla fall bilder om några veckor igen!  ;D
« Senast ändrad: 12 nov-08 kl 20:03 av Linkoso »

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-08 kl 20:23 »

Blå höns har alltid svart i sig, vare sig de är mörka eller ljusa, och vare sig föräldrarna är blå+blå  eller blå+ svart.
Jag menar genetiskt.
En del av mina blå är svarta i början men får sedan mer och mer blå fjädrar. De blir ändå helt normala blå.
Jag tycker dock att din tupp ser svart ut. Men bilder kan ju luras lite.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 12 nov-08 kl 20:37 »
Okej, då kanske det ändras senare då.  ;D

Jo... För på bilden ser hönan nästan lite grådaskig ut vilket är blixtens fel... Hon är mycket svartare än vad bilden visar.  :-\

Här är en bild på honom och den andra blå (som dog)...
Wall-E är kycklingen längst bak i bilden och d kan se att hans mörka "spräckelfläckar" är mycket mörkare än den andras redan där som nyfödd. Men han såg ju ändå ut som en blå kyckling i teckningen... Mo (den svarta) var helsvart i dunet.
« Senast ändrad: 12 nov-08 kl 20:40 av Linkoso »

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 12 nov-08 kl 20:58 »

Nu tror jag mer att din tupp är svart. En svart dunkyckling kan ha jättemycket ljust gult  och ändå bli helt svart.
Faktum är att en helsvart dunkyckling  får jag så gott som aldrig.
Din tupp är såpass gammal att  det borde synas mer blått. Lite vitt i fotbefjädringen är vanligt, likaså vitt i  yttre vingpennor.
Det blir svart när vuxenfjädrarna kommer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

trasan

« Svar #9 skrivet: 12 nov-08 kl 21:26 »
Hej,när det gäller färgerna svart och blått blir svart +svart ALLTID svart .
När man vill ha blått måste man använda en svart + en blå,använder du blått+blått får du en annan lite spräckligare nyans av blågråvit,detta finns att studera i gamla böcker om färglära.Mvh Maritha

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 12 nov-08 kl 21:28 »
Jasså... ?

I sådana fall så är det ju inget fel på hans befjädring!  ;D
För jag köpte bland annat 4 stycken ägg av svart dv kochin och det stod färgerna på äggen... Dock så kollade jag ju inte så noga på de brustna skalen vad som hade kläckts utan antog att han var blå eftersom den andre var helt svart och de andra två var spräckliga (plus att den ena var ju blå som dog.) Antog också att svarta inte skulle ha något vitt i sig så därför uteslöt jag det helt och hållet....

Om det är så att han är svart lär han väll bli ganska fin?  ;D *ser framför mig en svart glänsande boll*
Har saknat en svart tupp nu... Har inte haft på åratal och den vi fick fram i år som jag blev så glad över råkade ut för en olycka så den dog.  :-\

Men då kanske jag har en svarting kvar ändå?  ;D Fast vill ha blå också ju! Våran gamla silkesblandis börjar bli så skruttig och rädd att han inte klarar sig så länge till...  :-\ (Han är blå)

Maritha: ... Så han kan vara blå ändå... ?  ??? (hans far såg nästan svart ut som sagt medan hönorna var ljusare) Uppfödaren sa att hennes hönor var nästan för ljusa så därför hade hon satt in en riktigt mörk tupp till dem i år för att få tillbaka färgen.
Herregud... Nu snurrar det i skallen på en.  ::)
« Senast ändrad: 12 nov-08 kl 21:32 av Linkoso »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 12 nov-08 kl 21:34 »
Oh, just det... det är inte bara i benen som han har vitt utan även på vingspetsarna.  :P

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 13 nov-08 kl 09:27 »

Kombinationen blått+blått ger: 50% blått  25% svart och 25% vit-blå-svart spräcklig som ibland är nästan vit.

Carmen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 nov-08 kl 16:25 »
Hej!

Jag får heller aldrig helt svart dun på mina helsvarta kycklingar och jag tror också att din tupp är svart men med inslag av vitt.

En helt svart (riktigt svart) ska det lysa grönblå skimmer på.
Blå hade det redan synts om det hade blivit, så jag håller med Sonja i den här frågan...

Då jag får fram blå så använder jag en blåspättad tupp till blå och svarta hönor. Ingen kommer ut svart men inte heller alla är bra blå.
Det blir kycklingar av blå och blåspättade.

Jag skickar dig gärna ägg till våren Linkoso!
mvh
Carmen

« Senast ändrad: 13 nov-08 kl 16:28 av Carmen »

Carmen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 nov-08 kl 17:18 »
Hej!

Föräldrar till mina kycklingar...plus att det finns två blå hönor i gruppen.
Foton på kycklingar efter dessa på nästa sida!

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 13 nov-08 kl 18:07 av Carmen »

Carmen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 nov-08 kl 17:41 »

Resultatet...blå/blåspättat (gul är laxf)

Carmen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 nov-08 kl 17:43 »

Blivande blå friserad kyckling...lite blyg  :-[
« Senast ändrad: 13 nov-08 kl 17:54 av Carmen »

Carmen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 nov-08 kl 17:48 »

Och så en blåspättad.... ;D

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 nov-08 kl 18:11 »
Åhhh...de är så fina  :-*
Blå är min absoluta favoritfärg!!

En blåspättad tupp till svarta hönor ger alltså 100% blått, ingen spättad?
Det här med genetik är verkligen intressant!! Jag funderade lite på hur man kan förstärka den svarta kragen hos gul/svart columbiatecknad, någon som vet?

Carmen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 nov-08 kl 18:14 »
Åhhh...de är så fina  :-*
Blå är min absoluta favoritfärg!!

En blåspättad tupp till svarta hönor ger alltså 100% blått, ingen spättad?
Det här med genetik är verkligen intressant!! Jag funderade lite på hur man kan förstärka den svarta kragen hos gul/svart columbiatecknad, någon som vet?

Hej!

Så ska det vara enligt schema och jag tror att det är mina blå hönor tillsammans med den tuppen som ger de blåspättade. Men jag vet ju inte vem som har lagt vilket ägg...Förutom de friserade... ;D
Har du svart och blåspättat?

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 13 nov-08 kl 18:23 av Carmen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser